آموزشی, بلاگ, متفرقه

شرح وظایف دوره کارآموزی وکالت

شرح وظایف دوره کارآموزی وکالت

امروز می خواهیم تا هرآنچه که باید در مورد کارآموزی وکالت و تکالیف کارآموز وکالت بدانیم را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم وقصد داریم تا در پایان این مبحث اطلاعات جامع و کاملی راجب چگونگی دوره ی کارآموزی وکالت به کارآموزان و علاقمندان به این بحث ارائه دهیم.

برای شروع کار وکالت در ایران شخص پذیرفته شده در آزمون وکالت باید در مدت معینی  زیر نظر وکیل سرپرست به ارتقای توانایی های عملی و تئوریک و به اصطلاح کارآموزی بپردازد. در این راستا هرکدام از کانون های بیست گانه وکالت در کشور بر اساس قانون هر ساله کارآموز وکالت پذیرش می‌ کنند.

 

کانون وکلای دادگستری مرکز در قانونی، مصوب ۱۳۹۴ در رابطه با شرح وظایف دوره کارآموزی کارآموزان عزیز بیان داشته است:

ماده ی ۴) کارآموز مکلف است حداکثر ظرف ده روز از تاریخ اخذ مدارک ، در دفتر وکیل سرپرست حاضر شده و نسخه سوم معرفی نامه بند (ب) ماده (۳) را پس از گواهی وکیل سرپرست به کانون ارائه دهد. تاریخ گواهی ، به منزله شروع دوره است مشروط بر اینکه ظرف مدت ده روز پس از آن ، در اولین جلسه دادگاه شرکت کند.

ماده ی ۵) ظرف (۴۵) روز از شروع دوره، جلسه های توجیهی برای آموزش مقررات انتظامی، امور کارآموزی و سایر موضوعات ضروری برگزار می شود. پس از حضور کارآموز در همه جلسه ها، پروانه کارآموزی به وی تسلیم می شود.

برا اساس ماده ی ۶) همین قانون دوره و مدت کارآموزی هجده ماه تمام ( به استثنای مواردی که در قانون مدت دیگری تعیین شده باشد) می باشد و طبق ماده ی ۷) اگر علل موجهی مانند بیماری ، زایمان ، فوت اقربای نسبی و سببی درجه اول از طبقه اول و دوم، سفر حج واجب و تحصیل در خارج از کشور، عرفاً وقفه در کارآموزی ایجاد کند ، کارآموز باید کتبا مراتب را برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون اعلام نماید.

ماده ۸)  نیز بیان می دارد کارآموز وکالت مکلف است صرفا در محلی که توسط کانون برای کارآموزی وی تعیین شده ، وظایف خود را تحت نظر وکیل سرپرست انجام دهد و در دادگاه های همان محل شرکت کند.در مواردی که شهر محل کارآموزی خارج از مرکز استان باشد ، کارآموز می تواند تا یک چهارم حد نصاب تکلیف شرکت در جلسات دادگاه را با موافقت کمیسیون در دادگاه های  کیفری استان و تجدیدنظر استان متبوع شرکت کند.

شرایط آزمون وکالت

قانون مذکور در راستای پاسخ به این سوال که تکالیف کارآموز وکالت چیست ماده ۱۱ و زیر بند های آن را برای پاسخ به این پرسش قرارداده است:

* انجام کارهایی که از طرف کانون ارجاع می شود ، مانند کار در دادسرا ، دادگاه ، اداره معاضدت ، کمیسیون ها و غیره

* طی دوره آموزش رایانه به تشخیص کانون و ارائه گواهی مراکز آموزشی مورد تایید کانون

* مطالعه قوانین و متون حقوقی، انجام کارها و پیگیری پرونده های مرتبط با کارآموزی، تحت نظر و راهنمایی های وکیل سرپرست و تسلیم گزارش به وی.نتیجه اقدامات مذکور در کارنامه کارآموز درج و توسط وکیل سرپرست گواهی می شود

* شرکت در جلسات توجیهی ، سخنرانی و کارگاه آموزشی که از طرف کانون برگزار می شود

* ایراد سخنرانی با توجه به امکانات کانون و تصمیم کمیسیون

* انجام یکی از تکالیف زیر بنا به تصمیم کمیسیون:

  1. شرکت در ۵ جلسه یا دوره کارگاه آموزشی تخصصی که از سوی کمیسیون ها یا مرکز علمی – کاربردی کانون برگزار می شود و ارائه گواهی به کمیسیون.
  2. نقد یکی از آرای قضایی
  3. ارائه سمینار در یکی از جلسات تعیین شده از سوی کمیسیون
  4. گارش کار تحقیقی و یا ترجمه متون حقوقی از زبان های خارجی

نکته: موارد معافیت از تکالیف مذکور به شرح زیر است:

  1. کارآموزانی که مدرک دکتری حقوق دارند و یا دوره آموزشی دکتری حقوق را با موفقیت گذرانده اند
  2. کارآموزانی که دارای دو مقاله چاپ شده در مجلات حقوقی معتبر داخلی یا خارجی باشند مشروط به تایید کمیسیون

* شرکت در جلسات دادرسی حقوقی و کیفری دادگاه ماهی دو مرتبه و تهیه گزارش از پرونده های مذکور

* حضور در اداره معاضدت قضایی بر اساس تصمیم و معرفی کمیسیون با توجه به امکانات کانون به منظور فراگیری نحوه مشاوره حقوقی با مراجعین و ارائه گواهی اداره مذکور در پایان دوره

موارد مذکور تنها بخش کمی از تکالیف کارآموزان در دوره ی کارآموزیست و هرکدام از موارد یاد شده دارای زیر شاخه ها و زیر بند هاییست که منحصر به فرد است و کارآموز باید آن ها را در نظر گیرد.

اخذ مجوز وکالت از کشورهای دیگر

دوره کارآموزی برای ارتقای توانایی های تئوری و عملی وکلای آینده شکل گرفته است. کارآموزان با گذراندن این دوره ها به صورت موثر با حرفه وکالت و ساختار این شغل آشنا شده و در مسیر وکالت قرار خواهند گرفت. موسسه وکلای بین المللی بیان امروز با در نظر گرفتن دپارتمان کارآموزی برای کارآموزان عزیز و شایسته در راستای ارتقای مهارت های این دسته از عزیزان و خدمت به نهاد وکالت گامی بزرگ برداشته است.

کارآموزان عزیز می توانند از طریق سایت و یا به صورت تلفنی از نحوه ی جذب کارآموز در موسسه وکلای بین المللی بیان امروز آگاه شده و دوره کارآموزی خود را در محیطی علمی و حرفه ای سپری کنند.

 برای اطلاع بیشتر از نحوه برگزاری این دوره ها و همچنین شرح وظایف دوره کارآموزی وکالت با همکاران ما در موسسه وکلای بین المللی بیان امروز در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید :

غایب مفقودالاثر به چه معناست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *