آموزشی, بلاگ

اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها

اختیارات کمیسیون ماده صد شهرداری ها

اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها: مالکان هنگام ساخت و ساز مواردی را باید رعایت کنند که اختصاراً عبارتند از:

  • اخذ پروانه از شهرداری قبل از هر اقدامی در زمینه تفکیک اراضی و احداث ساختمان و به صورت کلی هر اقدام عمرانی؛
  • رعایت کلیه اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی که شهرداری در صدور پروانه مدنظر داشته است؛

عدم رعایت این موارد به صورت های زیر متصور است و رسیدگی به این تخلفات در حریم شهری در اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است.

۱- تخلف در احداث بنا، تخریب و نوسازی بنا: احداث و ساخت بنا و همچنین تخریب بنا یا نوسازی آن مستلزم اخذ مجوزهای لازم از شهرداری است. بدین ترتیب هر شخصی که قصد ساخت و ساز در زمینی را دارد باید مجوز ساخت را از شهرداری مطالبه و دریافت نماید.

هرشخصی که قصد دریافت چنین ساخت و سازی دارد باید نقشه ها و طرح بنایی که قصد ساخت و ساز آن را دارد به شهرداری ارائه کند و منطبق با آن نقشه ها و طرح هایی که مورد تأیید شهرداری قرار گرفته است مبادرت به ساخت و ساز نماید و چنانچه از طرح و نقشه مورد تأیید شهرداری تخطی کند نه تنها شهرداری میتواند مانع ساخت و ساز شود ( حتی اگر ساخت و ساز در یک زمین محصور باشد) و پروژه ساختمانی را متوقف سازد بلکه میتواند پرونده ای برای تخلفات مالکان نیز تشکیل دهد. صلاحیت رسیدگی به تخلفات سازندگان در صلاحیت کمیسیون ماده ۹۹ و ۱۰۰ شهرداری است.

در صورتی که این تخطی در فضای شهری باشد کمیسیون ماده صد و در خارج از حریم شهرها کمیسیون ماده ۹۹ صلاحیت رسیدگی دارند. بنابراین هرنوع ساخت و ساز غیرمجاز خارج از حریم شهری از صلاحیت کمیسیون ماده صد شهرداری خارج است.اگر مالکان املاک واقع در فضای شهری پروانه ساخت و ساز را از شهرداری دریافت نکنند و مأموران شهرداری حسب وظیفه قانونی خود مانع ادامه فعالیت آنها شوند، موظفند ظرف مدت یک هفته از ممنوعیت تداوم فعالیت، موضوع را در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح کند و در غیر این صورت به درخواست ذی نفع موضوع در کمیسیون رسیدگی خواهد شد.

۲ – تخلف تراکم اضافی: وقتی محقق میشود نسبت به مساحت زیربنایی که در پروانه ساختمانی آمده تجاوز و تخطی روی دهد.

۳- تخلف عدم احداث پارکینگ و یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ: در مواردی که قانوناً لازم است در یک ساختمان پارکینگ وجود داشته باشد.

۴- تجاوز به معابر شهری؛ هرچند در این موارد تجاوز به ملکی صورت پذیرفته که سابقاً به مالک اختصاص دادشته ولی در اثر طرح های مصوب شهرداری این ملک در حوزه املاک شهرداری قرار دارد فلذا لازم است ادامه عملیات با مانع مواجه شود.

۵- تخلف عدم استحکام بنا؛ در این موارد صدور حکم تخریب از سوی کمیسیون الزامی است.

۶- تخلف عدم رعایت اصول فنی و بهداشتی وشهرسازی: در این موارد نیز صدور حکم تخریب از سوی کمیسیون الزامی است.

۷- تغییر کاربری محل غیر تجاری به تجاری: تصمیم کمیسیون در این خصوص غالباً به صورت تعطیلی محل کسب و پیشه است که مأموران شهرداری مکلف به اجرای این تصمیم هستند. هرگاه شخص پس از تعطیلی مجددا چنین استفاده ای کند مشمول عناوین کیفری خواهد بود.

جایگاه قانونی کمیسیون ماده صد شهرداری

این کمیسیون در ماده صد قانون شهرداری ها پیش‌بینی شده است و به همین جهت به کمیسیون ماده صد شهرت پیدا کرده است. ماده صد قانون شهرداری از یازده تبصره تشکیل شده است. یکی از مهم ترین وظایفی که برای شهرداری پیش بینی شده است جلوگیری از تخلفات ساختمانی است ولی امکانی که برای جریمه ی مالی در این ماده پیش بینی شده است شهرداری ها را در یک دو راهی قرار داده است.

از یکسو آنها باید ضمن مقابله با تخلفات ساختمانی امر به تخریب و قلع و قمع بنا دهند و از سوی دیگر میتوانند با در نظر گرفتن جریمه های مالی از تخریب آن امتناع ورزند.

اعضاء کمیسیون ماده صد

  • نماینده وزارت کشور که از سوی وزیر کشور انتخاب میشود؛
  • عضو منتخب انجمن شهر؛
  • قاضی دادگستری که از سوی وزیر دادگستری معرفی میشود؛
  • نماینده شهرداری بدون حق رأی صرفاً جهت ادای توضیحات.

رسیدگی به تخلفات در کمیسیون ماده صد شهرداری

  • ارجاع موضوع تخلف از سوی شهرداری؛
  • اعلام وصول پرونده به ذی نفع از سوی کمیسیون؛
  • پاسخ ذی نفع به کمیسیون ظرف ده روز به صورت مکتوب ( که عدم پاسخ ذینفع مانع اقدام و تصمیم کمیسیون نیست)؛
  • اتخاذ تصمیم ظرف یکماه در کمیسیون؛
  • مهلت اعتراض ده روزه ذی نفع به تصمیمات کمیسیون در کمیسیون تجدیدنظر ماده صد؛
  • هرچند آراء قطعی کمیسیون ماده صد قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است. شهرداری نمیتواند نسبت به آراء قطعیت یافته در دیوان عدالت اداری شکایتی را طرح نماید.
  • اجراء حکم توسط مالک و شهرداری.

تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

  • تخریب بنا/ قلع و قمع بنا: اعطای مهلت حداکثر دو ماه برای قلع تمام یا قسمتی از بنا چنانچه کمیسیون تصمیمی در این خصوص بگیرد. ابلاغ تصمیم کمیسیون ماده صد مبنی بر قلع و قمع بنا با شهرداری خواهد بود. عدم اقدام مالک در خصوص قلع و قمع بنا در مهلت مقرر مانع اقدام شهرداری نخواهد بود و هزینه های آن از محل عوارض دریافت کند. کمیسیون تنها در صورتی مجاز است که چنین حکمی بدهد که ساختمان بدون رعایت اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی ساخته شده باشد.

اگر کمیسیون حکم به جریمه بدهد ولی ذینفع از پرداخت آن خودداری کند به شرط اینکه شهرداری وصول جریمه را تقاضا کرده باشد کمیسیون موظف است حکم تخریب صادر کند.

  • اخذ جریمه: هرگاه اضافه بنای احداث شده با رعایت اصول شهرسازی و بهداشتی ساخته شده باشد ولی تخلفاتی از مجوز صادره صورت پذیرفته باشد یا با توجه به موقعیت ملک به لحاظ مکانی، نوع استفاده از آن (مسکونی/تجاری/اداری یا صنعتی بودن) قلع و قمع بنا ضروری نباشد جریمه ای معادل درصدی از ارزش معاملاتی به ازاء هر متر مربع یا درصدی از ارزش سرقفلی به عنوان تعیین میشود.
  • حکم به اصلاح همراه با اخذ جریمه: اگر تخلف مربوط به احداث پارکینگ یا عدم احداث پارکینگ یا تخلف غیرقابل استفاده بودن پارکینگ باشد در مواردی که به موجب قانون، ضوابط شهرداری یا پروانه صادره احداث آن ضروری بوده باشد، کمیسیون حکم به اصلاح و اخذ جریمه میدهد، اما عدم رعایت اصول شهرسازی در ساخت پارکینگ میتواند منجر به حکم تخریب هم گردد.

موسسه حقوقی بیان امروز آمادگی خود را در اعطای خدمات حقوقی به اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه ی ساخت و ساز ساختمان، اخذ مجوزها و پروانه های لازم به وکالت و نمایندگی و صلاحیت های کمیسیون ماده صد شهرداری اعلام میدارد.

بیشتر بخوانید :

دادگاه ها در نظام حقوقی ایران

1 دیدگاه در “اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها

  1. محمدرضا رزمی گفت:

    درود برشما
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *