قواعد و هزینه های داوری

اساس و مبنای هر مرکز یا دیوان داوری، قواعدی است که در آن مرکز، روشن‌کنندۀ اصطلاحات و فرآیند مدنظر در قواعد و بیان کلیاتی نظیر مواعد، دایره شمول، جریان داوری، لایحۀ دفاعیه، جرح داور و تشریفات آن، توافقنامه اداره جریان داوری، رسیدگی داور، قانون حاکم، ختم رسیدگی، صدور و ابلاغ رای، شکل رای، تصحیح و تفسیر رای و هزینه‌های داوری می‌باشد. فایل مقابل به شرح و تفصیل تعارف لازم می‌پردازد.

آیین‌نامه انتخاب داوران

اسباب تمایز یک مرکز داوری با مرکزی دیگر، وابسته به اعتبار داورانی ‌است که در آن مرکز به امر خطیر و تخصصی داوری می‌پردازند چرا که در بسیاری از موارد، اشخاص حقوقی و حقیقی با اتکا بر همین اعتماد و اعتبار، حل و فصل اختلافات خود را به آن مرکز داوری می‌سپارند. به همین منظور مرکز داوری موسسه بیان امروز آیین‌نامه‌ای را تدوین نموده است که شرایط و الزامات مقتضی به منظور احراز صلاحیت داوران مقرر شده است.

آیین‌نامه نحوه رسیدگی داور

پس از ارجاع پروندۀ داوری به داور صالح، سلسله اقداماتی از جانب داور برای پیشبرد جریان داوری صورت می‌پذیرد. اقداماتی نظیر تنظیم توافق‌نامه داوری، جلسه استماع و رسیدگی، تجدید جلسه، ارجاع امر به کارشناس، استماع شهادت شهود، ورود شخص ثالث، صدور رأی جزئی، ختم رسیدگی و صدور رای، تصحیح و تفسیر رأی در موارد مشخص از محورهای اصلی رسیدگی به یک پرونده داوری هستند که از جانب داوران این مرکز به صورت سلسله‌وار بررسی و اعمال خواهند شد.

جدول فرآیند رسیدگی داوری

از جمله وجوه ممیزه میان رسیدگی توسط دادگاه و رسیدگی در دیوان داوری، مقولۀ زمان است. با توجه به همین مهم، مرکز داوری موسسه بیان امروز، با تدوین جدولی منظم و معین، با قید مراحل اصلی داوری به این موضوع عنایت ویژه‌ای داشته و برای هر مرحله، زمان مشخص و معقولی را پیش‌بینی نموده است. اشخاص با مراجعه به این جدول می‌توانند از فواصل زمانی میان هر مرحلۀ رسیدگی توسط دیوان داوری اقدام به کسب اطلاعات لازم نمایند.

فلوچارت فرآیند داوری

لازم است هر مرکز یا دیوان داوری به منظور سهولت اطلاع‌رسانی در مورد روندی که یک پرونده داوری از ابتدا تا انتها طی می‌کند، نموداری را برای وضوح و شفافیت هرچه بیشتر آن فرآیند تخصصی پیش‌بینی نماید. به همین منظور و در راستای شفافیت بیش از پیش فرآیندها، مرکز داوری موسسه بیان امروز برای مراجعین فلوچارتی به منظور معین و مشخص کردن فرآیند مذکور توسط این مرکز تهیه و تنظیم کرده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوالات خود با مرکز داوری بیان امروز

با ما تماس بگیرید