بلاگ

نرخ بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه سال ۱۴۰۲

نرخ بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه سال 1402
گرچه اتومبیل تسهیلات انکار ناپذیری به زندگی بشر عرضه کرده است ولی به طور بالقوه ابزار قتل و آسیب محسوب و با حرکت آن در جامعه جان و مال مردم تهدید می شود بنابراین، دارنده آن قانوناً موظف به بیمه کردن آن است و مسؤولان راهنمایی و رانندگی نیز موظف هستند که وسایل نقلیه بدون بیمه را متوقف کنند.

 

اجباری بودن قانون بیمه شخص ثالث

ماده ۷ قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی مقرر می دارد: «پس از گذشت سه ماه از تاریخ اجرای این قانون، از حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی که فاقد قرارداد بیمه موضوع این قانون می باشند از طرف مأموران اداره راهنمایی و رانندگی و پلیس راه جلوگیری به عمل می آید».

 

بیشتر بخوانید: پرداخت بیمه تامین اجتماعی – چطور حق بیمه را بپردازیم؟ || انواع و نحوه پرداخت

 

مزایای بیمه ی شخص ثالث

 

۱- تخفیف هایتان را به خودرو جدید انتقال دهید:

اما یکی از مشکلات بزرگ این بود که وقتی کسی ماشین اش را می فروخت همراه با واگذاری بیمه نامه تمام تخفیف هایی که به خاطر رانندگی صحیح و کم خطر به دست آمده بود از بین می رفت. کارشناسان همیشه سعی داشتند که بیمه نامه شخص ثالث را وابسته به راننده کنند و در هنگام مخاطره سنجی در مواقع تصادف راننده را عامل اصلی قرار دهند البته نوع خودرو در میزان خطر تاثیر خواهد داشته خبر خوب این است که بر اساس اصلاحی که در قانون بیمه شخص ثالث انجام شده از این به بعد در صورت انتقال قطعی مالکیت وسیله نقلیه انتقال دهنده تا قبل از انقضای مدت اعتبار بیمه نامه میتواند تخفیف وسیله نقلیه منتقل شده را به وسیله نقلیه از نوع مشابه متعلق به خود یا اقوام درجه اول خود منتقل کند.

 

۲- بیمه نامه برای وثیقه کافی است:

اگر تصادفی کردید و در دادگاه وثیقه اضافی درخواست کردند براساس قانون و توافق بیمه مرکزی و مراجع قضایی بیمه نامه به عنوان وثیقه در هر سطحی حتی اگر تصادف منجر به مرگ شده باشد کافی است.

 

۳- بیمه  نامه را قبل ازپایان مهلت قانونی تمدید کنید:

بهتر است بدانید اگر در تمدید بیمه نامه شخص ثالث وقفه ایجاد شود باید جریمه پرداخت کنید البته این جریمه تا یک ماه تاخیر زیاد نیست اما اگر یک ماه بگذرد بهتر است قید همه تخفیف ها و … را بزنید و از شرکت دیگری بیمه نامه جدید

بدون تخفیف بخرید چون جریمه یک ماه به بالا تقریبا بیشتر از نصف حق بیمه است.

 

۴- منتظر رای دادگاه نمانید:

بر اساس اصلاحات جدید در قانون بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی شرکت بیمه موظف است پس از دریافت گزارش پلیس بلافاصله حداقل ۵۰ درصد از دیه تقریبی را به زیان دیده پرداخت کند و باقی مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازد. برای پرداخت بقیه خسارت هم در صورتی که فرد صدمه دیده اعتراضی نداشته باشد نیازی به رای دادگاه نیست و برآورد پزشکان و کارشناسان بیمه کافی است. در حوادث رانندگی منجر به فوت هم شرکت های بیمه میتوانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه ورثه افراد فوت شده بدون نیاز به رای مراجع قضایی دیه

و دیگر خسارت های بدنی وارده را پرداخت کنند.

 

۵- بیمه نامه نداشته باشید، از چه خدماتی محروم می شوید؟

بهتر است بدانید که علاوه بر جریمه هایی که در هر بار بازرسی توسط راهنمایی و رانندگی به خاطر نداشتن بیمه باید بپردازید و معطلی به خاطر خواباندن خودرو در پارکینگ ارائه هرگونه خدمات به دارندگان وسایل نقلیه موتوری که بیمه نامه شخص ثالث ندارند توسط راهنمایی و رانندگی دفاتر اسناد رسمی سازمانها و نهادهای مرتبط با حمل و نقل ممنوع است و ثبت معامله این وسایل نقلیه امکان پذیر نیست؛ یعنی نداشتن بیمه شخص ثالث شبیه نداشتن سند است.

 

محاسبه میزان بیمه

 

نرخ بیمه دیه در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و بر همین اساس تعرفه حق بیمه شخص ثالث هم نسبت به پارسال حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

علاوه بر دیه موارد ذیل نیز در محاسبه مبلغ بیمه تأثیر گذارند:

 

نوع و مدل وسیله (تعداد سیلندر)؛
موتور سیکلت،سواری،بارکش،ون،مینی بوس و اتوبوس و…

سال ساخت؛
تردد اتومبیل های که از سال ساخت آنها بیش از ۲۵ یا ۳۰ سال میگذرد در بیشتر موارد همراه با نقص فنی است که موجب حادثه تصادف و در نهایت گسترش و تشدید خسارت میشوند.

نوع کاربری وسیله نقلیه ؛
تاکسی های اینترنتی، آژانس و تاکسی های داخل و خارج شهر بین ۱۰٪ تا ۲۰٪ حق بیمه بیشتری نسبت به نرخ پایه دارند

میزان و مبلغ درخواستی برای سقف تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث؛
به طور معمول، حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۲٫۵ درصد مبلغ دیه هر سال در ماه حرام است و حداکثر سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۵۰ درصد یا نیمی از مبلغ دیه تعیین شده برای ماه های حرام در هر سال است.

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث (یک ساله یا کوتاه مدت)؛
امکان خرید بیمه شخص ثالث مدت دار ۶ ماه یا ۹ ماه هم مهیاست.

میزان تخفیف عدم خسارت؛
یکی از اصول قانونی در شرکت های بیمه، ارائه تخفیفات عدم خسارت به مشتریان است. به این صورت که اگر راننده ای تصادف نکند یا حتی باوجود تصادف از بیمه ثالثش استفاده نکند، تخفیف خوبی تا ۷۰ درصد شامل حالش می شود که قیمت بیمه اش را تا حد زیادی کاهش می دهد

جریمه دیرکرد بیمه نامه؛
پرداخت نکردن یا به تعویق انداختن پرداخت حق بیمه، باعث می شود تا جریمه دیرکرد به آن تعلق بگیرد. این جریمه با توجه با نوع خودرو، هزینه های متفاوتی دارد.

تعداد و میزان نمره منفی راننده
طبق ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه نامه، یک درصد تا حداکثر ۳۰ درصد به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد. در واقع اگر شخصی ۳۰ نمره منفی داشته باشد، در زمان تمدید بیمه نامه، ۳۰ درصد به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد.

نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲

 

بیشتر بخوانید: شرایط بیمه در قرارداد کار؛ نحوه تنظیم و انواع بیمه در قرارداد

 

در زیر نوع وسیله نقلیه و مبلغ پایه حق بیمه فهرست شده است:

 

نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت در سال ۱۴۰۲

گازی: ۷۵۶۶۰۰ تومان

دنده ای ۱ سیلندر: ۹۲۴۳۰۰ تومان

دنده ای ۲ سیلندر به بالا: ۱۰۱۵۳۰۰ تومان

دنده ای ۳ چرخ و سایدکار: ۱۰۹۲۰۰۰ تومان

 

نرخ بیمه شخص ثالث سواری در سال ۱۴۰۲

ماشین های کمتر از ۴ سیلندر: ۳۰۴۷۲۰۰ تومان

پیکان، پراید و سمند: ۳۶۰۸۸۰۰ تومان

ماشین های ۴ سیلندر: ۴۲۴۱۹۰۰ تومان

سایر ماشین های بیشتر از ۴ سیلندر: ۴۷۴۷۶۰۰ تومان

 

سایر موارد را در عکس ببینید.

 

جدول تعرفه نرخ بیمه شخص ثالث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *