آموزشی, بلاگ, مالکیت فکری

بررسی مجوز فیپا، الزامات و مزایا

فیپا2

مجوز فیپا یکی از مهم‌ترین مجوزهایی است که شما برای چاپ کتاب خود در ایران باید آن را دریافت کنید. این مجوز نشان‌دهنده این است که فهرست‌نویسی کتاب شما مطابق با جدیدترین استانداردهای روز دنیا انجام شده است. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که این مجوز را حتما باید پیش از چاپ کتاب خود دریافت کنید. یکی از مزایای مهم این مجوز این است که به جویندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند ساده‌تر کتاب مدنظر خود را از لیست کتاب‌های منتشر شده پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: چالش‌های حق تالیف در فضای مجازی

از طرف دیگر با دریافت مجوز چاپ کتاب در واقع شرایطی را فراهم می‌کنید تا کتاب‌های شما با سرعت بیشتری پیدا شوند. همچنین جویندگان سریع‌تر بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دریافت این مجوز را برای کتاب‌های خود دارید؛ یا این‌که علاقه‌مند هستید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید؛ مطالعه ادامه این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات خود را بیشتر کنید.

آشنایی کامل با مجوز فیپا

زمانی که قصد چاپ کردن یک کتاب جدید را دارید، معمولا نیازمند دریافت مجوزهای مختلفی خواهید بود. یکی از مهم‌ترین آنها مجوز فیپاست. این مجوز به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید فهرست‌بندی کتاب خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام دهید. همچنین پیداکردن کتابتان را برای جستجوگران ساده‌تر و سریع‌تر کنید. دریافت مجوز فیپا بسیار ضروری است. به همین علت نیز پیش از این‌که اقدام به چاپ کتاب خود کنید حتما باید مراحل مربوط به آن را طی کنید.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این مجوز را به شما ارائه دهیم می‌توان گفت: این مجوز با هدف به اشتراک گذاشتن اطلاعات کتاب‌شناختی در سطوح بین‌المللی اعطا می‌شوند. ناشر کتاب که قصد چاپ آن را دارد باید حتما به این منظور مجوز خود را دریافت کرده باشد. برای اولین‌بار در سال ۱۸۷۰ بود که صحبت‌های این مجوز به میان آمد. بعدها در سال ۱۹۰۱ دریافت این مجوز برای چاپ هرگونه کتابی لازم و ضروری شد و به‌صورت رسمی به یک قانون تبدیل شد.

دقت داشته باشید که در این مجوزها معمولا اطلاعات مختلفی ذکر می‌شود. در ادامه درباره هریک از این اطلاعات نیز به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

دریافت مجوز فیپا چه کاربردها و مزایایی دارد؟

زمانی که اقدام به دریافت این مجوز می‌کنید، در واقع به سازماندهی هرچه بهتر کتاب‌های موجود در دنیا و در داخل کشور کمک کرده‌اید. معمولا فهرست‌نویسی برای کتابداران یک چالش بسیار مهم است. زمانی که شما این مجوز را دریافت می‌کنید شرایطی را برای فهرست‌بندی هرچه بهتر کتاب‌ها نیز فراهم می‌کنید که بدون شک می‌تواند مفید واقع شود. در بسیاری از موارد در کتاب‌ها اضافه‌گویی بسیار زیادی می‌شود. دریافت مجوز فیپا می‌تواند از چنین مسئله‌ای نیز جلوگیری کند.

یک کاربرد مهم دیگر دریافت این مجوز این است که سرعت جمع‌آوری منابع از سطح کتابخانه‌ها را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. زمانی که شما قصد چاپ‌کردن یک کتاب را دارید کتاب شما حتما باید از جهات مختلف از جمله صحت و درستی اطلاعات درج شده در آن مورد بررسی قرار گیرد. دریافت این مجوز می‌تواند در بررسی صحت و درستی اطلاعات منتشر شده در کتاب نیز مفید واقع شود.

شاید در نگاه اول کمی عجیب باشد؛ ولی باید بدانید که این مجوز می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه‌های جانبی مربوط به چاپ کتاب خود را نیز به میزان زیادی کاهش دهید.

جهت آشنایی با حقوق مالکیت فکری مقالات زیر را مطالعه کنید:

مالکیت معنوی چیست؟

حقوق مالکیت معنوی در نظام حقوقی ایران را بشناسید.

برای دریافت این مجوز چه مراحلی را باید طی کنیم؟

اولین نکته‌ای که باید درباره دریافت مجوز فیپا بدانید این است که روند دریافت این مجوز به‌صورت اینترنتی بوده و شما باید درخواست خود را برای اخذ آن به‌صورت آنلاین ارسال کنید. ثبت درخواست برای صدور این مجوز بسیار ساده و راحت است و شما تنها در چند مرحله می‌توانید این کار را انجام دهید. برای این کار کافی است که ابتدا وارد سامانه رسمی فیپا شده و در آن ثبت‌نام کنید. در این مرحله شما یک نام کاربری و همین‌طور رمز عبور را برای حساب کاربری خود دریافت خواهید کرد.

در گام بعدی برای ثبت درخواست اطلاعاتی از شما دریافت می‌شود که شامل اطلاعات کتابی که قصد چاپ کردن آن را دارید نیز خواهد بود. دقت داشته باشید که در این مرحله باید تمامی اطلاعات موردنیاز را به‌صورت کامل و دقیق وارد کنید تا در آینده مشکلی برای دریافت این مجوز نداشته باشید. یک نکته بسیار مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که دریافت این مجوز تنها برای ناشر کتابی که قصد چاپ آن را دارید امکان‌پذیر خواهد بود و نویسنده نمی‌تواند درخواست صدور این مجوز را داشته باشد.

نکات مهمی که باید بدانید

یکی از اولین نکاتی که باید دراین‌خصوص بدانید این است که دریافت این مجوز هیچ‌گونه هزینه‌ای را برای شما نخواهد داشت و نیازی نیست که شما نگرانی خاصی دراین‌خصوص داشته باشید. نکته مهم دیگر این است که دریافت این مجوز تنها از طریق سامانه رسمی کتابخانه ملی امکان‌پذیر خواهد بود. پس حتما مراقب باشید که از طریق سامانه‌های جعلی دیگری که امروزه در این زمینه وجود دارند درخواست خود را برای صدور این مجوز ارسال نکنید که ممکن است شما را با مشکلاتی مواجه کند.

دقت داشته باشید برای درخواست فیپا شما به مدارک خاصی نیاز دارید که از جمله آنها می‌توان به حداقل سی درصد از کتاب نوشته شده شما، مجوزهای شابکی که برای کتاب خود دریافت کرده‌اید و مدارک شخصی مربوط به نویسنده کتاب اشاره کرد. زمانی که این مدارک را آماده کردید می‌توانید به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی درخواست خود را برای صدور مجوز فیپا ارسال کنید. دقت داشته باشید که اگر شما یک کتاب را ترجمه کرده‌اید باید مدارک مربوط به اصل کتاب را نیز ارسال کنید.

نتیجه‌گیری

مجوز فیپا یکی از مهم‌ترین مجوزهایی است که شما برای چاپ کردن کتاب خود به آن نیاز دارید و حتما باید آن را از طریق سامانه رسمی کتابخانه ملی دریافت کنید. دریافت این مجوز کاملا بدون هزینه بوده و مراحل سختی نخواهد داشت. درصورتی‌که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دریافت این مجوز را دارید و برای این کار سوالاتی در ذهن شما به وجود آمده است به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات سایت ما برای پیداکردن پاسخ سوالات و مشکلات خود استفاده کنید.


موسسه وکلای بین‌المللی بیان امروز با به‌کارگیری وکلای باتجربه، مشاوران متبحر و کارشناسان متخصص آماده ارائه مشاوره و پذیرش وکالت شما عزیزان است.

برای اخذ نوبت مشاوره و بررسی حقوقی پرونده شما
باما تماس بگیرید و یا در واتساپ پیام بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *