احوال شخصیه, بلاگ, خانواده

طرح جوانی جمعیت و وام فرزند آوری

معرفی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و وام فرزند آوری

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای مقابله با پیری جمعیت تصویب شد. پیری جمعیت یکی از مهم‌ترین خطرات هر جامعه‌ای می‌باشد. دولت حمایت و مزایایی جهت کمک و پشتیبانی به خانواده‌ها در نظر گرفته است. به عنوان نمونه می‌توان به وام فرزند آوری و فرزند سوم اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: درخواست نفقه فرزند

بررسی شروط ضمن  عقد نکاح

به طور کلی نهاد خانواده یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که می‌توانیم در جامعه به آن بپردازیم. همچنین تقریبا تمامی انسان‌ها باید از مجرای این نهاد کوچک جامعه گذر کرده و به محیط‌های بزرگتر جامعه ورود کنند. به همین علت است که دوران حضور شخص در نهاد خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. شاکله اصلی شخصیت افراد در خانواده تشکیل می‌شود. ازاین رو قانون‌گذار توجه خاصی به این بخش از جامعه کرده و برای آن قواعدی خاص خود در نظر گرفته است. این قانون در برگیرنده سیاست‌هایی جهت تشویق قشر جوان جامعه به ازدواج و همچنین رفع موانع فرزندآوری افراد می‌باشد. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۰ و دربردارنده‌ی ۷۳ ماده قانونی می‌باشد.

فوائد فرزند آوری برای جامعه

در محاسبات مرسوم بین‌المللی در حوزه اقتصادی، شاخص جوانی جمعیت یکی از فاکتورهای بسیار مهم می‌باشد. علت اهمیت این موضوع، نیرویی است که فرد با وجود توان جسمانی خود در جوانی می‌تواند در جهت افزایش تولید و یا پیشبرد اهداف کلان جامعه به کار می‌برد. همچنین در جامعه‌ای که با وجود منابع غنی اقدام به جوانسازی جمعیت می‌کنند، جمعیت بازنشسته آن کشور از خدمات با کیفیت بالاتری در زمینه تامیین اجتماعی برخوردار خواهند بود. همچنین با افزایش نیروی جوان کاری می‌توان در جهت افزایش تولید و همچنین کاهش وابستگی اقتصادی حرکت کرد.

فوائد فرزندآوری برای خانواده

یکی دیگر از ابعاد جوانی جمعیت، فرزندآوری برای تحکیم بنیان خانواده و همچنین رشد شخصیت والدین می‌باشد. البته این به این معنی نیست که زوجینی که دارای شرایط مساعدی برای ادامه زندگی خود نیستند با اقدام به فرزندآوری می‌توانند تمامی مشکلات را پشت سر گذاشته و پس از تولد فرزند مشکلات آنها به کلی ناپدید خواهد شد. بلکه فرزندآوری برای کسانی می‌تواند موجبات رشد شخصیت و تحکیم خانواده را فراهم بکند، که حداقلی‌ترین‌های اداره زندگی مشترک و فرزندآوری را داشته باشند. از همین رو دولت مزایایی از قبیل وام فرزند آوری درنظر گرفته است.

بررسی حمایت‌های دولتی از طرح جوانی جمعیت و وام فرزندآوری

یکی از عواملی که موجب می‌شود تا یک خانواده راحت‌تر تصمیم به فرزندآوری بگیرد، شرایط مناسب اقتصادی است. شرایط اقتصادی جامعه مستقیما تحت تاثیر سیاست‌های خرد و کلان دولت است. دولت می‌تواند با ایجاد اشتغال، کاهش تورم، و بالا بردن قدرت خرید مردم، فراهم کردن خدمات درمانی مناسب و به‌طور کلی ایجاد رفاه موجبات جوان‌سازی جمعیت را به طور غیر مستقیم فراهم بیاورد. یکی دیگر از راه‌هایی که باعث ترغیب زوجین به فرزندآوری می‌شود، حمایت‌های مستقیم دولتی است که قانون‌گذار برای ایجاد اثر فوری از آنها استفاده می‌کند مانند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰  .

این نوع حمایت علاوه بر مزایا مشکلاتی را نیز در بر می‌گیرد. برای مثال خانواده‌ای که قصد فرزند دار شدن را دارند، با وجود چنین مصوباتی می‌توانند با آسودگی خاطر بیشتری به پرورش فرزند خود بپردازند. بنابراین خانواده‌ها حداقل دغدغه‌های مالی کمتری خواهند داشت. اما علاوه بر مزایا حتما واجد معایبی هم هست. این مصوبه‌ها به علت اینکه از نظر شمول کل جامعه را دربرمی‌گیرد و فارغ از شرایط اختصاصی افراد به آن‌ها تسهیلاتی اعطا می‌کند، ممکن است باب سواستفاده را هم برای همان بخش از جامعه بگشاید و یا حتی افراد برای بهره‌مند شدن از این امکانات و بدون توجه به شرایط خود و زیرساخت‌ها کشور اقدام به فرزندآوری صرفا برای استفاده از این امکانات بکنند

 

بیشتر بخوانید: تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی

 

.موسسه وکلای بین‌المللی بیان امروز در راستای مسئولیت اجتماعی خود، آماده ارائه خدمات رایگان درقالب مشاوره حقوقی است.

با ما تماس بگیرید و یا به ما در واتساپ پیام بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *