دپارتمان مالکیت معنوی

حقوق مالکیت فکری و مالکیت معنوی در جهان امروز به تکیه‌گاهی مطمئن برای توسعه دانش و فناوری و تجاری سازی ایمن و مطمئن دستاوردهای علمی  و فنی تبدیل شده است. درک این موضوع از سوی کشورها و دولت ها باعث شده است تا مراجع قانون‌گذاری برای تمهید قوانین لازم در این حوزه اقدام و سازوکارهای لازم برای تعاملات بین المللی را فراهم سازند.

حقوق مالکیت فکری عبارت است از مجموعه‌ای از حقوق انحصاری و غالباً موقتی که به پدیدآورنده یا صاحب یک محصول فکری اعطا می‌شود. توجه به مالکیت فکری و اهمیت دادن به دعاوی مربوط به این حوزه و همچنین حل و فصل اختلافات ازطریق داوری مالکیت فکری یکی از اهداف اصلی موسسه بیان امروز بوده است که نه تنها نقطه عطفی برای مراجعین به موسسه خواهد بود بلکه با توجه به وجود نیروهای خبره و کارآمد، این اطمینان را از سوی موسسه دریافت خواهید کرد که به بهترین شیوه ممکن روند رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و کیفری شما در این حوزه، در دپارتمان حل و فصل اختلافات و همچنین مرکز داوری انجام می‌پذیرد.

موکلین می‌توانند به موسسه وکلای بین‌المللی بیان امروز برای حفاظت و اجرای دارایی‌های معنوی خود اعتماد نمایند. موسسه بیان امروز خدمات کاملی در زمینه مالکیت معنوی شامل توسعه و بهره برداری از دارایی‌های معنوی ارائه می‌نماید. ما تنها به دنبال نظارت بر خطرات در این زمینه نیستیم؛ ما راه حل‌های عملی به موکلین خود ارائه می‌دهیم.

حل اختلافات مالکیت معنوی

لازم به ذکر است، یکی از روش‌هایی که برای حل اختلافات دعاوی مالکیت فکری استفاده می‌شود، داوری است که با توجه به ماهیت داوری و اهمیت دادن به حل و فصل اختلافات از این طریق، یکی از اهداف اصلی موسسه می‌باشد که نه تنها در ترویج و گسترش آن در جمع حقوقدانان و وکلای داخلی تلاش کند، بلکه با استفاده از این روش روند رسیدگی را نیز تسریع بخشد. جهت اطلاعات بیشتر در این حوزه به مرکز داوری موسسه و دپارتمان حل و فصل اختلافات مراجعه نمایید.

همچنین هر کسب و کاری برای پیشرفت باید علاوه بر سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی، کیفیت کالاها و خدمات و گسترش بازار محصولات خود، بر ایجاد و حفظ دارایی‌های خلاقانه و دانش بنیان نیز تمرکز داشته باشد. از این رو، ظهور شرکت‌ها و موسسات نوین همانند استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، لزوم به‌روزرسانی شرایط عام حقوق تجاری و اقتصادی و مالکیت فکری کاربردی را در کشور پیش از پیش عیان کرده است که در دپارتمان‌هایی نظیر مالکیت فکری و حقوق تجاری و اقتصادی به صورت توامان بررسی تخصصی می‌شوند . موسسه وکلای بین‌المللی بیان امروز طی سال‌های فعالیت خود و همگام با تغییرات محیطی، وکالت، مدیریت و مشاوره حقوقی بسیاری از شرکت‌های به نام استارت آپی داخل کشور را بر عهده داشته و با اندوخته‌ای چندین ساله  از تجربیات فراوان، آماده همکاری و ارائه خدمات حقوقی به شرکت‌های استارت آپی است.

مالکیت معنوی

حقوق (مالکیت) آفرینش های ادبی و هنری

حقوق مالکیت ادبی و هنری، حق پدیدآورنده آثار ادبی، هنری و علمی در نامیده شدن اثر به نام او ونیز حق انحصاری وی در تکثیر، تولید، عرضه، اجرا و بهره برداری از اثرخود است. به عبارت دیگر حق مولف یا کپی رایت، مجموعه حقوقی که قانون برای خالق نسبت به اثر او وضع نموده و استفاده از اثر برای مدت محدودی منحصرا برای خالق و پس از فوت وی برای وراثش قرار داده است.

مالکیت ادبی و هنری شامل دو بخش است.

۱)حقوق پدید آورندگان اصلی آثار هنری و ادبی شامل: آثار نوشتاری، آثار سمعی و بصری، آثار سینمایی، آثار تجسمی و درنهایت برنامه‌های رایانه‌ای و پایگاه‌های داده‌های الکترونیکی نیز می‌شود.

۲)حقوق جانبی: منظور از حقوق جانبی یا حقوق مجاور در مورد آثار سینمایی، موسیقایی و اجراها مصداق پیدا می‌کند. در حقیقت حقوق تهیه‌کنندگان، کارگردانان، بازیگران و نوازندگان و خوانندگان و استودیوهای ضبط و تولیدکنندگان این دسته از آثار است.

حقوق مالکیت صنعتی

در تعریف مالکیت صنعتی به‌طور کلی و عمومی باید بیان کرد: مالکیت صنعتی مجموع حقوق و سلطه یا اقتداری است که بر موضوعات مختلف صنعتی احاطه دارد. موضوعاتی نظیر اختراعات و هر گونه پدیده خلق شده‌ای که خصوصیات صنعتی یا تجارتی داشته باشد. این موضوع به مالکِ آن حق می‌دهد تا به طور انحصاری ولی موقتی از آن بهره برداری کند. انواع آن شامل این موارد می‌شود: ورقه‌های اختراع، نمونه‌های اشیا مصرفی، طرح‌ها و مدل‌های صنعتی، علایم کارخانه‌ها یا بازرگانی و علائم مربوط به خدمات واسم بازرگانی ،مشخصات مبدا یا نام گذاری اصلی جنس و نیز جلوگیری از رقابت نامشروع می‌باشد. هم چنین با توجه به موافقت‌نامه تریپس شامل اسرار تجاری، طرح‌های ساخت مدارهای یکپارچه، نشان‌های جغرافیایی می‌شود.

لیست زمینه‌های کاری موسسه حقوقی بین المللی بیان امروز در حوزه مالکیت معنوی

  1. ارزیابی بایسته (Due diligence) حقوق موجود مالکیت فکری؛
  2. مشاوره در جهت راستی‌آزمایی بر روی حقوق مالکیت معنوی موجود؛
  3. حفاظت از یک حق موجود؛
  4. نقل و انتقال حقوق مالکیت فکری؛
  5. مشاوره در مورد چگونگی ثبت داخلی یا بین‌المللی و حمایت از آثار فکری؛
  6. داوری در دعاوی مالکیت فکری؛
  7. مشاوره و تنظیم قرارداد حقوق انتقال فناوری مانند لیسانس، فرنچایز؛
  8. نظارت بر نقض و تقلب از قوانین؛
  9. وکالت و دادرسی برای حل و فصل اختلافات تجاری در مورد حقوق مالکیت فکری با همکاری سایر دپارتمان‌های تخصصی؛
  10. وکالت در مورد ادعاهای مربوط به اختراعات، علامت تجاری و نقض حق نسخه‌برداری، تقلبات، اختلافات نام دامنه، تبلیغ غلط و اسرار تجاری؛
  11. مشاوره و وکالت در خصوص توسعه و حفاظت از مالکیت معنوی خود در مقیاس بین‌المللی برای بهینه‌سازی پیامدهای مالیاتی و اخذ مجوزهای لازم؛
  12. حمایت از حقوق مالکیت فکری (کپی رایت، پتنت، علائم تجاری ، اسرار تجاری …)؛
  13. مشاوره و اعلام وکالت در دعاوی مالکیت فکری، دعاوی حقوق تجاری اقتصادی بین المللی و داخلی با همکاری سایر دپارتمان‌های تخصصی؛
  14. طرح و دفاع دعاوی تجاری مرتبط با حقوق مالکیت فکری شامل رقابت غیرمنصفانه و تبلیغات ناصحیح با همکاری سایر دپارتمان‌های تخصصی؛
  15. حمایت از حقوق مالکیت فکری مرتبط با فرآیندهای تجاری بین المللی و داخلی، از جمله ثبت اعتراض داخلی و بین المللی (کپی رایت، پتنت، علائم تجاری، اسرار تجاری …) با همکاری سایر دپارتمان‌های تخصصی؛
  16. مشاوره در مورد کسب و کارهای داخلی و بین المللی و اعلام وکالت در دعاوی مالکیت فکری مرتبط با همکاری سایر دپارتمان‌های تخصصی؛
  17. برگزاری دوره کارآموزی، کارگاه‌های آموزشی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی با همکاری دپارتمان آموزش و پژوهش؛
  18. مشاوره و تنظیم قراردادهای مالکیت فکری در حوزه شرکت‌های نوین همانند استارآپ ها و شرکت‌های دانش بنیان با همکاری سایر دپارتمان‌های تخصصی.

موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز با همکاری بهترین وکلای کشور و تجربه موفق سال‌ها فعالیت در عرصه حقوق مالکیت معنوی ، آماده پشتیبانی و کمک به بیزنس شماست. ما در بیان امروز همواره کوشیده‌ایم تا خدمات حقوقی را با بالاترین کیفیت ارائه دهیم. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایید.