آموزشی, احوال شخصیه, بلاگ, خانواده

درخواست نفقه فرزند

درخواست نفقه فرزند

نفقه فرزند

چندی پیش و در مباحث گذشته، موضوعی را با عنوان آیا نفقه حق مسلم زن است مطرح کردیم. حال با توجه به اهمیت این موضوع همچنین پیچیده بودن بحث، امروز قصد داریم تا در بلاگ پیش رو به توضیحات بیشتری بپردازیم. در این مقاله توضیحاتی ارائه میشود از جمله: نفقه ی اقارب مانند درخواست نفقه فرزند، درخواست نفقه ی والدین

 با ما همراه باشید.

یکی از مهمترین وظایف والدین نسبت به فرزندانش پرداخت نفقه به آنهاست. این پرداخت نفقه غالبا به صورت تامین خوارک، پوشاک، مسکن و.. است. در ماده ۱۲۰۴ قانون مدنی مصادیقی از نفقه نام برده شده است. مصادیق موجود در این ماده برای نفقه عبارتند از: مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت به قدر رفع حاجت. این مصادیق حصری نیست و نفقه فقط شامل موارد مذکور نمی شود. بلکه این موارد به صورت تمثیلی بیان شده اند.

تامین نفقه

سوال مهمی که مطرح می شود این است که تامین نفقه فرزند بر عهده کیست برای پاسخ به این سوال باید بیان داشت که در ابتدای امر پرداخت نفقه فرزند از وظایف پدر است و در صورت عدم استطاعت پدر، پرداخت نفقه با جد پدری است و بازهم اگر پرداخت نفقه از سمت جد پدری میسر نبود نوبت به مادر می رسد. در این راستا ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی بیان می دارد : “نفقه اولاد بر عهده پدر است. پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدری است.

با رعایت الاقرب فالاقرب؛ در صورت نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن‌ها نفقه بر عهده مادر است. هرگاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد، با رعایت الاقرب فالاقرب، به عهده اجداد و جدات مادری وجدات پدری واجب النفقه است و اگر چند نفر از اجداد و جدات مزبور از حیث درجه اقربیت مساوی باشند، نفقه را باید به حصه متساوی تادیه کنند . “

تمکن مالی فرزندان

علاوه بر وظایفی که والدین در رابطه با تامین مایحتاج فرزندان خود دارند، فرزندان هم یکسری وظایف دارند. این وظایف مشخص مالی در صورت حصول برخی از شرایط نسبت به اقارب خود که در صدر آن پدر و مادر هستند، وجود دارد. در این راستا باید بیان داشت اگر شخصی از “تمکن مالی” برخوردار باشد بایستی نفقه اقارب را متناسب با وضعیت مالی خود پرداخت کند که در اینجا منظور از بستگان، بستگان نسبی در خط عمودی می باشد که شامل: پدر، مادر، فرزند و نوه می شوند نه مثل خواهر، برادر، عمو، عمه، پس به یاد داشته باشیم که مثل خواهر، برادر، عمو، عمه، سهمی از نفقه ی اقارب ندارند.

ماده ۱۱۹۶ قانون مدنی بیان می دارد: «در روابط بین اقارب فقط اقارب نسبی در خط عمودی اعم از صعودی و یا نزولی ملزم به انفاق یکدیگرند ». یکی دیگر از مواد مهم در بحث نفقه ی اقارب ماده ی ۱۱۹۸ قانون مدنی است که بیان می دارد: «کسی ملزم به انفاق است که متمکن از دادن نفقه باشد یعنی بتواند نفقه بدهد، بدون اینکه از این حیث در وضع معیشت خود دچار مضیقه گردد. برای تشخیص تمکن باید کلیه تعهدات و وضع زندگانی شخصی او در جامعه در نظر گرفته شود. »

اقدام جهت درخواست نفقه فرزند

پس از آشنا شدن با مفهوم نفقه ی اولاد و اقارب نوبت به پاسخ به این سوال مهم می رسد که برای دریافت نفقه چه اقدامی باید انجام داد؟ باید بیان داشت که نفقه از جمله حقوقی است که فقط با ارائه دادخواست حقوقی می توان آن را دریافت نمود. دعوای نفقه یک دعوای مالی است، از این سو به میزان مبلغ مورد مطالبه تمبر الصاق و آن را به دادگاه خانواده باید تقدیم کرد. نکته ی مهمی که باید مد نظر قرارداد این است که بر خلاف زوجه که می تواند نفقه ی زمان گذشته خود را مطالبه و برای وصول آن در دادگاه اقامه دعوی کند، خویشاوندان نسبی فقط نسبت به آینده می ‌توانند مطالبه نفقه کنند و نمی توانند نسبت به وصول نفقه ی گذشته ی خود اقامه ی دعوا نمایند.

قانون در ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی بیان می دارد که زوجه در هر حال می‌تواند برای نفقه‌ زمان گذشته خود اقامه دعوا کند و طلب او از بابت نفقه‌ مزبور طلب ممتاز بوده و در صورت افلاس یا ورشکستگی شوهر، زن مقدم بر غرما خواهد بود اما اقارب فقط نسبت به آتیه می‌توانند مطالبه‌ نفقه کنند .

بیشتر بخوانید :

طرح جوانی جمعیت و وام فرزند آوری

مالکیت معنوی


در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام در موضوع نفقه ی زوجه و نفقه ی اقارب و مسائل حقوقی مربوط به این موضوع، شما عزیزان و همراهان همیشگی موسسه وکلای بین المللی بیان امروز می توانید از طریق سایت، شبکه های اجتماعی، تلفنی و حضوری با مشاوران و متخصصان حقوقی موسسه وکلای بین المللی بیان امروز در ارتباط باشید. هدف موسسه وکلای بین المللی بیان امروز حل چالش های حقوقی شما عزیزان به صورت حرفه ای و تخصصی است.

با ما تماس بگیرید و یا در واتساپ پیام دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *