بلاگ, خانواده

مواردی که درباره طلاق باید بدانید

طلاق

طلاق

همواره از دیر باز تاکنون تشکیل خانواده و شروع زندگی مشترک مورد توجه بشر بوده است. زندگی مشترک همواره با چالش‌های کوچک و بزرگ رو به روست. گاهی این چالش ها بسیار آسان و قابل حل هستند. اما گاه منجر به جدایی زن و شوهر و از بین رفتن کانون خانواده می‌شوند. حال امروز در مطلب پیش رو سعی داریم تا با موضوع طلاق، انواع آن و مباحث پیرامون آن بیشتر آشنا شویم. پس در ادامه ی بلاگ با ما در جهت شناخت این پدیده ی مهم همراه باشید.


طلاق چیست

به زبان ساده، یک راه حل برای از بین بردن اختلافات و مشکلات بین زوجین است. یک ایقاع است یعنی برخلاف عقد که به اراده دو طرف نیاز دارد با یک اراده صورت می‌پذیرد. در قانون مدنی ماده ۱۱۴۳ انواع آن بیان شده است.


انواع طلاق

همانطور که بیان شد ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی بیان داشته بر ۲ نوع است:

  • رجعی.
  • بائن.

باید بدانید: اقسام “طلاق” در حقوق ایران

بررسی شروط ضمن عقد نکاح


طلاق رجعی

رجعی به نوعی گفته می‌شود که زوج (شوهر) می‌تواند بعد از طلاق و در زمان عده که سه ماه است به زوجه (زن) رجوع کند. در حقیقت با این کار زوج می‌تواند طلاق را بی اثر و ازدواج را از سر گیرد بدون آنکه نیازی به جاری کردن دوباره صیغه عقد باشد. ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی در رابطه با این موضوع بیان داشته است:

” در طلاق‌رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است”.

طلاق بائن

بائن به طلاقی گفته می‌شود که مرد دیگر امکان رجوع به زن را ندارد. لذا به محض خواندن صیغه‌طلاق، امکان برگشت و از سرگیری ازدواج بدون خواندن صیغه عقد وجود ندارد. حال طبق ماده ۱۱۴۵ موارد زیر جزو این مورد محسوب می‌شوند که عبارت اند از:

  • قبل از نزدیکی واقع شود.
  • طلاق‌یائسه.
  • طلاق‌خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد.
  • سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

برای درک بیشتر موارد گفته شده لازم است تا با مفاهیم بیان شده بیشتر آشنا شویم:

طلاق یائسه

در حقیقت اگر مردی همسر یائسه خود را طلاق بدهد، نگهداری عده‌طلاق برای زن یائسه لازم نیست و از سوی دیگر مهلتی هم برای انصراف از آن وجود ندارد و برای ادامه زندگی مشترک، باید دوباره با هم ازدواج کنند.

طلاق خلع

به طلاقی که به واسطه کراهت زن از همسر خود جاری می‌شود خلع گفته می‌شود. حال زوجه باید تمام یا قسمتی از مهریه خود را در عوض آن ببخشد و یا حتی در مواردی مبلغی را به زوج (شوهر) بپردازد که به این نوع، طلاق‌خلع گفته می‌شود.


بیشتر بدانید: شرایط “طلاق” از ناحیه زوجه


طلاق مبارات

اگر کراهت از جانب زوجین و تنفر از زندگی مشترک دوجانبه باشد به این مورد،طلاق مبارات گفته می‌شود. تفاوت آن با خلع در این است که زوج نمی‌تواند خواهان بخشش بیش از میزان مهریه در ازای‌طلاق باشد. همانطور که گفته شد در این نوع امکان رجوع زوج وجود ندارد.

طلاق توافقی

یکی از آسان‌ترین شیوه های طلاقی توافقی است. در این نوع ، زوجین که به هر علتی خواستار جدایی از یکدیگر هستند. عموما در مورد مهریه ، نفقه ، حضانت فرزندان و سایر حقوق قانونی نیز بین آن‌ها با یکدیگر توافق می‌کنند.

باید به یاد داشت که طلاق‌توافقی به این معنا نیست که حتما باید زن در مقابل آن مهریه خود را بخشیده باشد. بلکه در خصوص مهریه بین زوجین هر توافقی که صورت گرفته باشد معتبر است و در بسیاری از موارد زوجه تمام یا قسمتی از مهریه خود را در این نوع دریافت می‌کند. از سوی دیگر نکته ی مهمی که باید به یاد داشت این است که امکان رجوع زوج در طلاق‌توافقی وجود دارد و شوهر می‌تواند در مدت عده رجوع کند مگر آنکه شرایطی که در مورد طلاق‌بائن وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید: شرایط طلاق‌توافقی در ایران


در صورت وجود هرگونه سوال و یا ابهام در این خصوص و مباحث پیرامون آن با کارشناسان و وکلای متخصص ما در موسسه وکلای بین المللی بیان امروز در تماس باشید. هدف ما ارائه خدمات حقوقی تخصصی و حرفه ای به شما عزیزان است. پس با ما در ارتباط باشید.

راه‌های ارتباط با ما:

  • شبکه های اجتماعی موسسه

  • پرسش و پاسخ آنلاین در سایت

  • فرم سوالات

  • تماس با موسسه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *