بلاگ, متفرقه

اعسار از هزینه دادرسی

اعسار از هزینه دادرسی

اعسار از هزینه دادرسی

در پست قبلی بلاگ سایت با عنوان (محاسبه هزینه دادرسی) در مورد هزینه دادرسی در دعاوی مالی و غیر مالی بحث شده است. در راستای این بحث بیان شد که عدم پرداخت هزینه دادرسی از سوی خواهان در هنگام تقدیم دادخواست و اقامه دعوا باعث می‌شود دادخواست وی به جریان نیفتد و از سوی مدیر دفتر دادگاه اخطار رفع نقص دادخواست برای وی صادر شود، پس یکی از الزامات مهم برای به جریان انداختن دعوای مورد نظر پرداخت هزینه دادرسی است

حال  امروز قرار است تا با مروری بر مطالب گذشته چند نکته ی کلیدی در این حوزه را نیز بیان کنیم. راجب  رسیدگی به دعوا بیان داشتیم هزینه دادرسی در زمان اقامه دعوا از خواهان دریافت می‌شود ولی درصورتی‌که حکم دعوا به نفع خواهان صادر شود و خواهان در دادخواست خود مطالبه‌ی هزینه دادرسی را نیز به‌عنوان بخشی از خواسته خود مطرح کند می‌تواند هزینه دادرسی پرداخت‌شده خود را از خوانده مطالبه نماید.

و بیان شد که بر اساس مقررات آیین دادرسی مدنی، عدم پرداخت هزینه دادرسی از سوی خواهان در هنگام تقدیم دادخواست و اقامه دعوا باعث می‌شود دادخواست وی به جریان نیفتد و از سوی مدیر دفتر دادگاه اخطار رفع نقص دادخواست برای وی صادر شود.

سپس بیان شد که هزینه رسیدگی و یا دادرسی شامل مواردی مانند : بهای برگ دادخواست، هزینه دادخواست، هزینه تطبیق اوراق و ضمائم با اصل آن‌ها و سایر هزینه هایی که ممکن است در روند دادرسی وجود داشته باشد است. در مبحث پیش رو سعی داریم تا با سایر هزینه هایی مه ممکن است در روند ثیت دادخواست با آن مواجه شویم بیشتر آشنا شویم.

هزینه دادرسی شورای حل اختلاف

الف) اعسار از هزینه دادرسی : مطابق مواد قانون  معسر از هزینه دادرسی کسی است که به واسطه عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مال خود به طورموقت قادر به تادیه آن (هزینه دادرسی) نیست. در اینجا شخص معسر به دلیل عدم توانایی و کفایت مالی خود نمی تواند به پرداخت هزینه ی دادرسی مربوطه در دعوا بپردازد همچنین ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی ضمن درخواست نخستین یا تجدیدنظر یافرجام مطرح خواهد شد . طرح این ادعا به موجب دادخواست جداگانه نیز ممکن است .

اظهارنظر درمورد اعسار از هزینه تجدید نظرخواهی و یا فرجام خواهی با دادگاهی می باشد که رای مورد درخواست تجدید نظر و یا فرجام را صادر نموده است.

این نکته را باید مد نظر قرارداد که برای رسیدگی به دعوای اعسار -در هر شکلی که مطرح شود- تشکیل جلسه رسیدگی همراه با تشریفات، لازم است.

نکته ی مهم دیگری نیز که باید در رابطه با اعسار از هزینه ی دادرسی بیان داشت این است که معافیت از هزینه دادرسی باید برای هر دعوا به طور جداگانه تحصیل شود ولی معسر می تواند در تمام مراحل مربوط به همان دعوا از معافیت استفاده کند و اگر درمورد دعاوی متعددی که مدعی اعسار بریک نفر هم زمان اقامه می نماید حکم اعساری که نسبت به یکی از دعاوی صادر شود نسبت به بقیه دعاوی نیز موثر خواهد بود. یعنی شخص معسر می تواند از این معافیت خود از پرداخت هزینه دادرسی در بقیه ی دعواها نیز استفاده کند.

ب) هزینه دادرسی مطالبه ی مهریه : هزینه دادرسی مطالبه مهریه به طور کلی شامل هزینه هایی می شود که باید در راستای استماع دعوا پرداخت شود، همانطور که ذکر شد، پرداخت هزینه دادرسی با خواهان دعوی است اما چنانچه خواهان در دعوای مطرح شده پیروز شود و رای به نفع وی صادر گردد حق مطالبه هزینه دادرسی را را از خوانده ی دعوا دارد.

 

شورای حل اختلاف

برآورد هزینه های دادرسی در سال ۱۳۹۹ عبارتند از:

بهای اوراق دادخواست و اظهارنامه و برگ اجرائیه دادگاه‌ها و هیأت های حل اختلاف موضوع قانون کار برای هر برگ ۲۰ هزار ریال

 در مرحله بدوی : تا مبلغ دویست میلیون ریال معادل دو ونیم درصد و مازاد بر ان معادل  سه و نیم درصد بهای خواسته یا محکوم به

هزینه دادرسی در مرحله واخواهی و تجدید نظر : معادل چهارونیم درصد بهای خواسته یا محکوم به

هزینه دادرسی دعاوی مالی در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث : معادل پنج و نیم درصد محکوم به

هزینه دادرسی چنانچه قیمت خواسته در دعاوی مالی نامشخص باشد : یک میلیون و پانصد هزارتومان

هزینه دادرسی در دعاوی غیر مالی : درخواست تامین دلیل و تامین خواسته در کلیه مراجع  قضایی ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و هشت صد هزارریال

هزینه درخواست تصویر از اوراق پرونده: ۵۰.۰۰۰ هزار ریال

هزینه ابلاغ اظهارنامه و دادخواست نامه در هر مورد ۱۰۰ هزار ریال می باشد.

موارد بالا هزینه هاییست که در راستای هزینه ی دادرسی مهریه باید در نظر گرقته شده و پرداخت شوند. در هر صورت مطرح کردن دعاوی حقوقی مانند همان مطاله ی مهریه که در بتات مورد ذکر قرار گرفت نیاز به پرداخت هزینه دادرسی دارد.

موسسه وکلای بین المللی بیان امروز آماده خدمت رسانی و پاسخگویی به سوالات و چالش های حقوقی شما عزیزان و همراهان همیشگی است. شما می توانید به صورت برخط و یا حضوری از مشاوره های تخصصی در زمینه های مختلف حقوق داخلی و بین المللی بهره ببرید، همکاران مجرب ما در دپارتمان محبوب بیان نیز آماده پاسخگویی و خدمت رسانی حقوق به صورت رایگان به شما عزیزان می باشد، برای دستیابی به اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره ی حقوقی رایگان از دپارتمان محبوب بیان با همکاران ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید :

سامانه نوبت دهی اینترنتی خدمات قضایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *