آموزشی, حقوق کسب و کار

مراحل ثبت نرم افزار

مراحل ثبت نرم افزار

این روزها تمامی افراد با نرم‌افزارها سروکار دارند و استفاده از آن به نیازهای اساسی افراد افزوده شده است. پیشرفت سریع و افزوده شدن ویژگی‌های جدید، برای متخصصین این حوزه انگیزه‌ای شده است تا از طریق ثبت برای خود حق انحصاری ایجاد کنند. هرکسی می‌تواند در حیطه فعالیت و کسب‌وکار خود برای ارائه بهتر خدمات، نرم افزاری را طراحی کرده و به مشتریان خود عرضه کند؛ حتی می‌توان از این راه استارتاپی را راه‌اندازی کرده و از این طریق سودآوری داشت. برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و تقلب‌ها، قانون فرآیند «ثبت نرم‌افزار» را پیش‌بینی کرده است. ضمن اینکه یکی از اختراعات قابل ثبت، نرم‌افزارها هستند. با ثبت کردن نرم‌افزار خود به عنوان یک اختراع در اداره مالکیت معنوی، می‌توانید از تقلب‌ها و کلاهبرداری‌ها پیشگیری کنید. با داشتن گواهی ثبت اختراع نرم‌افزار خود، مالک آن نرم‌افزار شناخته شده و از حمایت‌های قانونی بهره‌مند می‌شوید.

مراحل ثبت نرم افزار در ایران:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهی ثبت نرم افزار را صادر می کند.این مراحل به صورت اینترنتی در سات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال انجام می شود. به سایت مراجعه می کنید و گزینه اخذ مجوز که انواع مختلفی دارد را باتوجه به نرم افزار خود انتخاب می کنید. در این مرحله باید در سایت ثبت نام و احراز هویت کنید. جهت ثبت درخواست و دریافت پنل، متقاضی نیازمند داشتن شناسه کاربری و رمز عبور به نام شرکت/موسسه یا شخص خود می باشند، متقاضی به سایت login.saramad.ir مراجعه نمایید. بر روی لینک درخواست عضویت کلیک کنید. موارد مورد نیاز را تکمیل نمایید. توجه داشته باشید که  شناسه کاربری «آدرس پست الکترونیک یا ایمیلی که وارد نمودید» و رمز عبور «همان عبارتی است که زمان ثبت نام در قسمت رمز عبور درج کرده اید»

عضویت در سایت ارشاد

 

پس از ثبت درخواست عضویت، به صفحه login.saramad.ir مراجعه و با وارد نمودن شناسه کاربری و رمز عبور، گزینه ورود را انتخاب کنید.

 

ثبت نام در سایت ارشاد

 

پس از ورود از ۶ آیکون موجود در وسط صفحه، گزینه صدور شناسنامه نرم افزار را انتخاب کرده و راهنمای ورود اطلاعات را مطالعه نمایید. مراحل ثبت مشخصات نرم افزار و دریافت مجوز را آغاز نماید. پروسه صدور مجوز به طور کلی در حدود  ۲الی ۳ هفته به طول می انجامد.

وقتی نرم افزار خود را ثبت می‌کنید، می‌توانید از مزایای آن بهره ببرید. علاوه بر مزایا ثبت اختراع که از آن بهره‌مند می‌شوید، برخی مزایا نیز صرفا مربوط به ثبت نرم افزار است. (در سال ۱۳۷۹، «قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای» به تصویب رسید.)

 

حقوقی که به موجب این قانون برای پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای به رسمیت شناخته می‌شود، حق عرضه، نشر، اجرا و بهره‌برداری مادی و معنوی از اثر است. هرگونه کپی برداری از نام، نشان و محتوای نرم افزار ثبت شده قابل پیگیری می باشد.

مدت زمان استفاده از حقوق مادی ۳۰ سال از زمان تولید نرم افزار ایت اما حق معنوی هیچ محدودیت زمانی ای ندارد.

درصورتی که تاییدیه فنی شورای عالی انفورماتیک را نداشته باشید در صورت نقص حق شما به آن رسیدگی نمی شود.

مدارک لازم جهت ثبت نرم افزار

  • مدارکی که دال بر حق مالکیت اثر باشد.
  • چهار نسخه از اصل نرم افزار درقالب چهار لوح فشرده جداگانه
  • تاییدیه فنی شورای عالی انفورماتیک
  • اصل فیش واریزی یک میلیون ریال به حساب ۵۱۱۰۳۱ خزانه (امکان تخفیف برای محصولات فاخر فرهنگی با معیارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
  • یک نسخه اجزای محتوای اثر بر روی لوح فشرده
  • تصویر اظهارنامه ثبت شرکت یا موسسه (برای متقاضی حقوقی)
  • تصویر کارت ملی (برای متقاضی حقیقی)

مراجع دخیل در ثبت نرم افزار:

درصورتی که می خواهید نرم افزار خود را ثبت کنید می توانید مدارک خود را برای ما ارسال کنید یا از مشاوره رایگان با کارشناسان بیان امروز استفاده کنید.

 

مشاوره رایگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *