بلاگ, حقوق تجارت

مزیت های قرارداد بیع متقابل

قرارداد بیع متقابل

مزیت های قرارداد بیع متقابل

 

قرارداد بیع متقابل یا بای بک یا قرارداد بازخرید (Buy-back agreements) در زمره قراردادهای خرید خدمت محسوب میشوند. قراردادهای بیع متقابل معمولاً از قراردادهای طولانی مدت به شمار می آیند. به موجب قرارداد بیع متقابل یک شرکت سرمایه گذاری خارجی به عنوان تامین کننده مسئولیت تأمین تجهیزات و فراهم آوردن سرمایه لازم درخصوص یک پروژه را در کشور دیگر برعهده می گیرد و بدین ترتیب با انتقال دانش، فناوری، تکنولوژی و سایر زیرساخت های لازم برای آغاز و یا توسعه، تکمیل و نوسازی یک پروژه عمرانی توافق با طرف دیگر قرارداد را عملیاتی می سازد.

قانون حمایت و تشویق سرمایه ­گذاری خارجی، مرجعی صریح برای عقد قرارداد بای­ بک است که به طور گسترده­ای در سرمایه ­گذاری خارجی مورد استفاده قرار می­گیرد. اگرچه قراردادهای بای ­بک معمولا در زمینه ­های نفت و گاز استفاده می­شود، امکان ورود به چنین توافق­هایی فراتر از نفت و گاز نیز امکان پذیر است. قرارداد بای­بک مستلزم آن است که تامین­ کننده، به طور کامل یا به طور جزئی، کالا و خدمات مورد نیاز برای ایجاد، گسترش، بازسازی، بهبود یا ادامه تولید واحدهای تولیدی کشور را در اختیار تولید­کننده قرار ­دهد.

بدین ترتیب در قالب قراردادهای بیع متقابل دو هدف برای طرف قراردادی سرمایه پذیر تأمین می شود:

  • جذب سرمایه خارجی؛
  • انتقال دانش و فناوری نوین به کشور.

در مقابل سرمایه گذار که مسئولیت تأمین سرمایه و تجهیزات پروژه را برعهده دارد طرف دیگر قرارداد تعهد می نماید پس از بهره برداری و اتمام پروژه، از طریق فروش محصولات و سود و عواید حاصل از بهره برداری و انتفاع از پروژه هزینه های اولیه ی تأسیس که سرمایه گذار خارجی متقبل شده و نیز سودی که طرفین نسبت به آن توافق کرده اند به سرمایه گذار خارجی پرداخت نماید.

مزیت های قرارداد بیع متقابل:

  • انتقال دانش، سرمایه، فناوری و تکنولوژی به کشورهای درحال توسعه نظیر ایران و به ویژه در زمان تحریم های اقتصادی؛
  • تسهیل بازاریابی و بهره گیری از فرصت های تجاری کشورهای سرمایه پذیر؛
  • تأمین منابع مالی پروژه ها موجب تسلط و نفوذ سرمایه گذار خارجی نمیشود چرا که مالکیت، اداره و نظارت بر پروژه از حقوق کشور میزبان است و از وی سلب نخواهد شد. پس از پایان دوره و پرداخت اصل، و سود سرمایه گذاری، سرمایه گذار برخودار از هیچگونه حقی در پروژه نخواهد بود؛
  • کلیه تجهیزات و ابزارهای لازم جهت راه اندازی یا توسعه پروژه که توسط سرمایه گذار خارجی تهیه می شوند به نام و در مالکیت کشور میزبان قرار دارند و بدین ترتیب این کشور میتواند در پروژه های بعدی نیز از این تجهیزات استفاده نماید؛
  • انتقال ریسک تأسیس و بهره برداری پروژه به سرمایه گذار خارجی.

مؤسسه وکلای بین المللی بیان امروز، در زمینه انعقاد قرارداد بیع متقابل در ایران به ارائه خدمات به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به مشاوره در زمینه مذاکره و انعقاد قراردادهای بیع متقابل، تنظیم قرارداد بیع متقابل، خدمات مشاوره پیرامون تفسیر قراردادهای بیع متقابل و داوری در اختلافات احتمالی در این نوع قراردادها اشاره کرد.

این موسسه حقوقی با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به منظور تنظیم انواع قرارداد های تجاری از قبیل قراردادهای سرمایه گذاری و مشارکت، خرید و فروش بر اساس مقررات اینکوترمز، قرارداد نمایندگی انحصاری و غیر انحصاری، قرارداد توزیع، قراردادهای انتقال تکنولوژی، قرارداد لیسانس، قرارداد فرانشیز، قرارداد کلید در دست، قرارداد بیع متقابل، قرارداد تامین سرمایه، قرارداد خدمات مشاوره، قرارداد پیمانکاری، مهندسی، تامین و ساخت، قرارداد حمل و نقل و بیمه در ایران است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مبایعه نامه

قراردادهای ساخت اجرا و واگذاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *