محدوده های کاری

حقوق انرژی‏های نو

حقوق انرژی‏های نو

حقوق انرژی‏های نو

در پرتوی عواملی مانند نوسانات قیمت انرژیهای تجدید ناپذیر، رو به اتمام بودن منابع آن و معایب غیر قابل جبران استفاده از سوختهای فسیلی همانند افزایش دمای کره زمین، تغییرات آب و هوایی و آلودگی محیط زیست و مزایای بی شمار نهفته در انرژی های پاک از جمله وجود فرصتهای اشتغال زایی فراوان (در صورت توجه بیشتر) و رونق بخشیدن بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر، تمام نشدنی و بدون محدودیت بودن منابع تولید آنها باعث شده است تا رفته رفته توجه ویژه ای به این بخش از حوزه انرژی صورت گیرد.

این توجه منحصر به دولتها نبوده، بلکه سرمایه گذاران داخلی و خارجی متعددی به دنبال سرمایه گذاری در بخشهای مختلف حوزه انرژی های تجدید پذیر می باشند. ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می‌گردد و علاوه بر وجود منابع گسترده سوختهای فسیلی و تجدید ناپذیر نظیر نفت و گاز، دارای پتانسیل فراوان در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست‌توده و زمین‌گرمایی نیز می‌باشد.

بر اساس مطالعات و گزارشهای بین ‏المللی نیز ایران از جمله کشورهای دارای اهداف و سیاست‏های مربوط به حوزه انرژی‏های تجدیدپذیرمی باشد. در واقع، برنامه کلان جمهوری اسلامی ایران استفاده بهینه از منابع انرژی های فسیلی و ارتقاء میزان بهره برداری از منابع متنوع انرژیهای تجدیدپذیر جهت تامین بخشی از نیاز روزافزون انرژی کشور می باشد و در این راستا مشوق هایی برای جذب سرمایه گذاران درنظر گرفته است. بنابراین دولت موظف است سرمایه ‏گذاری‏های تازه‏ای را در جهت افزایش ظرفیت تولید انرژی انجام دهد، البته همانند دیگر کشورهای در حال توسعه‏، سرمایه‏ی دولت محدود است و سرمایه‏ گذاران خصوصی باید به کمک دولت بیایند.

در حال حاضر، گاز و پس از آن نفت منابع اصلی تولید نیرو هستند. اما دولت در راستای تنوع ‏دهی به منابع تولید انرژی، سرمایه‏ گذاری در روش‏های تولید انرژی پاک، از جمله انرژی تجدیدپذیر را در اولویت قرار داده است؛ و امتیازاتی را برای سرمایه‏ گذارن بالقوه در این حوزه پیشنهاد می‏دهد. سرمایه ‏گذاران خصوصی می‏توانند دو چارچوب قراردادی را به کار ببرند: ۱-ساخت، بهره ‏برداری، انتقال ۲- ساخت، بهره‏ برداری، مالکیت. بر این اساس در این حوزه امکانات و تسهیلاتی وجود دارد که باعث تشویق برای سرمایه‏ گذاری می‏شوند.

در این راستا و نظر به اهمیت بهره مندی از مشاوره تخصصی حقوقی در این زمینه، مؤسسه حقوقی بیان امروز خدمات قابل توجهی را به سرمایه گذاران حوزه انرژی ارائه می نماید. از جمله این خدمات می توان به مشاوره حقوقی و راهنمایی به منظور ورود به این بخش از صنعت ایران، تاسیس شرکت در ایران و یا قرارداد مشارکت با شرکت­های ایرانی، توضیح و بسط قوانین و مقررات مربوطه، اخذ مجوزهای سرمایه گذاری از جمله مجوز سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی، اتصال به شبکه برق و محیط زیست و از همه مهمتر انجام اقدامات قانونی جهت خرید و اجاره اراضی خصوصی و دولتی برای احداث نیروگاه های مذکور، گواهی فعالیت از سازمان انرژیهای نو، همراهی در انعقاد قراردادهای خرید تضمینی برق و توزیع خدمات و محصولات اشاره کرد.

بدیهی است ایجاد یک نیروگاه جهت بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر مستلزم پیمودن مراحل مختلف و اخذ مجوزهای لازم می باشد. امری که با توجه به در برداشتن انجام اقدامات گوناگون حقوقی نیاز به دریافت مشاوره از افراد توانمند را ضروری می سازد. در این راستا موسسه بیان امروز اماده خدمت رسانی به سرمایه گذاران در این بخش از انرژی ها می باشد.

نوشته های مشابه