اخبار

طرح نوآفرین در دولت تصویب شد

استارت آپ

این طرح که با نام سند توسعه اقتصاد دیجیتالی هم شناخته می‌شود یک هدف مشخص و اصلی دارد و آن تشویق و حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. طرح نوآفرین سال گذشته و با پیگیری سازمان فناوری اطلاعات تدوین شد و حالا با گذشت تقریباً یک سال از تدوین این طرح تصویب و قرار است تا کمتر از ۱۰ روز دیگر به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

براساس آیین‌نامه طرح نوآفرین، کسب و کارهای نوپا در اقتصاد دیجیتال از مقررات حاکم بر نظام اداری که برای شرکت‌های بزرگ مقیاس طراحی شده است، مستثنی و با مقرراتی ساده‌تر و متناسب با دوره‌ گذار مواجه می‌شوند. همچنین در صورت شکست احتمالی مخاطره تعهدات مالیاتی، تأمین اجتماعی و… برای این کسب و کارهای نوپا کاهش یافته و انگیزه این شرکت‌ها برای آغاز و رسمیت بخشیدن به فعالیت‌هایشان تقویت خواهد شد. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در یادداشتی از جزئیات دقیق این طرح و اهمیت آن برای شرکت‌های استارت آپی گفته است. براساس اظهارات او این طرح برای شرکت‌های نوپا امتیاز خواهد داشت که دارای ۴ ویژگی مشخص باشند. اول اینکه عمر این شرکت استارت آپی کمتر از ۳ سال باشد. به‌عبارتی شرکت‌ها از زمان تأسیس تا سال سوم (به شرط داشتن سایر ویژگی‌ها) از معافیت‌هایی برخوردار می‌شوند. دوم اینکه سرمایه شرکت محدود باشد. (برای امسال این عدد ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است) یعنی شرکتی اگر توانست سرمایه‌ای بیش از این مقدار جذب کند، دیگر شرکت بزرگی شده است و لازم است مانند شرکت بزرگ با آنها برخورد شود. اما سومین ویژگی مربوط به درآمد شرکت است. یعنی درآمد شرکت در سال هم محدود باشد (برای امسال عدد ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است)؛ درواقع اگر درآمدش بیش از این مقدار شود مشابه با شرکت‌های بزرگ با آنها برخورد خواهد شد. اما چهارمین ویژگی مربوط به آن ویژگی از شرکت استارت آپ است که مالکان و مؤسسان آن نمی‌خواهند اقدام به تقسیم سود کنند و هرچه درآمد دارند را مجدد در شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل اگر شرکتی مستقیم یا غیرمستقیم (از طریق حقوق خارج از عرف) اقدام به تقسیم پول کند، مشخص می‌شود که خواسته است از طریق این آیین‌نامه راهی برای فرار از بیمه و مالیات پیدا کند و هدف او سرمایه‌گذاری بر ایده‌اش نیست.

منبع خبر: ion.ir

آیین نامه حمایت از شرکت های نوپا

ماده ۱- در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – شرکت های مورد حمایت: هر شرکت خصوصی و تعاونی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که کمتر از سه سال از تاریخ ثبت آن گذشته است، مادامی که از تمام شرایط زیر برخوردار باشد:

  • حداکثر سرمایه ثبتی شرکت دو میلیارد و پانصد میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۲) ریال باشد.
  • درآمد شرکت در سال کمتر از پنج میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵) ریال باشد. این مبلغ در سال ۱۳۹۸ ملاک است و در سالهای بعد براساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۰) این تصویب نامه تعدیل و اعلام خواهد شد.
  • مؤسسین و صاحبان سهام شرکت نسبت به توزیع سود اقدام نکنند و با رعایت قانون تجارت به حساب افزایش سرمایه شرکت منظور نمایند و دریافتی ماهانه آنها از سه برابر حداقل حقوق و دستمزد سالیانه کارگران مشمول قانون کار بیشتر نباشد.
  • مشخصات شرکت در سامانه متمرکز در خواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران موضوع ماده (۱۱) این تصویب نامه ثبت شده باشد

ب- قانون: قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۹۵

پ سازمان: سازمان فناوری اطلاعات ایران

 ت – وزارت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

ماده ۲- صدور پروانه بهره برداری فناوری اطلاعات توسط وزارت انجام میشود.

ماده ۳- وزارت موظف است در اجرای بند (ث) ماده (۴) قانون، از راه اندازی و توسعه مراکزو واحدهای تحقیق و توسعه، پژوهشی با مراکز و شتاب دهنده های نوآوری شرکت های جهانی، به طور مستقل و یا با همکاری مراکز، شرکتها و مؤسسات پژوهشی دانش بنیان با اولویت تسریع در رشد و همچنین سرمایه گذاری در شرکتهای مورد حمایت با رعایت قوانین و مقررات مربوط، حمایت نماید.

ماده ۴- وزارت موظف است براساس آیین نامه اجرایی ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع تصویب نامه شماره ۷۳۳۱۸/ت ۵۲۲۳۱ه مورخ۱۸/۶/۱۳۹۴ اصطلاحات بعدی آن، در صندوق پژوهش و فناوری نو آفرین که با ماموریت توسعه شرکتهای مورد حمایت و با سرمایه حداقل یک هزار میلیارد (…ر…ر…ر…ر۱) ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط بودجه سالانه با مشارکت بخش غیردولتی تشکیل می شود، مشارکت نماید. وزارت و سازمانها و شرکتهای تابع أن مجازند از محل وجوه اداره شده در اختیار، در تأمین منابع مالی صندوق مزبور بر اساس ماده (۶) آیین نامه اجرایی یادشده مشارکت نمایند. سهم وزارت و سازمانها و شرکتهای تابع آن از سرمایه و منابع مالی این صندوق حداکثر چهل درصد (۴۰) خواهد بود

ماده ۵- کلیه مشوق هایی که براساس بند (ز) ماده (۴) قانون در زمینه های مهارت افزایی و ارتقای دانش حرفه ای و حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش بنیان از سوی دولت اعمال می شود، با تایید سازمان شامل شرکت های مورد حمایت می شود،

ماده ۶- شرکت های مورد حمایت، مشمول مزایای آیین نامه اجرایی ماده (۷۱) قانون میباشند.

ماده ۷- در شرکت های مورد حمایت، سهامدارانی که کارفرما محسوب میشوند، تکلیفی به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی ندارند.

ماده ۸- مراکز نوآوری (اعم از شتاب دهنده ها)، مراکز رشد، مناطق ویژه علم و فناوری و پارکهای علم و فناوری به منظور تسهیل در همکاریهای بین المللی، با رعایت قوانین و مقررات اشتغال اتباع خارجی و ماده (۱۲۱) قانون کار، مجاز به استفاده از نیروهای تخصصی خارجی خصوصا در زمینه مربی گری، حقوق بین الملل، ثبت اختراعات بین المللی و مشاوره هستند. به منظور احراز شرایط مذکور در ماده بادشده، سازمان به عضویت هیئت فنی اشتغال اتباع خارجی موضوع ماده (۱۳) آیین نامه اجرایی ماده (۱۲۹) قانون کار موضوع تصویب نامه شماره ۱۵۴۱۴ /ت۵۴اه مورخ ۱۷/۴/۱۳۷۱ اصلاحات بعدی آن در می آید.

ماده ۹- در صورت واگذاری حداقل شصت و هفت درصد (۶۷) از سهام یک شرکت مورد حمایت به یک شرکت دیگر با ادغام آن در شرکت دیگر، کلیه مجوزهای دولتی دریافت شده اعم از مجوزهای غیر قابل خرید و فروش و قراردادهای در حال اجرا و قرارداد با دستگاههای اجرایی، با رعایت قوانین قابل واگذاری است.

ماده ۱۰- در صورتی که شرکت های مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهنده ها باشند، سازمانهای امور مالیاتی کشور و تامین اجتماعی مکلفند نسبت به تخصیص شناسه (کد)های مؤدی و کارگاهی اقدام نمایند. صدور هرگونه مفاصا حساب شناسه (کدهای مزبور با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.

تبصره – فهرست مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهنده ها توسط کارگروهی مرکب از وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و سازمانهای امور مالیاتی کشور و تامین اجتماعی اعلام می شود

ماده ۱۱- سازمان موظف است ضمن راه اندازی سامانه متمرکز در خواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران، جهت ثبت اطلاعات شرکتهای متقاضی و تعریف حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت سالیانه، کلیهی فرآیندهای موضوع این تصویب نامه را به صورت الکترونیکی طراحی و پیاده سازی نماید و همچنین اسامی شرکت های موضوع حمایت را به صورت شفاف و برخط در دسترس عموم قرار دهد.

دانلود آیین نامه حمایت از شرکت های نوپا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *