بلاگ, حقوق تجارت, حقوق کسب و کار

کاربردهای کیف پول الکترونیکی

کاربردهای کیف پول الکترونیکی

کاربردهای کیف پول الکترونیکی

 

پول الکترونیکی نوعی ارزش ذخیره شده یا مکانیسم پیش پرداخت محسوب میشود و براساس آن ارزشهای مالی و وجوهی که اشخاص در اختیار دارند در ابزارهای الکترونیکی ذخیره میشود.

 کیف پول الکترونیکی یک سیستم آنلاین و مبتنی بر نرم افزار است که اشخاص را قادر میسازد تا بتوانند تراکنش های مالی خود را انجام دهند، بدون اینکه لازم باشد با خود به صورت نقدی پول جابه جا کنند. در این شیوه پرداخت اطلاعات و رمز عبور و گذر واژه های کاربران در شیوه های متعدد پرداخت ذخیره می شود که افراد را قادر میسازد از پیشرفته ترین تکنولوژی برای ارتباطات مالی خود بهره مند گردند و بدین ترتیب تنها با استفاده از گوشی هوشمند خود یا پلتفرم های پرداختی معتبر، امور مالی خود را مدیریت کنند.

کیف پول الکترونیکی میتواند امکانی را فراهم کند که تمام مدارکی که به نحوی به شخص مربوط میشوند به صورت متمرکز به هم متصل باشند.

یعنی نه تنها امکان تراکنش مالی را فراهم میکنند بیمه و موضوعات دیگر شخص را نیز دربرمیگیرند. مهم ترین نکته منفی در مورد استفاده روزافزون از کیف های پول الکترونیکی در دنیا این است که با قواعد حریم خصوصی در تعارض قرار میگیرد و به نوعی استفاده کنندگان این کیف ها در معرض رصد عرضه کنندگان خدمات و شرکت های پشتیبان نرم افزارها و … قرار دارند. کیف پول الکترونیک های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که با همه شباهت ها امکانات متفاوتی را برای کاربران خود فراهم می آورند.

 

کیف پول الکترونیکی چه کاربردهایی دارد؟

  • کیف پول دیجیتال به استفاده کنندگان تمام امکانات مالی را برای پس انداز پول، انجام تراکنش های مالی، حفظ و پیگیری سوابق مالی اعم از دریافت و پرداخت را به صورت آنلاین میدهد؛
  • یکی از مهم ترین کاربردهای کیف پول دیجیتال ضرورت استفاده در تراکنش های مبتنی بر بیت کوین و سایر رمز ارزهاست. در واقع این واحدهای پولی در معاملات و مبادلات کاملا بر کیف پول دیجیتال متکی هستند؛
  • کیف پول الکترونیکی به فروشندگان کالاها و خدمات که تمایل دارند اطلاعات مشتریان خود را جمع آوری کنند کمک میکند. این اطلاعات به آنها کمک میکند تا سلیقه ی مشتریان خود را بشناسند و بتوانند رضایت بیشتری را تامین نمایند؛
  • با ذخیره سازی ایمن و فشرده اطلاعات مشتریان، نیاز به حمل و جابه جایی ابزارهای فیزیکی را از بین میبرد؛
  • کشورهای در حال توسعه در دنیا با استفاده از کیف پول الکترونیکی میتوانند در سیستم مالی جهانی مشارکت کنند؛
  • به اشخاص اجازه میدهد بدون محدودیت های مختلفی مثل تحریم و غیره تراکنش مالی برون مرزی داشته باشند؛
  • معاملاتی که سابقه آنها معلوم است از قابلیت انتقال پول الکترونیکی برخوردار هستند. این موضوع برای افزایش ضریب اطمینان استفاده از این ابزار است.

آثار پول الکترونیک بر بانک ها و بانکداری

استفاده از پول الکترونیک میتواند تجارت الکترونیکی را تا حد بسیار زیادی توسعه دهد و میتواند فرصت ها و امکانات فوق العاده و جدیدی را برای بانک ها ایجاد کند و در نهایت به دلیل ایجاد فضای رقابت آمیز به رضایتمندی مشتریان نیز منتهی گردد. یکی از دغدغه های همیشگی صنعت بانکداری هزینه های گسترده و تمام نشدنی حوزه عملیاتی است و مهم ترین مزیت استفاده از پول الکترونیک، کاهش هزینه های عملیاتی بانکها است. در حقوق اقتصادی همواره از کاهش هزینه های عملیاتی به عنوان گام نخست برای حرکت در مسیر کارایی نام برده میشود که این ابزار چنین امکانی را فراهم می آورد.

از سوی دیگر استفاده از ابزارهای جدید مستلزم تغییر نگاه سنتی در بانکداری و حرکت به سمت بانکداری منعطف و خلاقانه است.

کیف پول الکترونیکی در قوانین و مقررات ایران:

  • تصویبنامه هیات وزیران در خصوص چهارچوب ها و ضوابط بانکی پرداخت خرد، کیف پول الکترونیک و پرداخت های مبتنی بر انواع فناوری ها: بر اساس این تصویب نامه، بانک مرکزی برای طراحی و تدوین چهارچوب ها و ضوابط بانکی کیف پول الکترونیک و پرداخت های مبتنی بر انواع فناوری و تدارک زیر ساخت ها و جذب ایده های نوآورانه مسئول شناخته شد. براساس این تصویب نامه بانک ها و موسسات مالی و شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت باید تمهیدات و شرایط دسترسی شرکت های مجاز ارائه دهنده خدمات فناوری مالی را فراهم کنند. و از طرفی دستگاههای اجرایی نیز در پرداخت های خرد باید از خدمات این شرکت ها استفاده کنند؛
  • آیین‌نامه نظام پرداخت‌های مبتنی بر کیف پول الکترونیکی: در آیین‌نامه جدید کیپا به سه نوع پرداخت خرد، برون‌خط و برخط اشاره شده است. پرداخت خرد (Micro Payment، پرداخت‌هایی با مبلغ کمتر از ۴۰ هزار تومان نظیر کرایه وسیله نقلیه، اتوبوس، مترو، خدمات پارکینگ و خرید کالاهایی مانند روزنامه و … را شامل می‌شود. مطابق آیین‌نامه کیپا مشتری با مراجعه به بانک می‌تواند درخواست صدور کیف پول الکترونیکی کارتی کند، بانک نیز براساس مجوز دریافتی از بانک مرکزی با استفاده از کلیدهای صدور، شارژ و دشارژ اقدام به صدور کیف پول می‌کند.
  • دستورالعمل ضوابط فعالیت بانک های عامل و راهبران کیف الکترونیکی پول در نظام پرداخت کشور: براساس این دستورالعمل سقف کیف پول الکترونیکی به سه سطح دسته بندی شده است. متقاضیان راهبری کیف پول الکترونیکی باید در قالب شرکت تجاری در ایران به ثبت برسند و برای ثبت نیاز به حداقل پنج میلیارد تومان سرمایه اولیه دارند. این راهبران باید با بانک ها برای فعالیت در این حوزه قرارداد منعقد کنند و برای انعقاد قرارداد موافقت بانک مرکزی ضروری است. براساس این دستورالعمل کیف پول الکترونیکی ابزار صادرشده از سوی بانک است که امکان پرداخت بین دارنده و پذیرنده را فراهم می آورد.

بیشتر بخوانید:

 مالیات در نظام حقوقی ایران 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *