آموزشی, بلاگ, حقوق کسب و کار

انواع شرکت

شرکت

انواع شرکت ها

برای معرفی انواع شرکت ها لازم است ابتدا با مفهوم شرکت ها آشنا شوید. در تعریف شرکت به طور کلی میتوان گفت به اجتماع حقوق چند مالک در یک‌ چیز به صورت مشاع شرکت گفته می‌شود. طبق ماده ۵۷۱ قانون مدنی شرکت مدنی اینگونه تعریف می‌شود :

” شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی ء واحد به نحو مشاع “

انواع شرکت ها

به بیان ساده انواع شرکت ها ۲ نوع می باشد که عبارتند از :

  • شرکت مدنی
  • شرکت تجاری

خدمات بیان امروز : خدمات رایگان به شرکت های دانش بنیان


شرکت مدنی

در تعریف شرکت مدنی می توان گفت : شرکت هایی که بین چند نفر در زمینه های مختلف با هدف انجام فعالیت های مشترک تشکیل می شود. در واقع در این شرکت ها سهیم بودن در مال مشترک منظور است. نکته حائز اهمیت این است که شرکت مدنی شخصیت حقوقی مستقلی از شرکا ندارد. بنابراین برخلاف شرکت های تجاری نیاز به ثبت شرکت و ثبت اقامتگاه ندارند.

تقسیم بندی ها مختلفی برای شرکت مدنی وجود دارد:

  • شرکت های مدنی انتفاعی و شرکت های مدنی غیر انتفاعی.
  • شرکت قهری (مانند شراکت به واسطه ازدواج یا ارث) و شرکت اختیاری (هر قراردادی توسط طرفین به اختیار بسته می شود).

شرکت تجاری

در قانون تجارت برخلاف قانون مدنی شرکت تجاری تعریف نشده است قانون تجارت کشور ایران برگرفته از قانون کشور فرانسه می باشد. قانونگذار فرانسه در قانون تجارت تعریفی از شرکت های تجاری بیان نکرده است زیرا در ماده ۱۸۳۲ قانون مدنی فرانسه شرکت های تجاری را تعریف نموده و نیازی به تعریف مجدد ندیده است .

طبق ماده ۲۰ تجارت فقط انواع شرکت های تجاری بیان شده است که عبارت اند از:

طبق ماده ۲۰ قانون تجارت

شرکتهای تجارتی بر هفت قسمت است:

  1. شرکت سهامی.
  2. شرکت با مسئولیت محدود.
  3. شرکت تضامنی.
  4. شرکت مختلط غیر سهامی.
  5. شرکت مختلط سهامی.
  6. شرکت نسبی.
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف.

بیشتر بخوانید: تبدیل انواع شرکت ها


تفاوت های شرکت مدنی و شرکت تجاری

حال با توجه به تعاریف و تقسیم بندی های شرکت ها به مدنی و تجاری می توان به وجوه افتراق آنها بپردازیم:

  • در شرکت های مدنی موضوع اشخاص هم می توانند تجاری باشند هم غیر تجاری ولی در شرکت های تجاری موضوع حتما تجاری می‌باشد.
  • شرکت های تجاری دارای شخصیت مستقل از شرکا می باشد به همین دلیل نیاز به ثبت شرکت دارد و باید اقامتگاه مشخصی داشته باشد ولی شرکت مدنی شخصیت حقوقی مستقلی ندارد و نیاز به ثبت شرکت و ثبت اقامتگاه ندارد.
  • طبق ماده ۴۱۲ قانون تجارت در شرکت های تجاری قواعد ورشکستگی اجرا می شود در شرکت های مدنی قواعد اعسار لازم الجرا می‌باشد.
  • در شرکت های مدنی مسئولیت شرکت به طور منفردی می باشد اما در شرکت های تجاری مسئولیت بستگی به نوع شرکت و میزان سرمایه و ضمانت های شرکا (به طور تضامنی و یا نسبی) دارد.
  • همانطور که در انواع شرکت مدنی گفته شد ممکن است به طور قهری (ازدواج ، ارث) تشکیل شود اما شرکت های تجاری به طور اختیاری توسط شرکا  همراه با هدف کسب سود و درآمد ایجاد می شود.

بدانید: ورشکستگی شرکت های تجاری

عمده تفاوت های شرکت های تجاری

  • در نحوه تصمیم گیری شرکا

امکان دارد شرکت در نحوه تصمیم گیری با هم متفاوت باشند. به طور مثال شرکت تضامنی تصمیم منوط به موافقت صد در صد  اعضا می باشد. ولی در شرکت سهامی عام هر سهامدار به تعداد سهامی که دارد دارای حق رای می باشد که هر سهم یک حق رای دارد.

  • در میزان سرمایه

تفاوت ممکن است در میزان سرمایه باشد. مانند اینکه در شرکت با مسئولیت محدود می توانید سرمایه را به هر میزانی که تمایل دارید اعلام کنید. ولی در شرکت سهامی خاص یک مقدار سهام اولیه تعیین شده است(به طور مثال ۱ میلیون ریال) که برای تشکیل شرکت حتما مقدار اولیه باید وجود داشته باشد و تا هر میزان مد نظر می توانید بیشتر کنید.

  • در مسئولیت شرکا

تفاوت در مسئولیت شرکا می تواند باشد به طور مثال در شرکت تضامنی شرکا به طور تک تک مسئول تمامی بدهی می باشند اما در شرکت با مسئولیت محدود همانطور که از اسم آن مشخص است مسئولیت فقط نسبت به سرمایه ای که در شرکت قرارداده اند محدود شده است.

  • در تعداد شرکا

تفاوت بعدی را میتوان در تعداد شرکا دید. به طور مثال در شرکت سهامی عام حداقل ۵ نفر باید سهامدار باشند و حتما باید ۲ بازرس انتخاب شود. اما شرکت سهامی خاص حداقل با ۳ نفر سهامدار نیز تشکیل می شود و مانند سهامی عام ۲ بازرس باید داشته باشد که در شرکت تضامنی وجود ۲ نفر بازرس الزامی نیست و با وجود حداقل ۲ نفر شریک شرکت تضامنی تشکیل می شود.

 

سوالات خود در زمینه شرکت‌ها را از ما بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *