بلاگ

ضمانت نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی
یکی از موارد مهم در عرصه تجارت بین الملل اطمینان از به نتیجه رسیدن فرآیند مدنظر است. در واقع این اطمینان ممکن است ناشی از اعتبار تجاری شخص تاجر باشد یا تضمینی که ایشان برای ضمانت به نتیجه رسیدن فرآیند تجاری به طرف مقابل ارائه داده است. این تضمین ممکن است به شیوه های مختلف به احدی از طرفین ارائه شود، همچون ضمانت توسط یک شخص دیگر (به عبارت دیگر یک ضمانت نامه عادی) یا در نظر گرفتن یک پروسه تائید کیفیت یا صدور ضمانت نامه بانکی. ضمانت عادی بدین نحو است که به طور مثال کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران انجام کاری را تعهد و شرکتی برای این امر تاسیس می کنند و طرف مقابل از هر کدام شرکت ها می خواهد که فعالیت شرکت تازه تاسیس را ضمانت کنند. در واقع در این حالت قراردادی به منظور تضمین انعقاد می شود تا ضامن همراه با مضمون عنه در براربر مضمون له مسئول باشد. باید توجه شود که این ضمانت، منوط به نقض قرارداد بوده و به نوعی یک ضمانت مشروط است، بر خلاف ضمانت بانکی که غیرمشروط می باشد.

ضمانت بانکی، ضمانتی است که به موجب آن یک بانک یا موسسه ای مالی به درخواست متقاضی و بر اساس دستور وی متعهد می شود که میزان معینی وجه را به درخواست ذی نفع و با تحقق شرایط مندرج در ضمانتنامه، به وی پرداخت کند. ضمانت نامه بانکی، سندی مستقل از قرارداد پایه، غیر قابل رجوع و یک طرفه است که با درخواست ذی نفع باید توسط بانک پرداخت شود، حتی اگر درخواست ذی نفع غیرقانونی و محقانه نباشد؛ بدین نحو که ممکن است به دلیل ایفا، تهاتر، ابرا یا هر دلیل دیگری، ذی نفع از انجام تعهد بری شده باشد اما با ارائه درخواست پرداخت، بانک موظف به پرداخت وجه است و متقاضی صدور ضمانت نامه باید بر اساس قرارداد پایه که ذی نفع بری از اجرای آن شده، اقدام به استیفای حق کند. فی الواقع بانک صرفاً باید اسناد و مدارک لازم در ضمانت نامه را درخواست و بررسی کند و بر اساس شرایط مندرج در ضمانت نامه پرداخت را انجام دهد در غیر این صورت در برابر درخواست کننده صدور ضمانت نامه مسئول است. این شرایط ممکن است متفاوت باشند؛ گاه در ضمانتنامه چنین شرط می شود که وجه به صرف درخواست ذی نفع پرداخت شود یا ذی نفع اعلام کتبی به بانک داشته باشد مبنی بر عدم ایفای تعهد توسط متقاضی یا ثالث محق بودن ذی نفع را تائید کند یا درخواست ذی نفع منضم به رای دادگاه یا داوری مبنی بر تخلف متعهد یا محق بودن ذی نفع باشد.

 

بیشتر بخوانید:  نهادینه سازی داوری در اختلافات بانکی

 

علی ای حال، باید در نظر داشت که ضمانت نامه های بانکی، تعهدی یک طرفه هستند که رضایت دی نفع در آن دخالتی ندارد و حتی ممکن است اطلاعی از مفاد آن نداشته باشد. در واقع این ضمانت نامه از دل توافق بین متقاضی صدور ضمانت نامه و بانک، به نفع ذی نفع صادر می شود ولی این ضمانت نامه ماهیتاً مستقل از قرارداد منعقده میان متقاضی صدور ضمانت نامه و بانک است. همچنین، باید در نظر داشت که تعهد بانک غیرقابل رجوع است و به همین خاطر است که بانک تا از توانایی مالی متقاضی مبنی بر پرداخت وجه به بانک اطمینان حاصل نکند، نسبت به صدور ضمانتنامه اقدام نخواهد کرد و خود در بطن قرارداد منعقده با متقاضی، تضمینات لازم را اخذ خواهد نمود.

موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز، با چندین سال سابقه در زمینه تجارت بین الملل، به ارائه خدمات به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی می پردازد. این موسسه با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی در ایران و آلمان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *