آموزشی, بلاگ, متفرقه

انواع ابلاغ در آیین دادرسی مدنی

ابلاغیه چیست

انواع ابلاغ در آیین دادرسی مدنی

در هر دعوای مطروحه قضایی، رعایت یکسری ار فرآیند ها همیشه الزامیست، بدین معنا که بدون رعایت و انجام آن ها نمی توان دعوایی را علیه شخص دیگری طرح کرد.

یکی از این اصول و فرآیند ها ابلاغ به طرف دعوا نام دارد که امروز قصد داریم به شرح و بسط این مفهوم در بلاگ پیش رو بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

پس از طرح دعوا در دادگاه، اولین دستور قضایی که نسبت یه آن صادر می شود ابلاغ است. قانونگذار در قانون آیین دادرسی مدنی فرایند و نحوه ی ابلاغ را پیش بینی نموده و احکام مربوط به ابلاغ را جزء قواعد آمره محسوب کرده است. مطابق ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی هیچ حکم یا قراری را نمی توان اجراء نمود ؛ مگر اینکه به صورت حضوری و یا به صورت دادنامه یا رونوشت گواهی شده آن ، به طرفین یا وکیل آنان ابلاغ شده باشد.

برای تعریف ابلاغ می توان بیان داشت: ابلاغ فرایندی قانونی است که به موجب آن مخاطب از مفاد دادرسی و تشریفات آن مطلع می نماید.

برای آشنایی بهتر با این مفهوم مهم در ابتدا باید انواع ابلاغ را بشناسیم:

ابلاغ و انواع آن در آیین دادرسی مدنی به دو صورت است که این دو صورت باهم تفاوت دارند که عبارتند از: ۱. ابلاغ واقعی ۲. ابلاغ قانونی

برای پاسخ به این سوال که ابلاغ واقعی چیست باید بیان کرد که زمانیکه مأمور ابلاغ برگه‎ قضایی را ظرف دو روز به شخص مخاطب ابلاغ کند و در نسخه دیگر رسید بگیرد ابلاغ واقعی صورت گرفته است.

البته این ابلاغ باید در محل اقامت شخص مورد ابلاغ انجام گیرد و اگر مامور ابلاغ بخواهد ابلاغیه را در جایی غیر از محل اقامت ابلاغ شونده به او تحویل دهد شخص می تواند از پذیرش ابلاغیه امتناع ورزد. (ماده ی ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی)

پس از آشنایی با ابلاغ واقعی نوبت به بررسی ابلاغ قانونی می رسد، برای پاسخ به این سوال که ابلاغ قانونی چیست و شامل چه مواردی است باید بیان داشت ابلاغ قانونی ابلاغی است که اوراق قضایی یا دادخواست به خود شخص مخاطب ابلاغ نشود. به دلیل اینکه قانون چنین ابلاغی را معتبر دانسته است؛ این‎گونه ابلاغ را ابلاغ قانونی می‎نامند.

ابلاغ قانونی در ماده ی ۶۹ قانون آیین دادرسی مدنی چنین بیان شده است: هرگاه مأمور ابلاغ نتواند اوراق را به شخص خوانده برساند باید درنشانی تعیین شده به یکی ازبستگان یا خادمان او که سن و وضعیت ظاهری آنان برای تمیز اهمیت اوراق یادشده کافی باشد، ابلاغ نماید و نام و سمت گیرنده اخطاریه را در نسخه دوم قید و آنرا اعاده کند. پس به طور خلاصه می توان بیان داشت هرگاه مأمور ابلاغ نتواند اوراق قضایی را به شخص مخاطب برساند و ابلاغیه را به بستگان یا خادم مخاطب تحویل بدهد یا از طریق نشر آگهی، مراتب را اعلام کند؛ چنین ابلاغی، قانونی محسوب خواهد شد.

قانون آیین دادرسی مدنی به تفصیل در مواد ۶۷ الی ۸۳ به ابلاغیه و احکام مربوط به آن پرداخته است که در آخر این مبحث قرار است مهم ترین نکات مذکور در این مواد را مورد بررسی قرار دهیم:

نکته۱: ابلاغ دادخواست درخارج از کشور بهوسیله مأموران کنسولی یا سیاسی ایران بهعمل می آید.

نکته۲: در دعاوی مربوط به ورشکسته، دادخواست و ضمائم آن به اداره تصفیه امور ورشکستگی یا مدیر تصفیه ابلاغ خواهد شد

نکته۳: در دعاوی مربوط به شرکتهای منحل شده که دارای مدیر تصفیه نباشند، اوراق اخطاریه و ضمائم آن به آخرین مدیر قبل از انحلال درآخرین محلی که به اداره ثبت شرکت ها معرفی شده است ، ابلاغ خواهد شد

نکته ۴: در مواردی که زن در منزل شوهر سکونت ندارد ابلاغ اوراق در محل سکونت یا محل کار او به عمل می آید.

نکته ۵: در دعاوی راجع به سایر اشخاص حقوقی دادخواست و ضمائم آن به مدیر یا قائم مقام او یا دارنده حق امضاء و در صورت عدم امکان به مسؤول دفتر مؤسسه ابلاغ خواهد شد.

نتیجه ای که از این دو شیوه ی ابلاغ می توان بدست آورد این است که اگر ابلاغ واقعی شود رایی که در دادرسی صادر می‌شود حضوری خواهد بود. این رای در صورتی که شرایط تجدیدنظرخواهی را داشته باشد، قابل اعتراض شمرده خواهد شد؛ اما اگر ابلاغ قانونی باشد و به دنبال آن خوانده در دادگاه حاضر نشود و لایحه هم نفرستد؛ در این صورت رای غیابی خواهد بود و خوانده خواهد توانست علاوه بر تجدیدنظرخواهی از طریق واخواهی به این رای اعتراض کند.

موسسه وکلای بین المللی بیان امروز با سال ها تجربه ی موفق در امور حقوقی داخلی و بین المللی آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان و همراهان همیشگی موسسه است. شما عزیزان می توانید سوالات حقوقی خود را به صورت بر خط، تلفنی و حضوری با مشاوران و وکلای مجرب موسسه مطرح کرده و از مشاوره ی حقوقی تخصصی بهره مند شوید، همچنین دپارتمان محبوب بیان با هدف پاسخگویی به چالش ها و سوالات حقوقی شما عزیزان به صورت رایگان آماده ی خدمت رسانی حقوقی به شما می باشد.

پس برای برقراری ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید :

آشنایی با فرجام خواهی

مشاهده ابلاغیه الکترونیک قضایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *