آموزشی, بلاگ, حقوق تجارت

ابعاد حقوقی تجارت در صنعت خودرو ایران

حقوق تجارت در صنعت خودرو

ابعاد حقوقی تجارت در صنعت خودرو ایران

مؤسسه حقوقی بیان امروز به ارائه خدمات حقوقی متناسب با صنعت خودروسازی میپردازد. این مؤسسه خدمات خود را در ابعاد حقوقی تجارت در صنعت خودرو ایران به تولیدکنندگان داخلی و خارجی اتومبیل و قطعات یدکی ارائه مینماید.

حضور و فعالیت تولیدکنندگان خارجی اتومبیل در ایران:

تولیدکنندگان خارجی خودرو، در حال حاضر، به چند طریق میتوانند وارد ایران شوند. این طرق عبارتند از: ثبت یک شرکت ایرانی، تأسیس یک شعبه یا نمایندگی یا سرمایه گذاری در ایران.

به موجب تغییرات اخیر مقررات مربوط به شرکتها، اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی، امروزه میتوانند نسبت به ثبت شرکت در ایران اقدام کنند. شرکت مزبور، شرکتی ایرانی محسوب شده و میتواند از تمامی مزایای اعطایی به شرکتهای ایرانی مانند تملک ملک یا معافیتهای مالیاتی مربوطه بهره مند شود. در این مرحله، ثبت اموال فکری تولیدکنندگان خودروهای خارجی در ایران نیز ضروری میباشد. به عنوان مثال، میتوان با ثبت علایم تجاری و طرح های صنعتی این شرکتها از نقضهای احتمالی ممانعت به عمل آورد. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که شرکتی که در ایران ثبت میشود بسته به مورد و به منظور فعالیت در بازار، نیاز به اخذ برخی مجوزها از مراجع دولتی دارد. به عبارت دیگر، صرف ثبت شرکت همواره کفایت نمیکند.

گزینه پیش روی دیگر ثبت شعبه یا دفتر نمایندگی در ایران میباشد. البته، اختیارات شعبه ها و دفاتر نمایندگی محدود میباشد. شعب یا دفاتر نمایندگی میتوانند به ارائه خدمات پس از فروش در ایران، انجام تعهدات قراردادی شرکت خارجی در ایران، همکاری با شرکتهای فنی مهندسی به منظور فعالیت در کشوری ثالث و کمک به انتقال فناوری به ایران، بپردازند. در صورت تمایل به فعالیت در سایر حوزه ها و ارائه سایر خدمات، نیاز به اخذ مجوزهای جداگانه میباشد. در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان برجسته اتومبیل، در ایران نمایندگی داشته و از طریق آنها به ارائه خدمات میپردازند.

شرکتهای خارجی که به عنوان سرمایه گذار خارجی وارد ایران میشوند، از مزایای موجود در قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی بهره مند میشوند. قانون مزبور اشکال متعددی از سرمایه گذاری از قبیل بی او تی، جوینت ونچر و سرمایه گذاری مستقیم خارجی را مطرح میکند. با این حال، به این منظور که به موجب قانون مزبور، یک سرمایه گذار سرمایه گذار خارجی قلمداد شود، میبایست نسبت به اخذ مجوز مربوطه مبادرت نمود. اعطای چنین مجوزی در گرو حداقلی از سرمایه گذاری و برخی تشریفات خاص است.

واردات/صادرات اتومبیل:  

به دلیل حمایت دولت از صنایع خودروسازی داخلی، در این زمینه شاهد مقررات وارداتی و گمرکی پیچیده و همچنین عوارض میباشیم. این نرخها بسته به مورد ممکن است بر مبنای ارزش سیف، فوب یا ریالی قیمت اتومبیلها (قیمت سیف + عوارض گمرکی) محاسبه شوند. تولیدکنندگان خارجی اتومبیل میتوانند با رعایت برخی شرایط مانند ارائه خدمات پس از فروش و در اختیار قرار دادن قطعات یدکی، به صورت مستقیم تولیدات خود را وارد کنند. در چنین وضعیتی و به منظور واردات مستقیم اتومبیلها، این شرکتها نیاز به کمک یک مؤسسه حقوقی داخلی دارند. مؤسسه حقوقی بیان امروز، در این زمینه از تجربه قابل توجهی برخوردار بوده و با مؤسسات حقوقی و تولیدکنندگان آلمانی همکاری داشته است.

از طرف دیگر، تولیدکنندگان داخلی اتومبیل و قطعات یدکی که به صادرات تولیدات خود به کشورهای خارجی علاقه دارند نیازمند حمایت حقوقی در زمینه تنظیم قراردادها و مدیریت اختلافات آتی میباشند. مؤسسه بیان امروز، با بهره گیری از تجربه و کارشناسی مؤسسات حقوقی بین المللی همکار، به طور خاص در کشورهای همسایه، میتواند خدمات مورد نیاز اینگونه شرکتها را ارائه نماید.

قراردادهای صنعت خودرو:

صنعت خودروسازی ویژگیهای خاص خود را دارد. قراردادهای بسیاری فی مابین فعالان بازار منعقد میشود که به روابط آنان سامان میبخشد. به عنوان مثال، تولیدکنندگان قطعات یدکی با پیمانکاران خود به انعقاد اینگونه قراردادها میپردازند. از طرف دیگر، تولیدکنندگان خودرو، در ارتباط با تولیدکنندگان قطعات یدکی وارد قرارداد عرضه میشوند. آنها با نمایندگان خود نیز دارای قرارداد میباشند. مصرف کنندگان نهایی نیز با انعقاد قرارداد خرید به ابتیاع خودرو میپردازند. این زنجیره قراردادی باید به طور دقیقی طراحی شود تا از اختلافات آتی جلوگیری به عمل آید.

تولیدکنندگان خارجی، به طور معمول با نمایندگان حقوقی خود در ایران به انعقاد قرارداد میپردازند. آنها همچنین میتوانند با تولیدکنندگان داخلی قرارداد همکاری منعقد کنند تا بتوانند با استفاده از مجوز آنها به تولید خودرو بپردازند. در صورت سرمایه گذاری خارجی نیز میبایست یک قرارداد سرمایه گذاری با دولت منعقد شود. اینگونه قراردادها در صورتی که تولید کنندگان داخلی اتومبیل یا قطعات یدکی قصد صادرات داشته باشند نیز ضروری میباشد.

مالیات:

شاکله اصلی حقوقی در ارتباط با مالیاتهای مستقیم در ایران، قانون مالیاتهای مستقیم میباشد. این قانون در سال ۱۳۴۵ به تصویب رسده و پس از آن بارها مورد اصلاح قرار گرفته است.

شرکتهای خارجی و داخلی باید با ساختار مالیاتی کشور آشنایی داشته و اظهارنامه های مالیاتی خود را طی مواعد قانونی و در قالب صحیح تنظیم نمایند.

حقوق کار:

استخدام کارکنان ماهر دغدغه ای بزرگ برای هر فعال اقتصادی است. قانون کار ۱۳۶۹ ایران، رابطه میان کارگر و کارفرما را تنظیم میکند. اخذ حمایتهای حقوقی از همان مراحل اولیه و تنظیم قرارداد کار میتواند خطرات ناشی از اختلافات آتی را تقلیل دهد. علاوه بر قانون کار، قانون تأمین اجتماعی کارفرمایان را ملزم به بیمه نمودن کارگران خود میکند. این نوع بیمه هزینه های مربوط به سوانح منجر به صدمه یا فوت کارگران در محیط کار را تحت پوشش قرار میدهد. قانون کار نقشی اساسی در فعالیتهای بازرگانی شرکتهای خارجی ایفا میکند. خدمات ارائه شده در این حوزه شامل تقاضای پروانه کار کارکنان خارجی، تنظیم قرارداد استخدام با کارکنان ایرانی، مشاوره در ارتباط با موضوعات مربوط به بیمه و استخدام کارکنان خارجی میباشد.

آموزش حقوقی:

مؤسسه حقوقی بیان امروز کارگاههای آموزشی فشرده ای را به زبان انگلیسی یا فارسی برگزار مینماید تا مدیران را با قوانین عام و خاص مربوط به صنعت خودرو آشنا سازد. اهمیت این کارگاهها از آنجا روشن میشود که آشنایی با مقررات، توانایی مدیران را در تصمیم گیری درست به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. این کارگاهها به گونه ای طراحی شده اند که مدیران از اطلاعات حقوقی مربوط به سیاست گذاری با کمک بخشهای حقوقی خود نیز بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید :

آشنایی با قانون تجارت در ایران

دانلود نسخه pdf – حقوق تجارت در صنعت خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *