آموزشی, بلاگ, کیفری

تهدید در فضای مجازی – جرم محسوب می شود؟

تهدید فضای مجازی

آیا تهدید در فضای مجازی قابل پیگیری است؟

امروزه با توجه به گستردگی ارتباطات توسط اینترنت با ابزار های مختلف مانند تلفن همراه ،لپ تاپ و…. افراد به راحتی با هم ارتباط بر قرار می‌نمایند. که این امر باعث تحولات و پیشرفت در تمامی زمینه های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی و … شده است. اما علاوه بر مزایا فراوان این ارتباطات معایبی هم دیده می‌شود. این ارتباطات گاها عامل سواستفاده و ناامنی ( ازجمله تهدید در فضای مجازی ) است.

 

تهدید در قانون مجازات اسلامی

ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی:

“هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو‌ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.”

  • بنابراین طبق این ماده تهدید با هر وسیله و ابزار جرم محسوب می‌شود به هر صورت شفاهی، کتبی یا به صورت مجازی.
  • بنابراین هرگونه تهدید مانند تهدید به قتل، تهدید به پخش عکس و ویدیو های خصوصی، تهدید به آبروریزی، تهدید به افشای اسرار شخصی و حتی تهدید به پخش اسکرین شات های چت‌های خصوصی و هرگونه تهدیدی جرم محسوب می‌شود.
  • تهدید علیه هر فردی و با هر مشخصات سنی را شامل می شود و قابل مجازات و پیگیری است.

 

تهدید در فضای مجازی

ماده ۱۲ تجارت الکترونیک:

“اسناد و ادله اثبات دعوی ممکن است به صورت داده‌پیام بوده و در هیچ محکمه یا اداره دولتی نمی‌توان بر اساس قواعد ادله موجود،ارزش اثباتی «داده‌پیام» را صرفا به دلیل شکل و قلب آن رد کرد.”

  • بنابر ماده بالا داده پیام ها قابلیت ادله قرار گرفتن برای ارائه در دادگاه را خواهند داشت.
  • هر نوع سند یا قراردادی که در دسته ادله الکترونیکی قرار بگیرد جز ادله ها قرا می‌گیرد.
  • متن گفتگو در وایبر، فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر، ایمیل، صدای‌ضبط‌شده و فیلم، جزو دلایل قابل استناد به‌شمار می‌آیند و قانون« ادله الکترونیک» آنها را به عنوان ادله به رسمیت شناخته است.
  • ارزش اد‌له الکترونیکی مانند سایر ادله اثبات دعوی می‌باشد.

 

نحوه اثبات ادله الکترونیک

  • در صورتی که از جانب کسی با تهدیدی در فضای مجازی مواجه شدید، می‌توانید از طریق دادسرا اقدام کرده یا از طریق سایت پلیس فتا موضوع را پیگیری کنید.
  • دادگاه ، با رویه مشخص توسط کارشناسان حوزه فناوری صحت مدارک شما را بررسی می‌کنند و در صورت تأیید، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت.

 


بیشتر بخوانید: مهمترین جرایم در فضای مجازی


 

ایجاد و ساختن محتوای مستهجن و انتشار آن

در ماده ۷۴۲ قانون مجازات اسلامی:

“هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات (بسته به نظر و تشخیص قاضی) محکوم خواهد شد.”

  • بنابراین درست کردن محتوای مستهجن و انتشار آن جرم محسوب می شود.
  • همچنین با توجه به تبصره ماده ۷۴۴ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

باید بدانید: فهرست جدید مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی


عمل به تهدید در فضای مجازی

در صورتی که فرد از حدود تهدید فراتر رود و تهدید را عملی نماید جرم جدیدی محسوب می‌شود. بنابراین مجازات متعددی انجام خواهد داد.

این عمل به دو صورت می‌تواند جرم تلقی شود:

ماده ۷۴۴ قانون مجازات اسلامی:

هرکس به وسیله سامانه‎های رایانه‎ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(۵.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی:

هرکس به وسیله سامانه‎های رایانه‎ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(۵.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

طبق ۲ ماده بالا اگر کسی عکس و فیلم شما را بدون اجازه و یا با ایجاد تحریف و تغییر و یا با علم به تغییر و تحریف آن منتشر کند جرم محسوب شده است و باید مجازات شود.

 

بیشتر بخوانید: چگونه ادعای خود را ثابت کنید؟

 

موسسه بیان امروز متشکل از تیمی متخصص در زمینه تهدید در فضای مجازی که آماده پاسخ دهی و مشاوره (حضوری ،تلفنی و آنلاین ) به شما همراهان عزیز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *