آموزشی, بلاگ, حقوق تجارت, مالکیت فکری

گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

از زمان شیوع بیماری کرونا کسب و کارها با مشکلات متعددی مواجه شدند ،  در حقیقت شیوع این بیماری از نظر اقتصادی تهدید بزرگی برای کسب و کارهای سنتی محسوب می شود. اما از سوی دیگر فرصت بسیار مغتنمی را برای رشد کسب و کارهای اینترنتی و تجارت الکترونیکی فراهم آورده است.

می توان بیان که تجارت الکترونیک، به خصوص در شرایط شیوع بیماری کرونا، باعث ترغیب مردم و اصناف به خرید و فروش اینترنتی شد و آن ها را با نسل جدیدی از روش کسب و کار ها آشنا کرد. تغییر روش خرید و فروش و سازگاری با شرایط جدید در سایه هم دلی و همکاری بخش مردمی ، خصوصی و دولتی باعث رفع مشکل اقتصادی برخی صنوف، و در عین حال تامین کالاهای مورد نیاز مردم با ضریب اطمینان سلامتی بیشتر شد و تبدیل تهدید به فرصت منجر به رونق گرفتن عرصه ی تجارت الکترونیک در شرایط بیماری کرونا شد.

البته قبل از کرونا نیز اقبال مردم و بنگاه ها از خرید و فروش اینترنتی رو به افزایش و تجارت الکترونیکی با درنوردیدن مرزهای ملی و نقش آفرینی در توسعه صادرات و افزایش سهم کشورها در تجارت جهانی، به عنوان یکی از مولفه های اصلی اقتصاد دیجیتال و قدرت ملی مطرح شده بود همانگونه که در کشور ما نیز ارزش تجارت الکترونیکی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ دو برابر شده بود، اما همه گیری و شیوع ویروس کرونا در دوره اخیر ضمن شتاب دهی به رشد تجارت الکترونیکی و ۳.۸ برابر شدن ارزش معاملات الکترونیکی، موجب توسعه دامنه آن به صنایع و محصولات جدید مانند کالاهای مصرفی روزانه و … و مشتریان جدید  مانند ( میانسالان و سالمندان ) گردید. در حقیقت شرایط بیماری کرونا منجر به آشنا شدن بیشتر صنوف و اشخاص با این روش از کسب و کارها شد.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی معمولا به صورت سالانه اقدام به انتشار گزارش تجارت الکترونیکی می نماید، امسال هم مثل سال های گذشته اما با یک تفاوت چشم گیر که همان شیوع ویروس کروناست اقدام به تهیه گزارش شش ماهه وضعیت تجارت الکترونیک نموده است. در گزارش مذکور توسط این مرکز ۴۷ شاخص جهت اندازهگیری وضعیت تجارت الکترونیکی در سه دسته

  ۱. زیرساخت تجارت الکترونیکی

  ۲. عملکرد تجارت الکترونیکی

  ۳. روش شناسی و جمعیت شناسی تجارت الکترونیکی تعیین شده است.

همانطور که مورد ذکر قرار گرفت، وضعیت اهم شاخص ها و مقایسه آن با مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۸ که حکایت از ۳.۸ برابر شدن ارزش معاملات الکترونیکی و ۳ برابر شدن تعداد نمادهای اعتماد الکترونیکی صادره دارد، در جدول پیش رو که توسط مرکز تجارت الکترونیک تهیه شده است مورد باز نشر قرار گرفته و به بررسی این شاخص ها و میزان رشد و توسعه زیر ساخت، عمل کرد و روش شناسی تجارت الکترونیکی و مقایسه ی آن نسبت به میزان نیمه نخست سال ۱۳۹۸ و تغییرات نسبی آن ( درصد ) نسبت به نیمه ی نخست سال ۱۳۹۹ همت گمارده شده است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی معمولا به صورت سالانه اقدام به انتشار گزارش تجارت الکترونیکی می نماید،

 * موارد ستاره دار با داده های مربوط به کل سال ۹۸ مقایسه شده اند

در آخر باید متذکر شد که در نه تنها در دوران شیوع بیماری کرونا بلکه رشد و توسعه ی وسایل ارتباطی و دسترسی همگانی به اینترنت در سراسر جهان اقتضا می کند که علاوه بر شیوه ی سنتی کسب و کار، تجارت الکترونیک هم به عنوان یکی از روش های مناسب برای خرید، فروش، ارائه ی خدمات و.. در جوامع جایگاه خود را تثبیت نماید.

به طور کلی مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد که شامل بستر ارتباطی، از بین رفتن واسطه ‌ها، افزایش قدرت خریداران و پیدایش بازارهای جدید برای تولید کنندگان، سفارشی کردن محصولات درخواستی و خدمات پشتیبانی قوی و پیدایش مؤسسات اقتصادی نو پا و رقابت سراسری است. در آخر می توان بیان داشت که تجارت الکترونیک پاسخگوی نیاز جوامع امروز است، بنابراین باید آن را به عنوان یکی از شیوه های مناسب و کارآمد کسب و کار به خصوص در سال های اخیر محسوب کرد.

بیشتر بخوانید :

اعلام قانون جدید صدور چک

آشنایی با صادرات خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *