بلاگ, حقوق کسب و کار, متفرقه

بهره برداری از تاسیسات گردشگری

مقررات تاسیسات گردشگری

جنبه های حقوقی ساخت و بهره برداری تاسیسات گردشگری در ایران – فصل چهارم

پس از اتمام عملیات ساختمانی تاسیسات گردشگری مورد نظر، نوبت به دریافت پروانه بهره برداری می رسد که مقررات تاسیسات گردشگری در آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر انها ذکر شده اند. دارنده مجوز احداث تأسیسات گردشگری موظف است پس از اتمام عملیات ساختمانی و تجهیز واحد مربوط، مراتب را جهت دریافت پروانه بهره برداری موقت به اطلاع سازمان برساند. پس از آن سازمان نسبت به صدور پروانه موقت صرفاً برای یک دوره شش ماهه اقدام نماید. در این مدت دارنده مجوز باید نسبت به اخذ گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری اقدام و سازمان برای واحدهایی که موفق به اخذ گواهینامه مذکور شده اند، پروانه بهره برداری صادر نماید. مدت اعتبار پروانه بهره برداری تأسیسات گردشگری از تاریخ صدور، سه سال تمام بوده و تمدید آن از طریق سازمان منوط به بررسی اعتبار مجدد گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری است.

پروانه بهره برداری صادر شده برای هر واحد تأسیسات گردشگری شامل کلیه فعالیت های آن واحد می باشد. در واقع پس از اتمام ساخت، برای مثال یک هتل، و دریافت پروانه بهره برداری آن، یا خود سرمایه گذار و دارنده مجوز تاسیس اقدام به بهره برداری از هتل مورد نظر می نماید و یا اینکه بهره برداری از تمام یا بخشی از فعالیت های ان را بوسیله قرارداد خصوصی به فرد یا افراد دیگری واگذار می کند. در انعقاد چنین قراردادهایی با توجه به موضوع نوع فعالیت و میزان سرمایه درگیر، بهره گیری از مشاوران حقوقی مجرب را لازم می دارد. چرا که باید به این موضوع توجه شود که در صورت واگذاری هر یک از فعالیت ها به اشخاص غیر، مسئولیت حسن اداره آنها صرفاً با دارنده مجوز می باشد و وی است که باید در برابر سازمان پاسخگو باشد. تخلف از مقررات می تواند منجر به  تعلیق مجوز بهره برداری و یا حتی لغو پروانه بهره برداری شود.

همچنین در صورت واگذاری بهره برداری به افراد دیگر، سرمایه گذار باید توجه کند که فرد بهره بردار شرایط قانونی درج شده در ماده ۷ آیین نامه فوق الذکر را دارا باشد. اگر بهره بردار از هتل همان سرمایه گذار و دارنده مجوز تاسیس هست، وی باید دارای شرایط مقرره در ماده ۷ باشد. ماده ۷ مزبور از این قرار است:

بهره بردار تأسیسات گردشگری باید دارای شرایط زیر باشد:

الف ـ دارا بودن گواهی صلاحیت های حرفه ای لازم به تأیید مراجع ذی ربط.
ب ـ داشتن پروانه اشتغال به کار از مرجع ذی صلاح برای اتباع خارجی.
ج ـ داشتن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دایم برای اتباع ذکور ایرانی.

در قرارداد واگذاری بهره برداری از هتل یا واگذاری بخشی از فعالیت های ان، سرمایه گذار باید توجه کند که فرد متقاضی دارای شرایط فوق باشد یا اگر اینکه دارای شرایط مزبور نبود خسارات وارده به سرمایه گذار بخاطر این امر بدون غرامت باقی نماند، چرا که همانطور قبلا اشاره گردید، این فرد سرمایه گذار و دارنده مجوز است که نسبت به فعالیت های هتل در مقابل سازمان مسئول می باشد.

همچنین، در صورت مشاع بودن مالکیت تأسیسات گردشگری، مالکین موظفند شخص واجد شرایطی را به عنوان نماینده رسمی معرفی نمایند و پروانه بهره برداری فقط به نام وی صادر خواهد شد. این امر خود می تواند در بر دارنده مسائل حقوقی مختلفی باشد که نیازمند رسیدگی و توجه بوسیله مشاوران حقوقی متخصص است.

از جمله فروض محتمل امکان فوت شخص دارنده پروانه بهره برداری از هتل می باشد. این امر نیز هم در وضعیت واگذاری تمام یا بخشی از فعالیت های هتل به افراد دیگر و هم در وضعیت مشاع بودن مالکیت تاسیسات گردشگری می تواند متضمن مسائل حقوقی متنوعی باشد که بهتر است قبل از انعقاد هر قراردادی به انها توجه گردد. بر اساس تبصره ماده ۷ در صورتی که دارنده پروانه بهره برداری فوت نماید وراث یا نماینده قانونی آنها موظفند تقاضای صدور پروانه بهره برداری مجدد نمایند.

بر اساس ایین نامه مزبور امکان انتقال پروانه بهره برداری و یا تبدیل و تغییر نوع بهره برداری تأسیسات گردشگری وجود دارد که در هر دو مورد فوق باید به قراردادهای واگذاری فعالیت منعقد شده با اشخاص دیگر توجه گردد و پیش بینی این امر در قراردادهای مزبور مورد توجه قرار گیرد. همچنین، دارنده پروانه بهره برداری باید فردی را که مسئولیت اداره هتل با وی می باشد معرفی نماید، شرایط مدیر بر اساس ایین نامه به قرار زیر می باشد:

الف ـ متدین به دین اسلام و یا سایر ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اتباع ایرانی.
ب ـ دارابودن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری در حدود مقرر در ماده (۲۵) قانون مجازات اسلامی ـ مصوب ۱۳۹۲ـ .
ج ـ دارابودن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دایم برای اتباع ذکور ایرانی.
د ـ اجازه اشتغال به کار از مراجع مربوط برای اتباع خارجی.
هـ ـ دارابودن گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و داشتن کارت معاینه بهداشتی.
و ـ دارای مدرک تحصیلی متناسب با تأسیسات گردشگری براساس دستورالعملی که به تأیید رئیس سازمان می رسد.
ز ـ دارابودن گواهینامه معتبر مربوط به طی دوره آموزشی تخصصی از مراکز آموزشی داخل یا خارج از کشور و یا موفقیت در آزمون فنی و تخصصی سازمان.
ح  ـ تسلط به یکی از زبـان های خارجی توسـط مدیران هتل های سه، چهار و پنج ستاره و تأسیسات گردشگری ویژه به تناسـب درجه واحـد در حد لزوم حسب دستورالعمل سازمان.

بیشتر بخوانید :

ساخت تاسیسات گردشگری

دانلود pdf – جنبه های حقوقی ساخت و بهره برداری تاسیسات گردشگری در ایران – فصل ۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *