آموزشی, بلاگ, حقوق تجارت

انتقال چک صیادی – مراحل و نکات ضروری انتقال چک

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

نحوه انتقال چک صیادی

چک یکی از مهم ترین مباحث تجاری و اقتصادی در زندگی روزمره افراد محسوب می شود. روزانه هزاران نفر در زندگی روزمره خود از چک ها استفاده می‌نمایند. با توجه به روند رشد تکنولوژی، نحوه استفاده و بهرمندی از مزایا چک نیز تغییرات متعددی داشته است. یکی از این تغییرات نحوه انتقال چک است که افراد حتما برای انتقال باید از طریق سامانه صیاد و اپیلیکیشن های موجود استفاده نمایند. در این مقاله به توضیح نحوه انتقال چک صیادی خواهیم پرداخت برای اطلاعات در زمینه نحوه ثبت چک صیادی، استعلام چک صیادی، وصول چک صیادی و تغییرات قوانین چک می‌توانید به مقاله های سایت مراجعه نمایید.

 

نحوه انتقال چک صیادی

طبق روند بانکی جدید تمامی چک ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند. کلیه امور در ارتباط با چک مانند ثبت، انتقال، استعلام چک باید از طریق سامانه صیاد انجام شود. البته از روش های دیگر هم می‌توان برای ثبت و انتقال چک استفاده نمود “مانند اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل مانند آپ و ۷۲۴ و همچنین درگاه‌ های نوین بانک ‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک)”.

در گذشته برای انتقال چک از ظهرنویسی و پشت نویسی چک استفاده می شد. امروزه در قانون جدید چک سامانه صیاد جایگزین پشت نویسی و ظهر نویسی چک های قبلی شده است و افراد با درج اطلاعات چک در سامانه صیاد، چک را انتقال می‌دهند.

نکته مهم این است که با استفاده از این روش امکان انتقال چک های حامل وجود نخواهد داشت و تمامی چک ها باید از طریق این سامانه به افراد مشخص و معین ثبت و انتقال نمایند.

نحوه ثبت چک صیادی

نحوه ثبت چک صیادی

روش انتقال چک های صیادی 

مراحل زیر توسط انتقال دهنده باید انجام شود :

  1. مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد احراز هویت مثل اپلیکیشن آپ.
  2. احــراز هویت در اینترنت بانک و برنامــه موبایل بانک (مثل اپلیکیشن آپ ) ، پس ازدریافت نام کاربری و رمز که از طریق ورود اطلاعات یکی از کارتهای بانکی متعلق به ذینفع چک انجام می‌شود.
  3. ورود شناســه صیادی برگ چک متعلق به انتقال دهنده در اینترنت بانک و برنامــه موبایل بانک (مثل اپلیکیشن آپ ) یا از طریق اسکن کد تصویری خوانده می‌شود که به این روش استعلام چک را خواهید گرفت.
  4. سپس دارنده جهت احراز هویت، باید اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کند.
  5. پس از احراز هویت، باید دارنده اطلاعات برگه چک را مشاهده کرده و جهت انتقال آن، کد ملی/کد اتباع فرد/افرادی که چک به آن/آنها انتقال داده می شود را در اپلیکیشن آپ وارد کند.
  6. پس از دریافت تاییدیه از سوی بانک مرکزی و ثبت چک در سامانه صیاد، دارنده چک باید برگه اصلی چک مورد نظر را به دریافت کننده آن تحویل دهد.
  7. در این مرحله دریافت کننده چک باید به سایت صیاد مراجعه کرده و کد صیادی ۱۶ رقمی درج شده بر روی چک مورد نظر را وارد قسمت مربوطه جهت گرفتن استعلام چک صیاد از این سامانه کند.
  8. پس از دریافت تاییدیه از سوی سامانه صیاد و اطمینان حاصل کردن از معتبر بودن چک باید اقدام به تایید دریافت چک کند.
  9. تایید و ثبت اولیه انتقال.
چک صیادی اشخاص حقوقی

چک صیادی اشخاص حقوقی

نحوه انتقال چک با اپلیکیشن آپ

۱- در صورتی که آخرین نسخه اپلیکیشن آپ را دانلود کردید، وارد برنامه شوید. روی گزینه چک صیادی کلیک کنید.

انتقال چک در آپ 1

۲- صفحه ای در سه اسلاید به شما یک سری توضیحات داده شده است، کافیست چندین بار روی گزینه بعدی کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

انتقال چک در آپ 2

۳- بر روی گزینه انتقال چک صیادی بزنید تا اطلاعات مربوط به چک را وارد کنید.

انتقال چک در آپ 3

۴- شما باید احراز هویت کنید. البته احراز هویت تنها به معنای وارد کردن اطلاعات بانکی مانند رمز دوم یک بار مصرف، شماره کارت، تاریخ انقضاء و CVV2 است.و روی گزینه تایید کلیک نمایید.

انتقال چک در آپ 4

۵- ابتدا نام بانک صادرکننده چک را مشخص نمایید  سپس شناسه صیادی چک که یک کد ۱۶ رقمی راوارد کرده و روی گزینه مرحله بعد کلیک نمایید.

انتقال چک در آپ 5۶- اطلاعات چک صیادی به شما نشان داده می شود. در صورتی که این اطلاعات صحیح ومورد تایید شما می باشد، دکمه انتقال را بزنید.

انتقال چک در آپ 6

۷- در این صفحه مشخصات دریافت کننده یا دریافت کنندگان چک را در سامانه صیاد وارد نمایید. متناسب با نوع شخص که انتخاب نموده اید، کد ملی، شناسه ملی و یا کد اتباع را در کادر مربوطه وارد نموده و دکمه استعلام را بزنید.

انتقال چک در آپ 7

۸- سپس در صفحه جدید ثبت انتقال در سامانه صیاد، مشخصات چک و مشخصات دریافت کنندگان چک به شما نشان داده می‌شود. در صورتی که بین این مشخصات و مشخصات مندرج در چک یا مشخصات دریافت کننده چک که مدنظر شماست صحیح است، دکمه تایید را بزنید. در صورتی که این مشخصات با هم مغایرت دارند دکمه بازگشت را بزنید و مشخصات را اصلاح نمایید.

انتقال چک در آپ 8

۹- در صورتی که این پیغام به شما نشان داده شود ثبت انتقال در سامانه صیاد به درستی انجام شده است.

انتقال چک در آپ 9

نکات مربوط به انتقال

  1. عدم امکان انتقال در وجه حامل.
  2. درصورت وجود بیش از یک ذینفع برای چک، لازم است درخواست انتقال از سوی تمامی ذینفعان ثبت و ارسال گردد.
  3. دارنده چک اگر شخصیت حقوقی باشد، انتقال باید به تایید تمامی افرادی که حق امضا در شرکت را دارند برسد.

بیشتر بدانید: اعلام قانون جدید مربوط به صدور چک

استعلام چک صیادی

استعلام چک صیادی


 

شما می‌توانید در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه چک صیادی با وکلا و مشاوران متخصص و مجرب موسسه بیان امروز به صورت حضوری و یا برخط تماس حاصل نمایید.

4 دیدگاه در “انتقال چک صیادی – مراحل و نکات ضروری انتقال چک

  1. افشین مجاهد گفت:

    درود
    متاسفانه نکنه بسیار مهمی که وجود دارد و هیچکدام از سایتها و پیج ها نمیگویند این است که چک در صورت عدم ثبت در سامانه صیاد ، قابلیت انتقال فیزیکی هم نداشته و در صورت انتقال ، دریافت کننده فقط میتواند از ید ماقبل خود شکایت کند . یعنی در اینگونه موارد به لحاظ اینکه سند مدنی محسوب میشود دیگر صادر کننده مسئولیتی در قبال شخص ثالث نداشته و مسئولیت تضامنی وجود نخواهد داشت .
    در نتیجه اشخاص ثالث میبایست از دریافت چنین اسنادی شدیدا خودداری نموده و نهایتا از ید ماقبل خود طرح دعوا در محاکم مطرح نمایند

    1. بیان امروز گفت:

      ممنون از اشاره خوب شما

  2. مرتضی گفت:

    باسلام
    . اگر چک صیادی به نام شخصی ثبت شده و حالا این شخص چک برگه ای دارد. آیا میتواند انتقالش را ثبت کند.

    1. بیان امروز گفت:

      اگر چک بدرستی صادر و ثبت شده باشد می توانید اقدام به انتقال چک نمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *