بلاگ, حقوق تجارت

چک صیادی اشخاص حقوقی – راهنمای کامل ثبت و استعلام برای اشخاص حقوقی

ثبت و استعلام چک صیادی برای اشخاص حقوقی ، مزایای سامانه چک صیادی

ثبت، انتقال، استعلام چک صیادی برای اشخاص حقوقی

چک یکی از مهم ترین ابزارهای معاملات تجاری در جامعه امروز می باشد. حجم بالایی از تراکنش های مالی توسط چک انجام می شود. عدم نظارت و سازماندهی بر چک باعث ناامنی و هرج و مرج اقتصادی و اجتماعی خواهد شد. بانک مرکزی امکاناتی را ایجاد نمود تا با نظارت بیشتر از بروز مشکلات “چک” جلوگیری نماید. مشکلاتی از قبیل ناامنی در فضای کسب و کار، تحمل هزینه های هنگفت دادرسی در دادگاه ها، ثبت دادخواست های چک های حقوقی و… . در مقالات گذشته در ارتباط با ثبت چک صیادی، انتقال چک صیادی، استعلام چک صیادی و… صحبت کردیم. اما نیاز است بدانید ثبت و انتقال و استعلام وصول چک های حقوقی با چک های اشخاص حقیقی متفاوت است. در این مقاله به بررسی چک های صیادی اشخاص حقوقی خواهیم پرداخت.

سامانه چک صیادی

 طبق ماده ۸ “قانون اصلاح قانون صدور چک” متن زیر و تبصره های آن به عنوان ماده (۲۱) مکرر به قانون الحاق می شود:

بانک مرکزی مکلف است ظرف مدت دوسال پس از لازم الاجراء شدن این قانون در مورد اشخاص ورشکسته، معسر از پرداخت محکومیه یا دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده، از دریافت دسته چک و صدور چک جدید در سامانه صیاد و استفاده از چک موردی جلوگیری کرده و همچنین امکان استعلام آخرین وضعیت صادر کننده چک شامل سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در سه سال اخیر و میزان تعهدات چکهای تسویه نشده را صرفا برای کسانی که قصد دریافت چک را دارند، فراهم نماید. سامانه مذکور به نحوی خواهد بود که صدور هر برگه چک مستلزم ثبت هویت دارنده، مبلغ و تاریخ مندرج در چک برای شناسه یکتای برگه چک توسط صادر کننده بوده و امکان انتقال چک به شخص دیگر توسط دارنده تا قبل از تسویه آن، با ثبت هویت شخصی جدید برای همان شناسه یکتای چک امکان پذیر باشد. مبلغ چک نباید از اختلاف سقف اعتبار مجاز و تعهدات چکهای تسویه نشده بیشتر باشد.

طبق این ماده بانک مرکزی باید شرایط و امکاناتی را فراهم آورد تا اشخاص ملزم به ثبت اطلاعات دارنده و صادرکننده، تاریخ سر رسید، مبلغ و… شوند.

بانک مرکزی، سامانه صیاد را برای ثبت و انتقال و استعلام اینگونه چک ها ایجاد نمود. بنابراین اشخاص برای ترتیب اثر دادن چک‌های صیادی توسط شعبات بانک‌ها باید صدور یا انتقال چک‌های صیادی جدید را در این سامانه ثبت نمایند.

در غیر این صورت امکان انتقال چک به اشخاص دیگر قبل از تسویه توسط صادر کننده فقط با ثبت اطلاعات هویت دارنده جدید امکان‌پذیر است.

مزایا سامانه چک صیادی 

  • افزایش اعتبار چک ها با ثبت در سامانه و عدم اتکا به لاشه کاغذی.
  • کاهش جرایمی مربوط به چک مانند جعل و کلاهبرداری.
  • امکان نظارت بر لحظه صدور برگه چک و کنترل افراد مجرم.
  • عدم امکان صدور چک سفد امضا و دروجه حامل
  • امنیت فیزیکی چک های صیادی با توجه به نوع کاغذ و آرم های برجسته که که قابل جعل نمی باشند
  • امکان وصول چک های صیادی در بانک های سراسر کشور
  • نقش بانک ها در صدور دسته چک برای افراد حذف شد
  • جلوگیری از صدور چک توسط صاحب حساب با مبلغی بیش از توان مالی و اعتبار حساب

وصول چک صیادی

ضمانت اجرای عدم ثبت و انتقال چک های صیادی

طبق تبصره ۱ ماده ۸ در مورد چکهایی که پس از گذشت دو سال از لازم الاجراء شدن این قانون صادر می شوند، تسویه چک صرفا در سامانه تسویه چک (چکاوک) طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهانی چک بر اساس استعلام از سامانه صیاد انجام خواهد شد و در صورتی که مالکیت آنها در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، مشمول این قانون نبوده و بانکها مکلفند از پرداخت وجه آنها خودداری نمایند. در این موارد صدور و پشت نویسی چک در وجه حامل ممنوع است. همچنین ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت نویسی چک خواهد بود. چکهایی که تاریخ صدور آنها قبل از زمان مذکور باشد، تابع قانون زمان صدور می باشد.

بنابراین عدم ثبت چک در سامانه مساوی است با عدم نقد شدن اینگونه چک ها در زمان سر رسید.

بانک مرکزی با استفاده روش های زیر شرایط  ثبت، انتقال، استعلام و… چک های صیادی را فراهم نموده است:

  1. با استفاده از سامانه بانک مرکزی
  2. سامانه های بانک های ایرانی
  3. اپلیکیشن های تایید شده از بانک مرکزی
  • در همین راستا پست بانک ایران جهت سهولت مشتریان خود فرآیندهای ثبت چک صیاد، تایید یا رد چک صیاد و انتقال چک صیاد را در اینترنت بانک اشخاص حقوقی فراهم کرده است.

نحوه ثبت چک صیادی

ثبت چک های صیادی توسط اشخاص حقوقی

در گذشته به طور مفصل در ارتباط با ثبت چک های صیادی برای اشخاص حقیقی صحبت نمودیم. همینطور روش ها و ابزار های مورد استفاده برای ثبت را تک تک بیان کردیم. در این قسمت نحوه ثبت چک صیادی برای اشخاص حقوقی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ثبت چک صیادی در هر یک از بانک ها متفاوت است.

مراحل ثبت چک صیادی در هر بانک متفاوت است. برای شما مخاطبان عزیز بیان امروز بعنوان نمونه نحوه ثبت چک صیادی برای شخص حقوقی در سیستم بانک ملی، بانک سپه، اقتصاد نوین و بانک ملت را بیان می‌کنیم.

ثبت چک صیادی در بانک ملی، سپه، اقتصاد نوین و ملت

۱- ثبت چک صیادی برای اشخاص حقوقی در بانک ملی

اشخاص حقوقی برای ثبت چک صیادی در بانک ملی می توانند با مراجعه به سامانه بانک ملی و احراز هویت در این سامانه، چک خود را ثبت نمایند. بنابراین ثبت چک صیادی در بانک ملت با مراجعه حضوری به شعبات بانک ملی و یا مراجعه به سامانه بانک ملی انجام می شود. برای این بانک، با استفاده از اپلیکیشن ها امکان پذیر نیست.

۲- ثبت چک صیادی برای اشخاص حقوقی در بانک سپه

با ورود به سامانه بانک سپه اشخاص حقوقی می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعبات، چک صیادی را ثبت نمایند.

نکته مهم این است که: ثبت و تایید چک صیادی برای اشخاص حقوقی در بانک سپه فقط از طریق مراجعه به شعبات بانک ها و یا از طریق درگاه های اینترنتی امکان پذیر است. از طریق اپلیکیشن های موبایلی امکان پذیر نیست.

۳- ثبت چک های صیادی برای اشخاص حقوقی در بانک اقتصاد نوین

برای ثبت چک های صیادی در بانک اقتصاد نوین ۳ مورد در نظر گرفته شده است:

  • سامانه نما چک: با مراجعه سامانه اقتصاد نوین چک های حقوقی خود را ثبت کرده و نیازی به تایید صاحبان امضا نمی‌باشد.
  • همراه بانک اقتصاد نوین: پس از مراجعه به سامانه اقتصاد نوین و دریافت نام کاربری و رمز عبور چک های صیادی را در همراه بانک اقتصاد نوین ثبت می‌شود. البته در این مورد چک نیاز به تایید صاحبان امضا دارد یعنی صاحبان امضا (هیئت مدیره، شرکا و…) باید از طریق همین همراه بانک، داخل گوشی، چک را تایید نمایند.
  • اینترنت بانک اقتصاد نوین: اشخاص حقوقی می توانند با مراجعه به سامانه اقتصاد نوین و دریافت نام کاربری و رمز عبور چک های صیادی را در اینترنت بانک اقتصاد نوین ثبت نمایند.این نوع هم مانند همراه بانک نیاز به تایید صاحبان امضا می باشد.
۴- ثبت چک صیادی برای اشخاص حقوقی در بانک ملت

ثبت چک صیادی در سامانه بانک ملت از ۲ طریق امکانپذیر است. که عبارتند از:

  1. از طریق سامانه صیاد بانک ملت: اشخاص حقوقی با مراجعه به سامانه بانک ملت و انتخاب گزینه «بانکداری اینترنتی» می توانند چک خود را ثبت، تایید یا انتقال و … نمایند.
  2. از طریق همراه بانک ملت: می توانید با مراجعه به گوگل پلی، برنامه بازار و یا سامانه بانک ملت، همراه بانک ملت را دانلود نمایید. سپس وارد قسمت “مدیریت چک” شوید و گزینه “ثبت چک” را انتخاب کنید. چک را با ذکر اطلاعات هویتی، تاریخ سررسید و مشخصات ذینفع و… ثبت نمایید.

در تمامی بانک ها بعد از ثبت چک حتما ذینفع باید آن چک را تایید و با رد نماید.

استعلام چک های صیادی برای اشخاص حقوقی

همانطور که در بالا ذکر شد می توانید به همان روشی که چک را ثبت می نمایید استعلام چک ها را نیز دریافت کنید. به طور مثال:

  1. می توانید یا مراجعه به سامانه بانک مرکزی استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی را دریافت نمایید.
  2. با مراجعه به تمامی سامانه های بانک‌ها همانطور که در بالا برای ثبت چک صیادی توضیح دادیم، می توانید استعلام چک صیادی را انجام دهید.
  3. مانند ثبت چک صیادی برای اشخاص حقوقی می توانید از طریق همراه بانک، بانک مورد نظر استعلام چک صیادی را درخواست نمایید.
  4. با استفاده از اپلیکیشن های مورد تایید بانک مرکزی مانند اپلیکیشن آپ، اپلیکیشن ساد۲۴ و… می توانید استعلام چک های صیادی را دریافت نمایید.
  5. استعلام چک ها صیادی از طریق پیامک. با ارسال شماره ۱۶ رقمی چک صیادی، به شماره تماس ۷۰۱۷۰۱، می‌توان درخواست استعلام چک کرد.

پس از استعلام چک های صیادی به یکی از روش های بالا یکی از رنگبندی های زیر نمایش داده می شود. هر کدام ازین رنگ ها نشان‌دهنده سابقه صادر کننده می باشد.

  • رنگ سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.
  • رنگ زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • رنگ نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • رنگ قهوه ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • رنگ قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

تایید و یا رد چک های صیادی در وجه مشتری حقوقی

اشخاص حقوقی هم مانند اشخاص حقیقی می توانند دارنده چک صیادی باشند. بنابراین بعد از اینکه صادرکننده در وجه اشخاص حقوقی چک را ثبت نمود، اشخاص حقوقی باید این چک را تایید و یا رد نمایند. تمام سامانه های ذکر شده از بانک‌ها (برای استعلام چک)، این امکان را دارند تا اشخاص (حقیقی-حقوقی) چک‌های صادر شده را رد یا تایید کنند. مثالا در بانک سینا می‌توانید با مراجعه به اینترنت بانک و انتخاب منو چک، چک صیادی را (تاییدرد) نمایید.

استعلام چک صیادی

انتقال چک های صیادی برای اشخاص حقوقی

فقط شرکت حقوقی که چک را تایید نموده است، می‌تواند چک را نقد نماید. بنابراین اگر شرکت قصد انتقال چک را به اشخاص دیگری داشته باشد، این انتقال را باید در سامانه ثبت نماید. انتقال چک‌های صیادی برای اشخاص حقوقی هم مثل ثبت چک‌های صیادی هستند. ازین جهت که با استفاده از روش هایی که بالاتر معرفی شدند، انتقال چک های صیادی هم ثبت خواهند شد.

انتقال چک صیادی

تخصص و تجربه موسسه وکلای بین المللی بیان امروز در زمینه امور حقوقی مربوط به چک های صیادی این امکان را فراهم آورده است که شما با مراجعه به صفحه خدمات ما با اطمینان خاطر مسئله حقوقی خود را بابت راهنمایی، مشاوره و پیگیری اصولی در اختیار ما قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *