بلاگ, حقوق تجارت, حقوق کسب و کار

آشنایی با صادرات خدمات

آشنایی با صادرات خدمات

آشنایی با صادرات خدمات

تا به امروز اکثر ما صادرات را فقط محدود به صادرات کالا می دانیم و با عنوان صادرات خدمات بیگانه ایم حال امروز ما در بلاگ پیش رو سعی داریم تا با این مفهوم نسبتا جدید در جوامع بیشتر آشنا شویم و ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه ی این بلاگ با ما همراه باشید.

برای فهم بهتر قضیه در ابتدا باید با مفهوم صادرات به صورت کلی آشنا شد که عبارت است از: انتقال کالا یا ارسال آن از محل مبدا به مقصد، در این فرآیند کالای مورد نیاز از مبدایی مشخص به مقصد یا مقاصدی ارسال می شود. حال شیوه ی جدیدی از صادرات که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است صادرات خدمات است.

برای اینکه بدانیم صادرات خدمات چیست باید بیان داشت صادرات خدمات حالتی است که صادرکننده، انجام یک پروژه یا فعالیت اقتصادی را در خارج از کشور بر عهده می‌گیرید، یعنی در این نوع از صادرات کالایی مورد مبادله قرار نمی گیرد بلکه این انجام خدمت در کشور دیگر است که انجام خواهد گرفت.

انواع صادرات خدمات موارد بسیار گوناگونی را شامل می شود که عمده ی آن ها عبارتند از: طراحی، مدیریت، ساخت و یا اجرای یک طرح مشخص در یک کشور دیگر. در این روش از صادرات بدون اینکه کالایی از کشور خارج شود ارز آوری برای کشور صادر کننده ی خدمات اتفاق افتاده است.

در حقیقت باید بیان داشت که این نوع از صادرات خود زیرمجموعه‌ای از صادرات غیرنفتی به شمار می‌رود که در آن معمولا به جای کالا، تخصص و انجام کار مورد معامله قرار می‌ گیرد.

خوشبختانه کشورمان ایران نیز در طی سال های اخیر اقدامات مثبتی را در جهت انجام پروژه‌های فنی مهندسی و به عبارت دیگر صادرات خدمات به کشورهای دیگر را در دستور کار خود قرار دادند.

یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین نوع از صادرات خدمات، صادرات خدمات فنی و مهندسی است، صادرات خدمات فنی و مهندسی عبارت است تصاحب بازار‌های تجارت جهانی با استفاده از اعتبار، مناقصه‌های برگزار شده و شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی که شامل همه نوع خدماتی می‌شود، منظور از خدمات فنی و مهندسی، خدمات در زمینه ساخت و ساز و پروژه‌های عمران و آبادانی است.

بر طبق آمار سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۴، ارزش صدور خدمات در جهان طی سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴ میلادی به طور متوسط ۲۶ درصد افزایش داشته است و تا سال ۲۰۲۰، خدمات ۵۰ درصد تجارت دنیا را تشکیل خواهد داد. صادرات خدمات فنی و مهندسی در حدود ۳۷ درصد کل خدمات صادر شده را شامل می‌شود که در میان این خدمات بیشترین میزان را دارد.

صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن سهم نفت از صادرات برای کشور‌هایی مانند ایران است.

در واقع صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از ستون‌های اصلی توسعه اقتصادی کشور‌ها است و با صادرات آن می‌توان ارز آوری را افزایش داد و از طرفی هم رونق تولید را می‌توان در داخل مرز های کشورهای ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی ایجاد کرد.

مزایای صادرات خدمات فنی و مهندسی عبارتند از:

* شهرت منطقه‌ای و جهانی برای صادرکننده

* ارائه تسهیلات مختلف بانکی به صادرکنندگان

* ارائه تسهیلات بیمه‌ای برای صادرکنندگان

* ارتقاء مهارت‌های منابع انسانی

* حمایت‌های دولتی در زمینه بازاریابی

* برخورداری از سایر امتیازات صادرات کالاهای غیرنفتی

علی‌رغم مزایایی که صادرات در این حوزه در پی دارد، اما صادرکنندگان این حوزه با برخی چالش‌ها نیز روبرو هستند که البته دولت و سیاست‌گذاران این حوزه تلاش کرده‌اند تا این چالش‌ها را به حداقل برسانند.

  •  عدم تجربه در زمینه بازاریابی بین‌الملل
  •  عدم آشنایی با قوانین بین‌المللی
  •  وجود رقباء مطرح در این زمینه
  • هزینه بیشتر جهت تبلیغات و شرکت در مناقصه‌ها
  • عدم آشنایی با شرایط و ویژگی‌های کشور مربوطه
  •  مشکلات مربوط به اسکان و ثبت شرکت در کشور مربوطه

در سال ۱۳۹۹ دستورالعمل اجرایی گواهی صادرات خدمات موضوع تبصره ی ۳ ماده ۲۷ آیین نامه ی اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات که می توانید اینجا مشاهده نمایید، گام بزرگی را در راستای قانونمند کردن صادرات خدمات، تثبیت یک برنامه ی اجرایی مشخص جهت شناسایی صادرکنندگان خدمات، چگونگی فرآیند صادرات و حمایت از فعالان این حوزه در ایران برداشت. با این کار علاوه بر مدون نمودن قوانین و مقررات مربوطه در این حوزه، به تشویق و حمایت از فعالین بخش صادرات خدمات نیز پرداخته شده است.

با تمام این مشکلات پیش رو باید بیان داشت که صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از مناسب ترین و ارزنده ترین راه ها در جهت ارز آوری به کشورهاست و مصداق مهم افزایش سهم صادرات غیرنفتی در کشورها محسوب می شود.

پس می توان با تقویت زیر ساخت های مربوطه و فراهم کردن امکانات مقتضی راه را برای صادرات خدمات و ارز آوری به کشور از طریق صادرات غیر نفتی فراهم کرد.

بیشتر بخوانید :

گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *