بلاگ

تحریم های روسیه

تحریم های روسیه
آغاز تهاجم روسیه به اوکراین شرایط حقوقی و اقتصادی جدیدی در عرصه بین الملل ایفا کرد. واکنش جامعه بین المللی و به  ویژه غرب به تهاجم روسیه، پیش از هر چیز حول محور استفاده از تحریم های چندجانبه یا یکجانبه بوده است. نگرانی در مورد تحریم های بین المللی اعمال شده توسط کشورهایی مانند آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، ژاپن و سوئیس علیه طیف رو به رشدی از اهداف روسی، حول مجموعه ای از سوالات کلیدی متمرکز می شود. آیا مفید خواهند بود؟ چه تأثیری بر اقتصاد روسیه و سایر کشورها در سراسر جهان خواهند داشت؟ آیا می توانند ماشین جنگی روسیه را کند یا متوقف کنند؟ آیا جنبه های تنبیهی تر این اقدامات می تواند به تغییرات سیاسی ملموس در میدان تبدیل شود؟ آیا می توان پیامدهای ناخواسته آنها، مانند پیامدهایی که ماهیت انسان دوستانه دارد، کاهش داد؟

تصمیمات مذکور، تحریم های گسترده ای از جمله توقیف دارایی ها را بر اشخاص تحت تحریم روا می دارد. همچنین می توان به ممنوعیت عملیات تجاری، ممنوعیت ترانزیت منابع، پروازها و حمل و نقل، تعلیق اجرای تعهدات اقتصادی و مالی، محدودیت خروج سرمایه (مثل شرایط در انگلستان)، لغو یا تعلیق مجوزها، ممنوعیت انتقال فناوری و حقوق مربوط به حقوق مالکیت معنوی، ممنوعیت معاملات اوراق بهادار، تعلیق معاملات مالی و ممنوعیت انعقاد قراردادها و انجام معاملات اشاره داشت. علی ای حال، تحریم های بین المللی علیه روسیه به وسعت برخی از شدیدترین رژیم های تحریمی معاصر در سایر نقاط جهان نیست، اما همچنان ساختاری بی نظیر دارند:

اولاً، اقتصادی به بزرگی اقتصاد روسیه،  که به شدت در بازارهای جهانی ادغام گردیده، یکی از اعضای گروه ۲۰ و یک تامین کننده پیشرو انرژی است، پیش از این تا این حد هدف تحریم قرار نگرفته است. امواج شوک آور آن در حال حاضر در سراسر جهان با توجه به افزایش قیمت سوخت، کود و مواد غذایی مرتبط با اثرات ترکیبی تحریم ها و جنگ احساس می شود و بازارهای مالی، تولیدات صنعتی و زنجیره های تامین ضربه خورده اند.

ثانیاً، این اولین بار است که بانک مرکزی یک اقتصاد بزرگ تحریم می شود. در حالی که بسیاری از تحریم های سوئیفت به عنوان «گزینه هسته ای» صحبت می کردند، تحریم های بانک مرکزی این پتانسیل را دارد که ضربه ای شدیدتر بر پیکر اقتصاد روسیه وارد کند. به این ترتیب که تمام تراکنش های بانکی به داخل و خارج از کشور تحت تاثیر قرار می گیرد.

ثالثاً، تحریم گسترده و داوطلبانه روسیه توسط شرکت های بین المللی، به این میزان سابقه نداشته است. عقب نشینی شرکت های کالاهای لوکس و فست فودهای زنجیره ای ضربه عمومی به دولت روسیه وارد کرده است. با این حال، خروج شرکت هایی که در زمینه فناوری، کالاهای کشاورزی، محصولات دارویی غیرضروری و خدمات ارسال حواله فعالیت می کنند، این پتانسیل را دارد که بر بخش وسیع تری از جمعیت روسیه تأثیر بگذارد.

به هر روی، گذر از هرکدام از قوانین تحریمی یکجانبه یا چندجانبه مرتبط با حمله روسیه به اوکراین می تواند ریسکی اساسی در زنجیره تجارت بین الملل باشد؛ حال چه این ریسک مستقیماً قراردادی را تحت تاثیر قراردهد مثل معامله با اشخاص تحت تحریم که می تواند باعث آسیب به شخص معامله کننده شود و چه این ریسک به صورت غیرمستقیم یک فرآیند تجاری را تحت الشعاع قرار دهد مثل  ایجاد اختلال در زنجیره تامین بین المللی.

 

بیشتر بخوانید: تحریم ها و معاملات تجاری بین المللی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *