مالکیت فکری

ثبت اختراع در کشور آلمان

ثبت اختراع در کشور آلمان
آلمان بزرگ ترین بازار تجاری در اتحادیه اروپا و از مقاصد اصلی صادرات می باشد. نظام حقوقی حق اختراع آلمان هم عرض و جایگزین نظام حقوقی حق اختراع اروپایی ست . نظام قضایی آلمان نیز دارای سابقه ی برجسته در حمایت حقوقی از اختراعات ثبت شده در برابر نقض حقوق مخترع هستند.

نظام حقوقی حق اختراع بسیار بزرگ و پیچیده است. بنابراین، واجب است تا از متخصصین این حوزه و وکلا برای ثبت حق اختراع خود استفاده کنید به ویژه که از کشورهایی غیر از آلمان باشید.

 

بررسی ثبت پذیری اختراع

برای ارائه و ثبت اختراع نزد سازمان ثبت اختراعات و علامات تجاری آلمان پیش از هر چیزی باید قابلیت ثبت پذیری اختراع مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. هدف از این کار مشخص شدن اختراعات مشابه با اختراع مدنظر ما است. برای این منظور گزارشی از اختراعات و کالاهای اشخاص ثالث که ممکن است ثبت پذیری اختراع ما را مورد خدشه قرار دهد تهیه می شود. درخواست دهنده می-تواند در صورت وجود شائبه و احتمال رد پذیرش اظهارنامه مقدار از هدر رفت مقدار زیادی از سرمایه خویش جلوگیری کند. همچنین چنین بررسی و تحقیقی موجب می شود تا بدانیم کدام ویژگی ها و خصوصیات یک اختراع می تواند به طرز مؤثرتری مورد حمایت قرار بگیرد و یک اظهارنامه دقیق برای بیان تفاوت های بین اختراعات مشابه تنظیم کنیم.

 

تنظیم اظهارنامه

یک اختراع باید به گونه ای شفاف و واضح در اظهارنامه ثبت حق اختراع توضیح داده شود. زبان اصلی اظهارنامه آلمانی است و اگر درخواست دهنده اظهارنامه انگلیسی یا فرانسوی را نیز بخواهد تقدیم کند باید ظرف ۱۲ ماه نسخه رسمی و تأیید شده ای ارائه دهد. و اگر در ابتدا اظهارنامه به زبانی غیر از زبان آلمان تقدیم شود باید ظرف ۳ ماه ترجمه رسمی به زبان آلمانی نیز ارائه شود. چنین اظهارنامه-ای باید حاوی دربردارنده ی اطلاعات زیر باشد:

  • توضیح فنی درباره ی اختراع
  • توضیح در خصوص حمایت های حقوقی مورد تقاضا
  • طراحی و نقشه ی حق اختراع در صورت نیاز
  • خلاصه ای در خصوص اختراع
  • شناسه ی مخترع

 

بیشتر بخوانید: ثبت طرح صنعتی در کشور آلمان

 

مرحله ی سنجش

در این مرحله، یک بازرس از سازمان ثبت اختراعات و علامات تجاری آلمان بررسی خواهد کرد که آیا اظهارنامه و خود اختراع، از شرایط و لوازم قانونی برخوردار هستند یا خیر؟ برای مثال، جدید بدون، نوآوری و داشتن کاربرد صنعتی و سایر موارد و شرایط. این بررسی و آزمایش پس از پرداخت هزینه ی مخصوص همین مرحله انجام می گیرد که می تواند هم زمان با تقدیم اظهارنامه ثبت و یا تا ۷ سال پس از تاریخ تقدیم اظهارنامه باشد.

در صورتی بازرس مشکلی در اختراع و یا اظهارنامه بیابد، اخطاری موسوم به ”  Prüfbescheid”  به درخواست دهنده ابلاغ می-گردد. بنابراین اصلاح و تغییر در مفاد اظهارنامه ممکن خواهد بود و در موارد خاصی ممکن است جلسه رسیدگی حضوری و شفاهی نیز در مقر سازمان ثبت اختراعات و علامات تجاری آلمان در مونیخ برگزار شود.

 

انتشار گواهی نامه ثبت اختراع در آلمان

حدودا پس از ۱۸ ماه از تاریخ تقدیم اظهارنامه (و یا اظهارنامه مقدم در صورت وجود حق تقدم) انتظار می رود تا در صورت ثبت پذیری اختراع، گواهینامه ی آن منتشر شود. این مهلت ۱۸ ماهه برای این درنظر گرفته شده است که تا درخواست دهنده امکان پس گرفتن یا تغییر در اظهارنامه خود را داشته باشد. گواهینامه صادر شده در Patent Gazette (Patentblatt) و DEPATISnet DPMAregister  در دسترس قرار خواهد گرفت. پس از صدور گواهی نامه دیگر نمی توان تغییری در مفاد اظهارنامه انجام داد.

اگر اختراع ثبت شده باشد می توان بر روی کالاها از عباراتی همچون ”  Deutsches Patent ” استفاده کرد.

 

تمدید گواهینامه ثبت اختراع

حداکثر اعتبار گواهینامه ثبت اختراع ۲۰ سالا خواهد بود مشروط به تمدید هرساله به همراه پرداخت هزینه های آن.

 

اعتراض و ابطال گواهینامه ثبت اختراع

هر شخصی می تواند در بازه ی ۹ ماه پس از انتشار گواهینامه نسبت به ثبت آن اعتراض کند. در غیر این صورت، اعتبار گواهینامه قطعی می شود. پس از تنظیم اعتراض نامه و بیان دلایل و پرداخت هزینه ها کمیته ای تشکیل می شود تا دوباره شرایط لازم بررسی شود که به تصمیماتی همچون تأیید، تغییر و یا رد اظهارنامه منجر خواهد شد. چنین تصمیماتی نزد مراجعی همچون دادگاه ویژه ی اختراعات قابل تجدیدنظرخواهی خواهد بود.

اگر مهلت ۹ ماهه بند قبل منقضی شود و اعتراضی صورت نگیرد، می توان طبق بند ۲ ماده ۸۱ قانون اختراعات آلمان در دادگاه ویژه ی اختراعات آلمان اقامه ی دعوی کرد. مطالب بند قبل در این جا نیز جاری است.

 

محدوده ی حمایتی از اختراع ثبت شده در آلمان

تمام حقوق و تکالیف ناشی از اختراع ثبت شده در خاک آلمان، تنها در همین کشور جاری و ساری خواهد بود. در صورت نیاز به برقراری حمایت حقوقی یک نظام بزرگتر مانند اتحادیه اروپا می توان اظهارنامه ای بدین منظور تنظیم و تقدیم مراجع ذی ربط نمود.

نکته قابل توجه این است که در صورت اقدام برای ثبت اختراع در آلمان در خارج از آلمان نیز از مهلت ۱۲ ماهه حق تقدم برخوردار خواهید بود.

 

بیشتر بخوانید: ثبت علامت تجاری در آلمان(صفر تا صد)

 

هزینه ها در مراحل مختلف ثبت حق اختراع در آلمان

اظهارنامه الکترونیکی: ۴۰ یورو

اظهارنامه چاپی: ۶۰ یورو

انجام تحقیق برای اختراعات مشابه بدون تقدیم اظهارنامه ثبت: ۳۰۰ یورو

بررسی اختراع و اظهارنامه بعد از انجام تحقیق: ۱۵۰ یورو

بررسی اختراع و اظهارنامه بدون انجام تحقیق: ۳۵۰ یورو

تمدید: سال سوم: ۷۰ یورو سال بیستم: ۲۰۳۰ یورو

اعتراض: ۲۰۰ یورو

 

تیم وکلای حقوقی، مشاوران حقوقی و کارشناسان مجرب موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز با سالها سابقه در ارائه خدمات بین المملی، می توانند شما را یاری کنند، برای ارتباط با ما می توانید از با کارشناسان حقوقی و با تجربه ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *