بلاگ, مالکیت فکری

علائم تجاری غیر قابل ثبت درایران

بیان شد که اصولا می توان از هرعلامتی استفاده کرد یا آن رابه ثبت رساندمگر اینکه این کار با حقوق اشخاص ثالث درتعارض باشد.برخی از علائم نیز صرف نظر ازحقوق اشخاص ثالث هیچ گاه قابل ثبت نیستند ، علائم فاقد تمایز بخشی ، علائم گمراه کننده وعلائم خلاف نظم عمومی دراین دسته قرار دارند.اگرچه مبنای برخی از این جهات مشخص نیست امااطلاع از آن ها به لحاظ عملی مفیدخواهدبود. حال ما در بلاگ پیش رو سعی داریم تا با علائم تجاری غیر قابل ثبت  آشنا شویم و مسائل مربوطه را بررسی کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

کدام علائم تجاری غیرقابل ثبت هستند؟

بیان شد که اصولا می توان از هرعلامتی استفاده کرد یا آن رابه ثبت رساندمگر اینکه این کار با حقوق اشخاص ثالث درتعارض باشد.

برخی از علائم نیز صرف نظر ازحقوق اشخاص ثالث هیچ گاه قابل ثبت نیستند ، علائم فاقد تمایز بخشی ، علائم گمراه کننده وعلائم خلاف نظم عمومی دراین دسته قرار دارند ..اگرچه مبنای برخی از این جهات مشخص نیست امااطلاع از آن ها به لحاظ عملی مفیدخواهدبود .حسب اعلام اداره مالکیت صنعتی ،این درخواست ها موردپذیرش قرار نمیگیرند:

۱.درخواست عین یا مشابه علامت (شخص دیگر )

۲. درخواست علامتی که مخالف نظم عمومی یااخلاق حسنه باشد

۳. درخواست علامتی که ازنشانه ها وعلائم جغرافیایی باشد مصرف کننده عادی را نسبت به مبدا وکیفیت محصول گمراه سازد

۴.درخواست علامتی که جزوعلائم علائم مشهور باشد

۵.درخواست علامتی که از اسامی متبرکه باشد

۶.درخواست علامتی که حاوی نمادها یا نشانه های رسمی باشد

۷.درخواست علامتی که بیانگرتوصیف و مرغوبیت کالاباشد

۸.درخواست علامتی که حاوی اسامی ،عناوین واصطلاحات بیگانه باشد

۹.درخواست علامتی که بیانگر مشاهیرباشد،درخواست علامتی که مخل امنیت ملی باشد

۱۰.درخواست علامتی که با ماده ۲۱قانون حمایت از مولفان و مصنفان وهنرمندان درتعارض باشد (نام و عنوان ویژه آثارعلمی ،ادبی وهنری )

۱۱.درخواست علامتی که اساسا مشمول شرایط علامت نمی باشد ویا با توجه به نوع کالا به صورت عام وفاقدصفت مشخصه باشد

۱۲.استفاده از نام ونام خانوادگی اشخاص ثالث به عنوان علامت تجاری ممنوع می باشد.

لازم به ذکر است که همه موارد ذکرشده درقوانین و مقررات فعلی وجودندارند وبرخی از آن ها تنهاتفسیراداره مالکیت صنعتی از مقررات محسوب میشوند . در ادامه به بررسی علائم غیرقابل ثبت از منظرقانون می پردازیم:

۱.علائمی که تمایز بخشی ندارند :

یکی از اساسی ترین کارکردهای علامت تجاری ،تمایزکالا یا خدمت یک بنگاه از کالاها وخدمات بنگاه دیگری است وبراساس قانون مصوب ۱۳۸۶ علامت یا نشانی که فاقدتمایز بخشی باشد،قابل ثبت نخواهدبود(بندالف ماده ۳۰ وبندالف ماده ۳۲ قانون مصوب ۱۳۸۶)

سخن ازلزوم تمایز بخشی برای ثبت علائم تجاری به این معنا نیست که همه علائم ازقدرت تمایز بخشی یکسانی برخوردار هستند.علائم ابتکاری یا انتزاعی که درقله تمایز بخشی قرار د ارند ،از حروفی تشکیل شده اند که هیچ معنایی ندارند.

برای مثال علامت های ROLEX/Googleجزوعلامت های انتزاعی هستند .

علائم اختیاری از نظر درجه تمایز بخشی درجایگاه بعداز علائم انتزاعی قرار دارند ،علائم اختیاری علائمی هستند که در زبان کشور موردنظر دارای معناهستنداما این معنا هیچ ارتباطی باکسب و کاری که  ازآن هااستفاده میکند،ندارد،برای مثال علامت APPLE برای تلفن همراه یا رایانه،علامت kodak برای لواز عکاسی یا علامت camelبرای دخانیات .

علائم دلالت کننده که از نظر تمایز بخشی درجایگاه بعدی قرار دارند  امابه طور مستقیم کالایاخدمت را توصیف نمی کنند،مثلاعلامت Airbus برای تولیدهواپیما وتصویر پنگوئن برای تولید یخچال و وسایل سرمایشی ،علامت دلالت کننده محسوب می شوند.

علامت توصیفی که ازدرجه تمایز بخشی ضعیفی برخورداراست ،به علامتی گفته می شود  که به طور مستقیم به صفات یا محتویات کالا یا خدمات اشاره دارند،برای  مثال علامت (تیز) برای تیغ اصلاحی توصیفی محسوب میشود .

 در حقوق علائم تجاری ،علامت توصیفی تنها درصورتی قابل ثبت است که معنای ثانویه کسب کرده باشد.بدین معنا که مصرف کنندگان آن کلمه را نه برای توصیف کالا یا خدمت بلکه به عنوان علامت متمایزکننده کالا یا خدمات بشناسند .

برای مثال علامت تیز برای تیغ اصلاحی دارای معنای ثانویه و اگر شخصی به مغازه مراجعه و از فروشنده تیغ تیز درخواست کند،فروشنده تصورنخواهدکرد که وی به دنبال تیغ برنده است ،بلکه برای فروشنده واضح خواهد بود که منظور خریداراز (تیز) به عنوان علامت تجاری استفاده کرده است.

از جمله علائمی که به دلیل فقدان تمایز بخشی قابل ثبت نیستند،علائم عام یا ژنریک میباشند ،علامت ژنریک علامتی است که درزبان عرف مردم به نام متداول کالا یا خدمات اشاره دارد یا به نام متداول کالا یا خدمت تبدیل شده است .

اسامی کالاها و خدمات برای استفاده راجع به همان نوع کالا یا خدمت یا کالاها و خدمات مشابه،علامت ژنریک محسوب می شوند وبه دلیل فقدان تمایز بخشی قابل ثبت نیستند .

برای مثال علامت تجاری (نوشابه ) برای نوشیدنی ،علامت (لپ تاپ) برای رایانه های شخصی و علامت (بانک ) برای خدمات بانکداری قابل ثبت نخواهند بود .

برخی از علائم نیز در ابتدا دارای تمایز بخشی بوده اند  اما درطول زمان به علامت ژنریک تبدیل شده اند .

برای مثال علامت (نسکافه) درابتدای امر تنها یک علامت تجاری برای کالاهای قهوه فوری بوده امادرحال حاضرتوسط برخی ازمردم به عنوان نام کالاهای قهوه فوری به کار می رود .

تبدیل علامت تجاری تاید به نام متداول پودر رختشویی،تبدیل (تی تاپ) به نام متداول کیک لایه ای وتبدیل (سامسونت)به نام متداول نوعی کیف دستی نمونه هایی از زوال تمایز بخشی علامت های  تجاری هستند.

 

۲.علائمی که خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یااخلاق باشند:

درقسمت قبل بیان شد که استفاده از علائمی که خلاف نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشند ،ممکن است واکنش مراجع نظارتی را به دنبال داشته باشد.

دراینجاباید اضافه کرد که این علائم طبق حکم صریح قانون ،غیرقابل ثبت نیز تلقی میشوند (بندب ماده ۳۲قانون).

ازظاهر قانون چنین برداشت می شود که علامت وقتی به این جهت غیرقابل ثبت است که خودعلامت وظاهرآن درمغایرت با موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

اما از آرا دادگاه ها چنین برداشت می شود که اگر معنا یا ظاهرعلامت مخالفتی با موازین یادشده نداشته باشد اما علامت قبلا برای کالاها یا خدمات خلاف نظم عمومی به کار رفته باشد،باز هم علامت غیرقابل ثبت تلقی می شود.

برای مثال در یک پرونده تقاضای ثبت علامت (Absolute) به دلیل مخالفت بانظم عمومی از سوی اداره مالکیت صنعتی ردشده بودو اگر چه این عبارت  فی نفسه دارای معنایی خلاف موازین نیست اما دادگاه به این دلیل که این علامت سابقا برای نوشیدنی های الکلی به کاررفته است،عدم قابلیت ثبت آن را تاییدکرد.

برخی از علائم تجاری براساس (قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات)مصوب ۱۳۸۵ و آیین نامه اجرایی آن ،غیرقابل ثبت محسوب می شوند.

 مطابق ماده۱۵این قانون ،ثبت هرگونه علامت تجاری ونام خاص فرآورده های دخانی برای محصولات غیردخانی وبالعکس ممنوع است .

بنابراین وبرای مثال  علامت تجاری (وینستون)(علامت تجاری محصول دخانی) وسیگار (نام خاص محصولات دخانی) برای محصولات غیردخانی قابل ثبت نیست .

هم چنین ثبت علامت تجاری محصولات غیر دخانی برای محصولات دخانی نیز ممنوع است .به طور مثال علامت تجاری (تحفه) (محصولات غذایی) برای محصولات دخانی قابل ثبت نیست .به نظرمی رسد ممنوعیت ثبت این علائم ناشی لز مخالفت آنها با نظم عمومی باشد.

۳.علائمی که گمراه کننده باشند:
یکی ازدلایل حمایت از علائم تجاری ،حمایت ازمصرف کنندگان دربرابرگمراهی است وبدیهی است علائمی که خودموجب گمراهی مصرف کنندگان گردند از این حمایت برخوردار نخواهندشد(بند ج ماده ۳۲قانون ).
برخی ازعلائم زمانی که برروی کالا یا راجع به خدمات به کارروند،مصرف کنندگان راراجع به کیفیت ،کمیت،منشا تولیدیاارائه ،شیوه تولیدو … گمراه خواهندکرد.
برای مثال ثبت علامت (ضدکرونا) یا (ضدکووید ) برای عصاره ای که تاثیری اثبات شده در درمان بیماری کرونا (کووید۱۹)ندارد،به جهت گمراه کننده بودن ممکن نخواهد بود.
 همچنین علامت (آلپ) برای بطری آب آشامیدنی که درایران تولیدشده ،حداقل عده ای ازمصرف کنندگان رافریب خواهد داد.
به طور مشابه علامت (چرمینه) برای لباس های زمستانی غیر چرم قابل ثبت نخواهدبود.چرا که ممکن است مصرف کنندگان تصور کنندکه کالاهای مزبوراز چرم طبیعی ساخته شده اند.

۴.علائمی که عین یا شبیه نشان نظامی ،پرچم، نام یا نشان رسمی متعلق به یک کشور یاسازمان های بین المللی باشند :

علائمی که بانشان های نظامی، پرچم ،نام یانشان رسمی کشورها یاسازمان های بین المللی یکسان یا مشابه باشند،قابل ثبت نیستند(بند د ماده ۳۲قانون) .

عدم قابلیت ثبت این علائم و نشان ها از دو مصلحت ناشی میشود. نخست اینکه با ثبت و استفاده چنین علائمی مصرف کنندگان ممکن است بین کشوریاسازمان مربوطه و کالایا خدمات مورد نظر رابطه ای را تصور کنند و این تصویر موجب گمراهی ایشان شود.

مثلا فرض کنید یک شرکت چینی علامتی شبیه پرچم کشور آلمان ثبت  وآن را برروی لوازم خانگی تولیدی خود درج کند،در چنین فرضی ممکن است مصرف کنندگان تصور کنند که این کالا از کیفیت کالاهای آلمانی برخورداراست درصورتی که چنین نیست.

 دوم اینکه این علائم به حاکمیت دولت ها و هویت آن ها مربوط می شود وثبت و استفاده ازآن ها تعدی به حقوق حاکمیتی دولت های خارجی است.

 به نظر می رسد درصورتی که متقاضی ثبت علامت از مقامات صلاحیت دار کشور یاسازمان بین المللی مربوطه راجع به استفاده از علامت اجازه گرفته باشد،مانعی برای ثبت علامت به دلیل عین بودن یامشابهت با نام ونشان رسمی کشور یاسازمان بین المللی وجود ندارد.

سندی بین المللی با عنوان (معاهده نایروبی راجع به حمایت از نشان المپیک)درسال ۱۹۸۱ تصویب شده است.همه کشورهای عضو معاهده نایروبی به حمایت ازنمادالمپیک(پنج حلقه درهم آمیخته) دربرابر استفاده های تجاری اعم ازاستفاده تبلیغاتی،استفاده به عنوان علامت تجاری و …متعهدهستند.

چنین استفاده  هایی بایدکسب مجوزازکمیته بین المللی المپیک صورت گیرد. جمهوری اسلامی ایران هنوزبه این معاهده ملحق نشده است.

۵.علامت هایی که یکسان یاشبیه علامت یا نام های تجاری دیگرباشند:

قبل ازپرداخت به مطالب این قسمت یادآورمی شویم که یک علامت ممکن است برای کالاهای مختلف توسط افرادمختلف ثبت شودوصرف یکسان بودن علامت هادلیلی برغیرقابل ثبت بودن علامت دوم نیست ،در این مورد بایدبه علامت در کنار کالایا خدمتی که قرار است راجع به آن به کاررود،توجه شود.

در این قسمت پس ازپرداختن به این مطلب ،منظورازکالاهای مشابه و علامت های مشابه رابیان خواهیم کرد.درقسمت مربوط به نام تجاری به بحث ممنوعیت ثبت علائمی که با نام های تجاری اشخاص دیگریکسان یا مشابه باشدخواهیم پرداخت .

 الف. کالا/خدمت محوربودن ثبت علامت تجاری:

اصولا زمانی که علامتی برای یک یا چندکالایاخدمت دریک طبقه ثبت شود،ثبت همان علامت تنها راجع به کالاهایا خدماتی ممنوع است که شباهت میان کالاها یا خدمات موجب گمراهی مصرف کنندگان شود،صرف نظراز اینکه کالاهایا خدمات درطبقه ای یکسان قرار داشته باشندیاخیر.

برای مثال اگر شخصی علامتی راجع به سلاح کمری درطبقه ۸ ثبت کند،ثبت همان علامت  یا مشابه آن توسط شخص دیگر برای کالاهای اسلحه گرم و مهمات درطبقه ۱۳ ممکن نخواهدبود زیرا این کالاهااز نظرعرفی وصنفی مشابه محسوب می شوندهرچند که در طبقه یکسان قرار ندارنداماثبت آن برای (کاردوچنگال)درطبقه ۸ اصولا بلامانع است زیرا سلاح کمری و کاردوچنگال اگرچه دریک طبقه قراردارنداما دریک (گروه کالایی) قرار نمیگیرند.

برخی ازمشاهدات حاکی از این است که درمواردی کارشناسان اداره ثبت علامت تجاری تقاضای شخص دیگربرای ثبت علامتی که قبلا برای تعدادی ازکالاها و خدمات یک طبقه شده است را برای دیگر کالاها و خدمات همان طبقه مورد پذیرش قرارنداده اند،هرچند که میان کالاها وخدمات دوشخص هیچ شباهتی وجودنداشته است .

برای مثال فرض کنیددرمثالی که دربالا راجع به خدمات پزشکی و خدمات کشاورزی مطرح شد،اداره ثبت علامت تجاری تقاضای شخص (ب)برای ثبت علامت را نپذیرد.

بدیهی است چنین رویه ای قابل پذیرش نیست و میتوان به آن اعتراض نمود.   

ب.چه کالایا خدماتی مشابه محسوب می شوند؟

همانطور که بیان شد،کالاهایا خدماتی که دریک طبقه آمده اند،الزاما مشابه محسوب نمی شوندبنابراین صرف قرار داشتن چندکالا یا خدمت دریک طبقه به معنای مشابه بودن آنها نیست .

درتعیین مشابهت میان کالاهایا خدمات بایدبه صنف کالاهایا خدمات توجه کرد .برای مثال کالاهای لوازم تحریر ازجمله خودکار،مداد،پاک کن،تراش،دفتر،خط کش و … اگرچه ممکن است دریک طبقه کالایی قرار نداشته باشند امامشابه محسوب می شوند.

همچنین کالاهای چرمی مثل کمربند،کفش ،کیف ،دستبندو… نیز صرف نظراز اینکه درکدام طبقه قرار گرفته اند،مشابه محسوب می شوند.

همچنین کیف لپ تاپ اگر چه ممکن است باکالاهای الکترونیکی مثل لپ تاپ ،تلفن همراه و…مشابه نباشداما به دلیل اینکه درعرف این کالابه همراه کالاهای الکترونیکی به فروش رسیده و جزو لوازم جانبی رایانه است ، این کیف با کالای لپ تاپ مشابه محسوب می شود.

عرف مصرف کنندگان چنین کالاهایا خدماتی را مشابه تلقی می کندواگرمصرف کننده تجربه ای ازیک علامت راجع به یکی ازاین کالاها داشته باشد،بادیدن همان علامت یا مشابه آن برروی کالایی مشابه آن کالا،تجربه خودرابه کالای جدیدنیز تسری خواهدداد.

در واقع مصرف کنندگان عادی با دیدن علامت یکسان برروی کالاهای مختلف ازیک صنف ،تصور خواهندکرد که این کالاها همگی از منشاواحدی هستند.

به عنوان مثال (رب گوجه فرنگی)و(کمپوت میوه)ازنظرمصرف کننده مشابه محسوب می شوندواگر مصرف کننده علامت یکی ازاین کالاهارابرروی دیگری مشاهده کندگمان خواهدبردکه منشا و تولید کننده هردو کالا یکی است.

ج.چه علامت هایی یکسان یا مشابه محسوب می شوند؟

درتشخیص یکسان بودن و مشابهت علائم تجاری نیزبایدبه نظر مصرف کنندگان عادی توجه نمود،مصرف کننده عادی شخصی است که فاقدهرگونه دانشی نسبت به چگونگی تشخیص منشا تولید کالاوارائه خدمات است و به جزئیات توجهی نداردوبادیدکلی به علامت وشکل کالا نگاه می کند.

فقدان دانش تخصصی مصرف کننده عادی به این معنانیست که مصرف کنندگان همه کالاهاو خدمات ازسطح هوشیاری وآگاهی یکسانی برخوردارهستند.

طبعاخریداریک کیک صبحانه بسیاربی توجه تر از خریداریک خودرواست و خریدار خودرو به صرف دیدن علامت تجاری به انتخاب کالای خوداقدام نمیکند.

درتشخیص یکسان بودن یا مشابهت علائم بایستی به تمامی جنبه هااز جمله ،شکل،رنگ وزبان،قلم (فونت) ،تلفظ  و… توجه نمود.اگرمصرف کننده علامت الف راباعلامت ب اشتباه بگیردیاتصور کندکه هردو یکی هستند،علامت الف وب حسب مورد یکسان یا مشابه فرض می شوند.

ازاین پس هرجااز مشابه صحبت شد منظور مشابه گمراه کننده است .

باتوجه به آنچه که درخصوص مشابهت کالاهایاخدمات و مشابهت علامت های تجاری گفته شد درخصوص قابلیت ثبت علائم تجاری حالت های زیرقابل فرض هستند:

حالت نخست: درصورتی که علامتی بایک علامت ثبت شده یا علامت مشهوریکسان باشد،کالاهایا خدماتی که علامت قرار است برای آن هاثبت شودنیز باکالاهایا خدمات قبلی یکسان باشند ،غیرقابل ثبت خواهدبود(بند(ه) و(ز)ماده۳۲ قانون مصوب ۱۳۸۶).

حالت دوم: درصورتی که علامتی بایک علامت ثبت شده یامشهور یکسان باشدو کالاها یا خدماتی که علامت قراراست برای آن ها ثبت شودازنظرگروه کالایی یا خدماتی باکالاهایا خدمات قبلی مشابه باشند،غیرقابل ثبت خواهدبود(بند(ه)و(ز) ماده ۳۲ قانون ).

 

حالت سوم:درصورتی که علامتی بایک علامت ثبت شده یامشهورمشابه باشدوکالاهایا خدماتی که علامت قرار است برای آن ها ثبت شودباکالاهایا خدمات قبلی یکسان باشند،غیرقابل ثبت خواهدبود(مستنبط ازبندب ماده۴۰)

حالت چهارم:  درصورتی که علامتی بایک علامت ثبت شده یامشهورمشابه باشدوکالاهایاخدماتی که علامت قراراست برای آن ها ثبت شودباکالاهایاخدمات قبلی نیز مشابه باشند،غیرقابل ثبت خواهدبود(مستنبط ازبندب ماده ۴۰).

 

حالت پنجم: اگرعلامتی باعلامت مشهوریکسان باشد،حتی اگر کالاها یا خدماتی که علامت قرار است برای آن ها به ثبت برسدباکالاها یا خدمات علامت مشهور غیرمشابه باشند،به شرط آنکه علامت مشهور درایران ثبت شده باشد وعرفامیان استفاده ازعلامت ومالک علامت معروف ارتباط وجودداشته وثبت آن به منافع مالک علامت مشهورلطمه واردسازد،علامت قابل ثبت نخواهدبود.(بند(و) ماده۳۲ قانون).

 

حالت ششم:اگرعلامتی باعلامت مشهورمشابه باشد،حتی اگرکالاهایاخدماتی که علامت قراراست برای آن هابه ثبت برسدباکالاهایاخدمات علامت مشهورغیرمشابه باشند،به شرط آنکه علامت مشهور درایران ثبت شده باشدوعرفا میان استفاده ازعلامت ومالک علامت معروف ارتباط وجود داشته وثبت آن به منافع مالک علامت مشهور لطمه واردسازد،علامت قابل ثبت نخواهدبود(بند(و) ماده ۳۲).

 

حالت هفتم : اگرعلامتی ترجمه یک علامت مشهورباشد،صرف نظرازاینکه علامت مشهور درایران ثبت شده یاثبت نشده باشد،ثبت آن برای کالاهایا خدمات یکسان یا مشابه ممکن نخواهدبود. (بند(ه) ماده۳۲)

درقسمت های قبل بیان شدکه اصولا ازهرعلامتی می توان استفاده کرد،نباید فراموش کرد که علامت هایی که به دلیل تعارض باحقوق اشخاص ثالث طبق مطالب بالا قابل ثبت نیستند،قابل استفاده هم نیستندودرصورت استفاده از آن ها به حقوق اشخاص ثالث لطمه وارد میشود وفرداستفاده کننده ممکن است به نقض حقوق دارنده علامت متهم شود.

همانطور که ملاحظه شد،علامت های مشهورحتی بدون ثبت هم درمقابل ثبت آن ها برای کالاها یا خدمات مشابه حمایت شده اند.

حمایت مضاعف دیگر،عدم امکان ثبت این علائم برای کالاها یا خدمات غیرمشابه است اما دراین صورت وجود چندشرط ضروری است و اولین شرط ثبت علامت درایران است.

 

آیا ثبت کلمات خارجی و کلمات تشکیل شده از حروف غیرفارسی ممکن است؟

به موجب ماده ۸آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی،عناوین واصطلاحات بیگانه،کالاهای صادراتی،مشروط براینکه درداخل کشور توزیع نشوند،ازشمول قانون وآیین نامه مذکور خارج هستند،یعنی درمورد کالاهای صادراتی می توان ازاسامی واصطلاحات خارجی استفاده نمود.

 درراستای همین حکم ،مرجع ثبت جهت ثبت علامت های لاتین ،علاوه برسایرمدارک،ارائه کارت بازرگانی توسط متقاضی ثبت رانیز لازم می داند.

دررویه مرجع ثبت مشاهده شده که این مرجع ،ارائه کارت بازرگانی  رابرای علامت هایی که معنای فارسی دارنداماباحروف خارجی نوشته می شوند(رسم الخط غیرفارسی)نیز لازم می داند.

برای مثال شما برای ثبت علامت Parvazیا Golrang به ارائه کارت بازرگانی نیاز خواهیدداشت .

یکی از راه کارهایی که برای ثبت علامت های غیرفارسی بدون ارائه کارت بازرگانی میتوان به کارگرفت ودربرخی مواردنیزدرعمل موفق بوده این است که آوانویسی علامت لاتین،به صورت فارسی صورت گیرد.

برای مثال ،برای ثبت علامت Pandora به کارت بازرگانی نیاز است اماثبت (پاندورا) با(آوانویسی فارسی)بدون کارت بازرگانی هم ممکن خواهدبود.

بعدازثبت علامت انگلیسیpandora به صورت پاندورا میتوان باردیگراظهارنامه ثبت علامت پاندورا به همراه کلمه pandoraبافونت بسیارکوچیکتر را تسلیم نمود.

اخیرا درتاریخ ۴/۹/۱۳۹۹ هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدورمجوزهای کسب وکار اقدام به صدور مصوبه ای نموده است که به موجب آن برای ثبت چنین علائمی دیگر نیازی به ارائه کارت بازرگانی نیست و متقاضی فقط باید درفرم اظهارنامه،الزام خود به عدم عرضه کالاهای موردنظر درداخل کشور رااعلام کند.

 

موسسه بیان امروز متشکل از تیمی متخصص و باتجربه در زمینه ارائه خدمات حقوقی به شرکت های مطرح و بزرگ ایرانی و بین المللی ، آماده پاسخ گویی و مشاوره (حضوری ،تلفنی و آنلاین ) به شما همراهان عزیز می باشد برای دریافت خدمات حقوقی ، ارسال سوالات و … به صفحه خدمات ما مراجعه نمایید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *