آموزشی, بلاگ, کیفری

حفاظت از کودکان در فضای مجازی

حفاظت از کودکان در فضای مجازی

حفاظت از کودکان در فضای مجازی

با توجه به همه گیری بیماری کرونا و برگزاری غیر حضوری کلاس ها درمدارس، کودکان بیش از در معرض تهدید های موجود و بلقوه در فضای مجازی قرار گرفته اند. درست است که به واسطه ی اینترنت و فضای مجازی می توان به راحتی هرچه بیشتر و با یک کلیلک ساده به بسیاری از داده ها و اطلاعات دست یافت اما باید به خاطر داشته باشیم که همه ی اطلاعات موجود در این فضا مناسب کودکان نیست و حتی ممکن است به آن ها صدمه و آسیب های جبران ناپذیری بزند.

حال در بلاگ پیش رو سعی داریم تا به تهدیدات و آسیب های فضای مجازی برای کودکان، خطرات فضای مجازی برای کودکان و راه های پیشگیری از آسیب های فضای مجازی برای کودکان بپردازیم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه ی بلاگ پیش رو با ما همراه باشید.

تهدید ها و آسیب های ناشی از استفاده ی بیش از حد و مفرط از فضای مجازی توسط کودکان را می توان در ۲دسته ی کلی آسیب های فیزیکی و روحی دسته بندی کرد اما اگر بخواهیم به صورت جزئی تر نگاه کنیم می توانآسیب های متعددی را بواسطه ی استفاده ی نادرست فضای مجازی توسط کودکان بر شمرد اما عمده ی آسیب ها را می توان آسیب های فیزیکی و روحی دانست. حال برای بررسی آسیب های فیزیکی و روحی باید بیان داشت:

آسیب های فیزیکی: به نظر می رسد مهمترین آسیب فزیکی برای کودکان به خاطر استفاده ی مکرر از اینترنت و فضای مجازی چاقی و کم تحرکی است. کودکان به واسطه ی استفاده از فضای مجازی به خصوص در دوران کرونا بیش از بیش در معرض خطرات جسمانی قرار گرفته اند. با توجه به شرایط کرونا کودکان زمان بیشتری را صرف استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی مثل کنسول های بازی، گوشی هوشمند، کامپیوتر و.. می کنند و ساعات به مراتب کمتری صرف ورزش و فعالیت جسمانی می شود. خستگی چشم، چاقی مفرط، خستگی مفرط و درد عضلانی تنها مواردی اندک از آسیب های فیزیکی ناشی از استفاده ی بیش از حد از فضای مجازی هستند.

آسیب های روحی: علاوه بر آسیب های فیزیکی مطروحه به نظر می رسد کودکانی که زمان بیشتری را در فضای مجازی سپری می کنند ممکن است در دراز مدت بیشتر از سایر کودکان دچار افسردگی و انزوا شوند. کودکانی که زمان بیشتری را صرف استفاده از فضای مجازی می کنند طبیعتا زمان کمتری با خانواده خود سپری خواهند کرد و لذت قرار گرفتن کنار خانواده و اجتماعی شدن را از دست می دهند.

علاوه بر موارد ذکر شده اگر فضای امن اینترنتی برای کودکان فراهم نشود، ممکن است کودکان در معرض سو استفاده و زورگویی های اینترنتی قرار بگیرند. حال که کودکان بت یک کلیک ساده می توانند به سرعت به اطلاعات بسیاری دست پیدا کنند افراد فرصت طلب از این فرصت استفاده می کنند و در برخی موارد زورگویی و یا سو استفاده ی سایبری یا اینترنتی می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به جسم و روح کودکان وارد کنند.

حال سوال مهمی که نیاز به پاسخگویی دارد این است که راهکارهای مقابله با آسیب های فضای مجازی برای کودکان و به طور ساده چگونه می توان از کودکان در قبال آسیب های بعضا جبران ناپذیر فضای مجازی محافطت کرد؟ برای پاسخ به این سوالات مطرح شده به نظر می رسد اولین و مهمترین گام آگاه کردن کودکان از خطرات پیش رو و آموزش مقتضی و مناسب برای مقابله با مخاطرات و آسیب های بلقوه ی موجود در فضای مجازی است. زمانی که کودکان از خطرات پیش رو در فضای مجازی مطلع باشند می توانند در صورت بروز خطر واکنش مناسب و آگاهانه تری از خود نشان دهند و والدین ، معلمان و اطرافیان خود را از آن خطر مطلع و آگاه کنند.

 نکته ی دیگری که باید به کودکان یاد آور شد این است که آن ها بدانند نباید رمز شخصی خود را در اختیار افراد قرار دهند و با آن ها ارتباط صمیمانه بر قرار کنند و به خصوص اینکه به یاد داشته باشند به افراد غریبه و تبلیغات فریبنده در فضای مجازی اعتماد نکنند.

در آخر باید متذکر شد که دنیای امروز عصر ارتباطات است و اینترنت و فضای مجازی بخش جدایی نا پذیری از زندگی انسان هاست درست است که استفاده از اینترنت و فضای مجازی دریچه ای جدید و بی انتها را برای افراد باز می کند اما همانطور که مورد ذکر قرار گرفت می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به افراد به خصوص کودکان وارد آورد. در راستای جلوگیری از این آسیب ها و مخاطرات والدین، مدرسه و جامعه نقش مهمی را در آموزش و اطلاع رسانی از این آسیب ها به کودکان ایفا می کنند. هدایت درست کودکان به چگونگی استفاده از فضای مجازی همراه با نظارت مقتضی می تواند به استفاده ی درست از فضای مجازی توسط کودکان کمک قابل توجهی کند.

بیشتر بخوانید :

آشنایی با کودک آزاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *