آموزشی, بلاگ, حقوق تجارت

ثبت چک در سامانه | آموزش ساده روال ثبت چک گام به گام

ثبت چک بانکی

نحوه ثبت چک

به دلیل اهمیت وجود چک در زندگی روزمره افراد، قوانین و نحوه استفاده از چک دستخوش تغییرات متعددی شده است. در مقاله های قبل به طور کامل و جامع در ارتباط با کلیات و تغییرات قوانین صدور چک سخن گفتیم. همین طور در ارتباط با نحوه وصول و نحوه استعلام چک نیز صحبت کردیم. اکنون در این مقاله از نحوه ثبت چک و انتقال چک سخن خواهیم گفت که تمامی صادر کنندگان چک باید مشخصات چک را در سامانه صیاد ثبت نمایند بنابراین ابتدا به تعریف این سامانه خواهیم پرداخت.

سامانه صیاد

در ابتدا لازم است تا با سامانه صیاد آشنا شویم. بانک مرکزی در ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) را با هدف رفع مشکلات فعلی کاربری چک ها طراحی و رونمایی کرد. سامانه صیاد مخفف سامانه صدور یکپارچه دسته چک است. به طور کلی این سامانه از نظر ساخت و ایجاد، سامانه قدیمی می‌باشد. ولی از تاریخ ۵ فروردین ۱۴۰۰ چون ثبت چک در این سامانه اجباری شد و قبل از آن مردم با آن سر و کار نداشتند یک سامانه جدید برای عموم مردم قلمداد شد.

طبق اعلام بانک مرکزی باید عملیات ثبت، تایید و انتقال اطلاعات چک مشتریان از سامانه صیاد سمت بانک مرکزی ارسال گردد.

با به کارگیری سامانه صیاد، اندازه و فرمت برگ چک ها برای همه بانک‌ ها یکسان شده است. همچنین اطلاعات هویتی صاحب چک به ‌همراه شناسه استعلام در قالب یک بارکد دو بعدی روی چک درج می‌شود. وجود این اطلاعات امکان سوء استفاده‌های احتمالی از چک را بیش از پیش کاهش می‌ دهد.

یکی از مهم ترین مشخصه های سامانه صیاد، شماره اختصاصی است که بر روی هر برگ چک درج می ‌شود. با استفاده از این شناسه دریافت ‌کننده چک می‌تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه از سوء سابقه صاحب چک مطلع شود.

نحوه اخذ دست چک صیادی

 به طور خلاصه وار و ساده اینگونه است که:

  1. از اینکه درخواست کننده با مراجعه به شعبه بانک مورد نظر، ثبت اولیه درخواست صدور چک صیاد را انجام می‌دهد.
  2. درصورت تأیید درخواست توسط رییس شعبه، درخواست مورد نظر برای استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال می‌شود.
  3. چنانچه، درخواست‌دهنده از نظر بانک مرکزی، واجد شرایط دریافت چک صیاد باشد، درخواست مورد اشاره از سامانه صیاد به گروه صدور دسته چک به ‌منظور شخصی ‌سازی و چاپ چک ارسال می‌شود. سپس دسته‌ چک جدید صادر می‌شود.

 

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

مسئله مهمی که حال باید بدان پرداخته شود نحوه ثبت چک در سامانه صیاد است.

در این راستا تمام صادرکنندگان چک می‌توانند با استفاده از ابزارهای زیر اطلاعات چک‌هایی که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صیاد به ثبت برسانند:

  1. اپلیکیشن های کاربردی موبایلی (که اسامی آن‌ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) وجود دارد). مانند: اپلیکیشن آپ، اپیلیکیشن ساد ۲۴ و …
  2. از طریق درگاه ‌های نوین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مانند: اینترنت بانک
  3. همراه بانک
  4. سامانه های رسمی بانک ها ، مانند سامانه بانک ملی ، سامانه بانک اقتصاد نوین ، سامانه بانک ملت و …

رد یا تایید چک صیادی

پس از ثبت چک در سامانه ثنا توسط صادر کننده چک، دارنده وظیفه دارد تا با استفاده از ابزارهای زیر نسبت به قبول و یا رد چک اقدام نماید و در سامانه صیاد، چک صیادی را ثبت نماید:

  1. از طریق سامانه اینترنتی بانک مربوطه
  2. همراه بانک
  3. اینترنت بانک
  4. اپلیکیشن های مورد قبول بانک مرکزی مانند اپلیکیشن آپ ،اپیلیکیشن ساد ۲۴ و …
  5. نکته مهم این است که ثبت چک صیادی برای توسط اشخاص حقوقی در هر بانک متفاوت است که در مقاله ثبت چک صیادی برای اشخاص حقوقی به طور مفصل توضیح داده ایم.

استعلام چک صیادی

از سوی دیگر دریافت‌کنندگان چک نیز می توانند قبل از قبول و یا رد چک صیادی از طریق ابزار های زیر اقدام نمایند  :

  1. از طریق مراحعه به سامانه بانک مرکزی می توانید استعلام چک های صیادی را دریافت نمایید.
  2. با استفاده از سامانه های تخصصی تمامی بانک ها می توانید درخواست استعلام چک صیادی نمایید.
  3. با استفاده از اپلیکیشن های مورد تایید بانک مرکزی مانند برنامه ساد ۲۴،اپلیکیشن آپ و …
  4. با استعلام از طریق پیامک و ارسال کد ۱۶ رقمی چک به شماره ۷۰۱۷۰۱

در نهایت با استعلام یکی از رنگبندی ها زیر مشخص می شود که هر کدام نماد اعتبار صادر کننده چک می باشد:

  • رنگ سفید: نشاندهنده این است که  صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی  و یا سوء اثر از چک برگشتی نموده است.
  • رنگ زرد: نشاندهنده این است که  صادرکننده چک یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.
  • رنگ نارنجی: نشاندهنده این است که صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • رنگ قهوه ای: نشاندهنده این است که صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • رنگ قرمز: نشاندهنده این است که  صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
استعلام چک صیادی
در نهایت برای ثبت چک
  1. در صورت ثبت چک از سوی صادرکننده آن، امکان استعلام چک ثبت شده مورد نظر به نفع خود را از طریق اپلیکیشن های موبایلی داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات مندرج در چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد، می‌توانند اطلاعات چک را تأیید یا رد کنند.
  2. همچنین دریافت‌کننده چک که خواهان انتقال چک به شخص ثالث است پس از تأیید چک، می تواند چک مذکور را به شخص ثالث انتقال دهد.

انتقال چک صیادی

چه شخصی وظیفه ثبت چک را دارد؟

وظیفه ثبت چک در سامانه صیاد با صادر کننده چک صیادی می باشد. پس از ثبت چک توسط صادرکننده دارنده می تواند استعلام چک را بگیرد و موظف است اطلاعات چک را تایید و یا رد نماید.

آیا چک های قدیمی حتما باید در سامانه ثبت شوند؟

خیر. الزامی به ثبت چک های قدیمی وجود ندارد. بانک مرکزی در حال جمع آوری چک های قدیم می‌باشد. ولی می‌توانید به طور اختیاری چک های قدیم را در سامانه صیاد ثبت نمایید.

در صورتی که صادر کننده چک را ثبت نکرد آیا چک کاغذی لازم الجراست؟ چه آثاری خواهد داشت؟

طبق قانون صدور چک و نظر حقوقدانان چک محسوب نمی شود و یک سند مدنی می باشد. در این صورت چک کاغذی مانند یک متن قرارداد می باشد که نشاندهنده طلب شما از طرف مقابل است. شما فقط از طریق اعتراض عدم تادیه در دادگاه می توانید پیگیری نمایید.

بانک در مقابل چک ثبت نشده چه وظیفه ای دارد؟

در صورتی که صادر کننده چک نقدینگی در حساب نداشته باشد و چک ثبت نشده باشد عمل صدور در مقابل بانک قابل استناد نیست و اثرات گواهی عدم پرداخت مانند تقاضا صدور اجراییه ثبتی بهرمند نمی‌گردد.

از چه روش هایی می توانیم برای پرداخت چک های ثبت نشده در سامانه صیاد پیگیری نماییم؟

  • مرحله اول اطلاع به صادر کننده برای ثبت چک صیادی
  • در صورت عدم حضور جهت ثبت با سوء نیت می توانید با عنوان کلاهبرداری از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام نمایید.
  • به این دلیل که چک صیادی ثبت نشده، چک محسوب نمی شود و سند مدنی است پس رسیدگی از طریق دادگاه حقوقی انجام خواهد شد. مواد ۲۹۳ الی ۲۹۷ قانون تجارت لازم الجراست. شما می توانید از مراجعه به دفتر خدمات قضایی درخواست مطالبه وجه نمایید.

چک صیادی اشخاص حقوقی

نحوه ثبت چک با اپلیکیشن آپ

  • در صورتی که آخرین نسخه اپلیکیشن آپ را دانلود کردید، وارد برنامه شوید. روی گزینه چک صیادی کلیک کنید.

ثبت چک در آپ 1

  • صفحه ای در سه اسلاید به شما یک سری توضیحات داده شده است، کافیست چندین بار روی گزینه بعدی کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.
  • برای ثبت چک بر روی گزینه ثبت چک صیادی بزنید تا اطلاعات مربوط به چک را وارد کنید. 

ثبت چک در آپ 3

  • ابتدا باید نام بانکی که چک از آن صادر شده است را وارد کنید وشناسه ۱۶ رقمی چک صیادی خودتان را در فیلد قرمز رنگ وارد کنید و روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

۵- شما باید احراز هویت کنید. البته احراز هویت تنها به معنای وارد کردن اطلاعات بانکی مانند رمز دوم یک بار مصرف، شماره کارت، تاریخ انقضاء و CVV۲ است.و روی گزینه استعلام کلیک نمایید. در نهایت چک شما ثبت خواهد شد.


بیشتر بخوانید : توضیحات کامل قانون جدید چک


در صورت وجود هرگونه پرسش و یا ابهام در خصوص نحوه ی ثبت چک های صیاد شما عزیزان و همراهان همیشگی موسسه وکلای بین المللی بیان امروز می‌توانید با وکلا و مشاوران متخصص و مجرب ما به صورت حضوری و یا برخط در تماس باشید. همکاران ما همه روزه آماده پاسخگویی به پرسش های حقوقی شما عزیزان در مورد مسائل و چالش های حقوقی داخلی و بین المللی هستند. از طریق پرسش و پاسخ آنلاین با همکاران ما در تماس باشید. هدف ما ارائه خدمات حقوقی تخصصی به شما عزیزان است.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “ثبت چک در سامانه | آموزش ساده روال ثبت چک گام به گام

  1. ابراهیم گفت:

    سلام من امروز بابت کار چک گرفتم در سامانه صیاد باید گزینه ثبت چک را بزنم یا تایید دریافت؟

  2. محسن گفت:

    سلام.من مدیر عامل یک شرکتم که با خودم سه نفر حق امضا دارن.از بانک ملی درخواست صدور دسته چک صیادی دادم.چطور باید چکهای صادره از طرف شرکت رو ثبت کنم و به دست کادکنانم بدم تا بتونن نقدش کنن؟ایا دو نفر حق امضا داران دیگه هم باید کاری انجام بدن یا تنها امضا انها روی چک کفایت میکنه.لطفا راهنمایی کنین.

  3. سعید گفت:

    سلام من چک پست بانک از مشتری گرفتم میخوام ثبتش کنم چجوری میشه ثبت بشه

    1. بیان امروز گفت:

      با سلام
      از طریق سامانه چک صیادی یا خدمات اینترنتی بانک
      ممنون از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *