اخبار

تفاهم نامه رسیدگی به اختلافات در حوزه دعوی قراردادی

تفاهم نامه همکاری

تفاهم نامه رسیدگی به اختلافات در حوزه دعوی قراردادی

 

هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه معرفی ظرفیت حقوقی، توان علمی، حرفه ای و اجرایی مرکز داوری و نیز ارجاع اختلافات یا دعاوی مطروحه له یا علیه بانکها و موسسات اعتباری از طریق داوری یا میانجیگری به مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران است.
این تفاهم‌نامه می‌تواند به رسیدگی تخصصی و نظام‌مند اختلافات در حوزۀ دعاوی قراردادی و بانکی کمک کرده و جایگاه داوری را در حل و فصل این نوع اختلافات، تقویت کند و خدمات زیادی به نظام بانکی کشور بنماید.
کانون بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی ایرانیان، موسسه‌‌ای غیرانتفاعی است که متشکل از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیردولتی دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی می‌باشد که به عضویت این کانون پذیرفته شده‌اند و دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشد.
طبق قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران (مصوب ۱۳۷۳) یکی از وظایف اتاق بازرگانی حل و فصل اختلافات بازرگانی داخلی و خارجی است. مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران در همین راستا و به موجب قانون مستقلی به نام « قانون اساسنامه مرکز داوری اتاق ایران» (مصوب بهمن ۱۳۸۰) تاسیس و از حمایت‌های قانونی برخوردار است و اولین “داوری سازمانی” در حقوق ایران است. مرکز داوری، علاوه بر اجرای قانون آیین دادرسی مدنی در داوری‌های داخلی و قانون داوری تجاری بین المللی در داوری‌های بین المللی، قواعد و آئین داوری خود را تنظیم و تصویب نموده که با استفاده از رویه سازمان‌های داوری بین‌المللی، بهترین نمونه قواعد داوری به شمار می‌رود.
در روابط تجاری ناشی از قراردادها و معاملات، همواره احتمال بروز اختلافاتی وجود دارد که گفته می‌شود ارجاع این اختلاف‌ها و دعاوی به مرکز داوری اتاق بازرگانی می‌تواند عاملی برای تامین سلامت، سرعت و دقت در رسیدگی به اختلافات به شیوه تخصصی باشد. بر همین اساس کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند حل و فصل اختلافات و دعاوی بازرگانی داخلی یا خارجی خود را با توافق به مرکز داوری اتاق ایران ارجاع دهند.

منبع خبر: arbitration.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *