بلاگ, مالکیت فکری

توصیف علامت تجاری

علامت تجاری نشانی است که باعث می شود تا کالا یا خدمت یک بنگاه از کالاها و خدمات دیگر بنگاه ها متمایز شود و مشتریان بتوانند آن را از موارد مشابه تشخیص دهند . به همین جهت که این علایم باعث می شود  تا مشتریان و کسب و کارها بتوانند به آسانی کالایا خدمات مورد نظر خود را پیدا کنند .

از نظرگاه کسب و کار ،علائم تجاری ابزاری برای بازاریابی و از جمله عناصر شهرت کسب و کار محسوب میشوند به همین جهت در بلاگ پیش رو با توصیف علامت های تجاری و مثال های خاص این حوزه به شما مخاطبین عزیز کمک خواهیم کرد تا بهترین و مناسب ترین لوگو و علائم تجاری مربوط به حوزه خود را طراحی وانتخاب کنند .

مقالات مرتبط:

بررسی ثبت علامت تجاری و اهمیت آن در کسب و کارها

فرآیند ثبت علامت تجاری چیست؟

توصیف علامت تجاری

در این فرم مربوطه علامت مورد نظر خود را، از لحاظ عنوان، ترجمه (معنی کلمه )، شکل ظاهری و همچنین آوا نویسی توصیف نمایید.

این فرم شامل بخش های مختلفی از قبیل : عنوان علامت، آوا نویسی به لاتین، آوا نویسی به فارسی، توصیف علامت، حروف مشخص، ترجمه، رنگهای درخواستی، رشته فعالیت، سه بعدی بودن و درخواست نشان جمعی است که توضیح هر یک از بخش ها با کلیک بر روی عنوان آن بخش نمایش داده میشود.

عنوان علامت

هر علامت به سه حالت ذیل می تواند باشد که منظور از عنوان علامت کلمه یا همه  کلماتی  است که در علامت بکار رفته است. بدیهی است که اگر در علامت کلمه ای وجود نداشته باشد آن علامت فقط تصویر می باشد.

۱- علامت فقط تصویر است

۲- علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.

۳- علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.

 

* توصیف علامت:در این بخش شکل ظاهری علامت خود را شرح دهید. (از چه اجزایی و به چه صورت تشکیل شده است).

* علامت، حروف مشخص: منظور حروف یا حروفی هستند که در علامت به صورت فانتزی نوشته شده اند، به عنوان مثال در علامت زیر حرف “م” به صورت فانتزی نوشته شده است لذا لازم است در این بخش حرف (م) نوشته شود.

* رنگهای استفاده شده در علامت: در این قسمت، تمام رنگهایی که در علامت درخواستی شما (علامتی که برای اداره ارسال می نمایید) مورد استفاده قرار گرفته است را ذکر نمایید. در صورتیکه علامت درخواستی سیاه و سفید میباشد، در این قسمت کلمات سیاه و سفید قید گردد.

 

* سه بعدی بودن: اگر علامت شما سه بعدی می باشد (دارای حجم است) گزینه بله را انتخاب نمایید.

*علامت جمعی : در صورتی که علامت مورد نظر شرایط علامت جمعی را داشته باشد، ضمن انتخاب گزینه (بلی)، ارسال مدارک مثبته و مجوزهای مورد نیاز نیز در بخش ضمائم الزامیست.

 

علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد. به عبارت دیگر علامتیست که برای تمیز و تشخیص کالا و خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی اختیار می شود و محدود به اعضا ی مشخصی است که اعضا باید تحت نظارت مالک علامت جمعی از آن استفاده نماید. به عنوان نمونه علامت ارگانیک زمانی قابلیت استفاده روی کالا یا کالاهایی که جنبه ارگانیک دارد قابل استفاده میباشد که شخصی با ارائه ضوابط و شرایط استفاده از آن و همچنین گواهی مقام صلاحیت دار کشور پس از ثبت در اداره ثبت علائم تجاری نسبت به آن مالکیت یافته و اعضای مشخص می تواند از آن استفاده نماید.

 

 * علامت تاییدی: علامت تاییدی هر نشان قابل رویتی است که برای تایید کیفیت محصولات یا خدمات به کار میرود و هر شخصی که تاییدیه مرجع صلاحیت دار تایید کننده را به درست آورد می تواند از آن علامت برای کالاها یا خدمات خود استفاده نماید مانند علامت استاندارد.

 

نکته) علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است یا علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.

 

بر اساس عنوان علامت می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

 

۱.عنوان علامت فقط حروف فارسی است.

 

۲.عنوان علامت فقط حروف غیر فارسی است.

 

۳.عنوان علامت شامل حروف فارسی و غیر فارسی است.

 

که با انتخاب هر یک از سه مورد فوق فیلدهای مخصوص برای پر کردن اطلاعات باز می شود.

 

* خواهشمند است نمونه علامت را در سایز شش در شش سانتی متر تهیه و در بخش ضمائم (پیوست ها) با عنوان تصویر علامت اضافه نمایید.

تذکر: از درج چند نمونه علامت یکسان در یک فایل تصویری جدا خودداری فرمایید.

 

توصیف علامت چیست؟

 

هر علامت به سه حالت ذیل می تواند باشد:

۱- فقط تصویر

۲- فقط کلمه

۳- ترکیبی از تصویر و کلمه

 

 نمونه های علامت تجاری 

نمونه هایی از علامت، به شرح زیر ارائه میگردد ، مواردی که باید در یک علامت مورد توجه قرار گیرند عبارتند از : ۱- عنوان علامت

۲- توصیف علامت

۳- آوا نویسی به لاتین

۴- آوا نویسی به فارسی

 

نکته۱ : 

صرفا کالاها و خدماتی که مجوز آن را دارید را از لیست کالاها و خدمات انتخاب نمایید، بدیهی است در صورت عدم رعایت این موضوع، ضمن صرف زمان مجبور به حذف کالاها و خدماتی که مجوز ندارید، خواهید شد.

 

تذکر ۱: در صورتی که از کارت بازرگانی به عنوان مجوز استفاده می نمایید، کالاهای هم سنخ را می توانید انتخاب نمایید، بدیهی است در صورت عدم رعایت این موضوع، ضمن صرف زمان مجبور به حذف کالاهایی که مجوز ندارید، خواهید شد.

برای انتخاب کالاها / خدمات می توانید در بخش جستجوی کلمه، کلمه مورد نظر خود را تایپ نمایید، با این کار لیست تمام کالاها و خدمات مشابه کلمه ای که شما تایپ نموده اید  ظاهر می شود، از لیست میتوانید موارد مورد نیاز را انتخاب نمایید (تیک بزنید). در صورتیکه کلمه دیگری را میخواهید جستجو نمایید، کافیست در همین حالت کلمه تایپ شده قبلی را پاک نموده و کلمه جدید را تایپ نمایید، با این کار موارد انتخاب شده قبلی همچنان در لیست باقی ماند و کالاها و خدمات مشابه کلمه تایپ شده جدید، به لیست اضافه می شود.

تذکر ۲ : لطفا از انتخاب مجدد یک کالا / خدمت (دوبار انتخاب کردن یک کالا / خدمت) خودداری فرمایید.

تذکر ۳: در صورتی که در عنوان علامت مورد نظر شما از حروف لاتین استفاده شده است حتما در این محل صادرات را از لیست انتخاب نمایید.

 نکته ۲ :

بخش ارسال کالاها و خدمات یافت نشده ، صرفا در ساعات اداری فعال می باشد.

منظور از مجوز یکی از موارد ذیل می باشد :

۱- پروانه بهره برداری سازمان صنعت ،معدن و تجارت تهران یا هر استان دیگر

۲- پروانه ساخت صادره از سازمان غذا و دارو و یا دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران

۳- قرارداد سفارش کالا (تولید بدون کارخانه) و با استفاده از ظرفیت خالی دیگران و استفاده از مجوزهای آنها

۴- پروانه کسب از اتحادیه صنفی مربوطه

۵- گواهی از اتحادیه مربوطه جهت کالا یا خدمات مورد نظر

۶- پروانه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران یا هر استان دیگر

۷- سایر مجوز ها از مراجع ذیربط حسب کالا یا خدمات مورد نظر متقاضی

 

نکته ۳:

* کارت بازرگانی به عنوان مجوز محسوب نمی گردد و صرفا جهت ثبت علامتی که با رسم الخط غیرفارسی درخواست شده باشد و یا اینکه درخواست صادرات شده باشد، کاربرد دارد. (حداکثر برای تقاضای دو علامت)

* جواز تاسیس به عنوان مجوز محسوب نمی گردد و صرفا برای درخواست ثبت یک علامت کاربرد دارد. در صورت نیاز به ثبت بیش از یک علامت باید سایر مجوز ها از قبیل پروانه بهره برداری و…. ارائه گردد.

 

تخصص و تجربه موسسه وکلای بین المللی بیان امروز در زمینه  علائم تجاری این امکان را فراهم آورده است که شما با مراجعه به صفحه خدمات ما با اطمینان خاطر مسئله حقوقی خود را بابت راهنمایی،مشاوره و پیگیری اصولی در اختیار ما قراردهید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *