اموال و مالکیت, بلاگ, متفرقه

شرایط مطالبه وجه التزام

شرایط مطالبه وجه التزام

شرایط مطالبه وجه التزام

در پی پرسش های شما عزیزان و همراهان همیشگی موسسه و کلای بین المللی بیان امروز، قصد داریم تا در بلاگ پیش رو به شرایط مطالبه وجه التزام و پاسخ به این سوال که وجه التزام چیست؟ بپردازیم. سپس در قسمت آخر بلاگ پیش رو نیز به تفاوت وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه خواهیم پرداخت پس در ادامه ی بحث با ما همراه باشید.

در راستای پاسخ به این پرسش که وجه التزام چیست باید بیان داشت که وجه التزام، خسارت عدم انجام تعهد انتقال رسمی ملک یا مورد معامله است بدین معنا که اگر تعهد از سوی هریک از متعاملین ایفا نشود و برای عدم ایفای تعهد از سوی هریک از طرفین چه در قرارداد (قول نامه) فی مابین و چه با توافق یکدیگر مبلغی مشخص در نظر گرفته شود به آن وجه التزام گفته می شود.

در حقیقت، با احراز عدم حضور، متعهد باید وجه التزام را بپردازد و تعهد را نیز انجام دهد. می توان بیان داشت که وجه التزام همان خسارت دیر کرد در اجرای قرارداد است.

البته باید به یاد داشت که کسی که وجه التزام را مطالبه می‌کند، باید خود تعهداتش را کامل انجام داده باشد و در صورتی آن طرف تعهدات خود را انجام نداده باشد وجه التزام به آن شخص تعلق نخواهد گرفت. وجه التزام یک ضمانت اجرای حقوقی است که احتمال نقض و تخلف از مفاد قرارداد را بسیار کاهش می دهد.

برای مثال می توان بیان داشت اگر در قول نامه ی خرید و فروش ملک دو طرف توافق کنند اگر در تاریخ مشخصی در دفترخانه حاضرشوند اما اگر حضور پیدا نکنند مبلغ مشخصی را باید بابت عدم حضور به طرف دیگر بپردازد و تعهد خود را نیز انجام دهد، این مبلغ تعیین شده وجه التزام است. می توان بیان داشت که وجه التزام، وجه تضمین‌کننده پایبندی طرفین در معاملات است، پس اگر یکی از طرفین قرارداد اجرای تعهد را با تاخیر انجام دهد و یا به صورت کلی از انجام تعهد خودداری کند، طرف دیگر می تواند دادخواست مطالبه ی وجه التزام را به دادگاه تقدیم نماید.

حال می خواهیم به تفاوت وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه بپردازیم. خسارت تاخیر تادیه، قالب حقوقی متفاوتی نسبت به قالب حقوقی وجه التزام است در حقیقت با استفاده از خسارت تاخیر تادیه می توان نسبت به تحلیل جریمه تاخیر اقدام کرد.

خسارت به معنی ضرر کردن، زیان بردن و هم چنین زیانکاری است پس نکته ی مهم نیز در این قالب حقوقی مسئله زیان دیدن می باشد، پس برای صدق مفهوم خسارت باید تجاوز به مال غیر (مستقیم یا غیرمستقیم) صورت گرفته باشد که دیدیم برای وجه التزام شرط مذکور متصور نبود.

بنابراین باید بیان داشت خسارت تأخیر، زیانی است که در اثر تأخیر به بار آمده و مدیون، افزون بر رد اصل پول باید آن خسارت را نیز جبران نماید. بنابراین وجه التزام مبلغی است که به خاطر عدم ایفای تعهد از یک طرف معامله دریافت می‌شود ولی خسارت تاخیر تادیه مبلغی است که جهت جبران زیان‌های وارده باید مورد پرداخت قرار گیرد.

مطلبی که می خواهیم در پایان این مبحث بدان بپردازیم مطالبه وجه التزام و اصل تعهد به صورت توامان است، در این راستا نظرات برخی از حقوقدانان با یکدیگر متفاوت است، عده ای از آن ها بر این باور هستند که وجه التزام جایگزین اصل تعهد می باشد و افراد نمی توانند هم الزام متخلف به انجام تعهد را بخواهند و هم وجه التزام را مطالبه نمایند به ویژه در مواردی که تعهد انجام می شود و تأخیر آن به صورتی نمی باشد که ایفای تعهد را بلافایده نموده باشد، اخذ وجه التزام منتفی است.

از سوی دیگر عده ی دیگری نیز از حقوق دانان مطالبه ی اصل تعهد و وجه التزام به صورت توامان را بلا اشکال می دانند و معتقداند جمع این دو با یکدیگر منافاتی را ایجاد نخواهد کرد. اما بسیار پیشنهاد می شود که هنگام نوشتن وجه التزام در قرارداد از عباراتی همچون “علاوه بر پرداخت وجه التزام، انجام موضوع قرارداد نیز قابل مطالبه می باشد” یا “مطالبه وجه التزام نافی یا مانع مطالبه ایفای اصل تعهد نیست” یا “وجه التزام بدل تعهد اصلی نیست و مطالبه آن با مطالبه اصل عهد قابل جمع است” و عباراتی از این قبیل مورد استعمال و استفاده قرارگیرد تا محکمه متوجه وجود توافق و تراضی واقعی طرف های قرارداد بشود.

مانند همیشه در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام با کارشناسان و وکلای مجرب و با سابقه  موسسه وکلای بین المللی بیان امروز تماس حاصل فرمایید، همکاران ما همه روزه به صورت بر خط ( از طریق سایت، شماره های تماس و شبکه های اجتماعی) آماده ی پاسخ گویی به پرسش ها و رفع چالش های حقوقی شما عزیزان و همراهان همیشگی موسسه وکلای بین المللی بیام امروز است، وکلا و مشاوران مجرب ما با سالها تجربه در زمینه های مختلف حقوقی ( داخلی و بین المللی ) آماده ی پاسخ گویی به ابهامات و سوالات شما عزیزان است. پس با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید :

سامانه نوبت دهی اینترنتی خدمات قضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *