قرارداد

قرارداد اعطای مجوز بهره برداری-لیسانس چیست؟

قرارداد اعطای مجوز بهره برداری-لیسانس چیست؟

همه چیز درباره ی نمونه قرارداد لیسانس یا قرارداد اعطای مجوز بهره برداری

اگر در حوزه کسب و کار یا فضاهای تجاری نوین فعالیت می‌کنید حتماً عبارت «نمونه قرارداد لیسانس» یا همان قرارداد اعطای مجوز بهره‌برداری به گوشتان خورده! قبل از اینکه بخواهیم در خصوص چیستی و چگونگی تنظیم این قرارداد صحبت کنیم، بهتر است کمی وسیع‌تر نگاه کنیم. با نگاه وسیع‌تر ابتدا به مبحث فناوری برمیخوریم؛ درواقع با مطالعه موضوع فناوری به نمونه قرارداد لیسانس خواهیم رسید، چرا که این قرارداد یکی از مجراهای انتقال فناوری‌ست.

 

فناوری و لیسانس

معنای لغوی فناوری، تکنولوژی و علم به صنایع و حرفه‌هاست. تعاریف متعددی از فناوری ارائه شده، که البته موضوع بحث ما در اینجا ارائه تعریف جامع و کامل از آن  نیست؛ در یک کلام، فناوری مجموعه دانشی است که محرکه کلیه تحولات زندگی بشر بوده است. درواقع دانش به خودی خود منجر به تغییر نخواهد شد و این دانش سازمان‌یافته است که کاربردی خواهد بود و سبب ایجاد تغییر و پیشرفت است.

با این توضیح ارتباط فناوری و نمونه قرارداد لیسانس کمی شفاف‌تر خواهد شد؛ برای بهره‌مندی از فناوری است که قرارداد لیسانس تنظیم می‌گردد. فرض کنید شخصی اختراعی به ثبت رسانده که با استفاده از آن تغییر بزرگی در صنعت رخ خواهد داد، شخص مخترع به پشتوانه حمایت حقوق مالکیت فکری حق انحصاری استفاده از آن را داراست؛ حال ما به عنوان ثالث چطور می‌توانیم از آن اختراع مهم بهره ببریم؟ با تنظیم نمونه قرارداد لیسانس یا مجوز بهره‌برداری با شخص مخترع.

 

فایده‌ی تنظیم نمونه قرارداد لیسانس چیست؟

بنابر آنچه گفتیم هسته‌ی اصلی قراردادهای لیسانس حقوق مالکیت فکری است. در طی این قرارداد، مالک حقوق فکری «لیسانس دهنده» اجازه بهره‌برداری از تمام یا بخشی از حقوق فکری را به شخص دیگری به نام «لیسانس گیرنده» واگذار می‌نماید. با کمی مسامحه می‌توان نمونه قرارداد لیسانس را به قرارداد اجاره تشبیه نمود.

اولین و مهمترین فایده‌ی تنظیم قرارداد لیسانس، کسب درآمد است. شما به عنوان مالک دانش فنی با اعطای مجوز بهره‌برداری که عمدتاً ختم به بازارهای خارجی می‌شود، نه تنها می‌توانید هزینه‌ای که صرف تولید دانش فنی خود نمودید را جبران نمایید، هزینه‌ی ارتقای آن را نیز می‌توانید تأمین نمایید.

مطالبی که در خصوص کسب درآمد گفتیم، سایر فواید را در دل خود داراست:

استفاده بهینه تجاری زمانی محقق می‌شود که شما به عنوان محقق، بهره‌برداری تجاری از نتیجه تحقیقتان را به فعالین اقتصادی بسپارید و نهایتاً این امر سبب شناخته شدن فناوری شما در بازار جهانی و تسهیل ورودتان به بازارهای خارجی خواهد شد.

نکات مهم برای تنظیم قرارداد لیسانس

مانند هر قراردادی برای تنظیم نمونه قرارداد لیسانس یا مجوز بهره‌برداری لازم است علاوه بر اصول کلی حقوقی جهت اعتبار داشتن قرارداد، نکات ویژه‌ی آن قرارداد را نیز رعایت نمایید. ما در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم نمود، اما فراموش نکنید که تنظیم نمونه قرارداد یک تخصص است که بهره‌مندی از مشاوره متخصصین از چالش‌های بعد از تنظیم پیشگیری می‌کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تنظیم نمونه قرار لیسانس به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

مشخص بودن موضوع قرارداد لیسانس

لازم است در خصوص موضوع قرارداد تعریفات و توضیحات دقیق ارائه شود. گرچه این موارد بدیهی به نظر می‌رسند، اما اغلب دعوی‌ها بر سر همین جزئیات و بدیهیات است. موضوع قرارداد اعم از محصول، نرم‌افزار، اسناد، ترکیب دارویی، پروتکل ،متن و … باید به طور شفاف مشخص شود. از طرفی چنانچه در مرحله توسعه است، ذکر گردد.

اگر موضوع قرارداد لیسانس شما، اسرار تجاری است؛ باید مشخص نمایید که اطلاعات محرمانه چیست؟ محدود بودن میزان استفاده باید دقیق مشخص شود. حتی مواردی چون ایجاد مسئولیت برای افشای تصادفی اطلاعات باید در نظر گرفته شود.

 

فراموش نکنید، مدارک هویتی و حدود سمت لیسانس‌دهنده را بررسی نمایید؛ آیا مالک است؟ آیا حق لیسانس دادن را داراست؟ و … .

 

مشخص بودن چشم‌انداز قرارداد لیسانس

باید بدانید هدفتان از تنظیم نمونه قرارداد لیسانس چیست؟ و بر اساس آن امتیازات مرتبط را دریافت نمایید و بر اساس آن امتیازات نتایج آتی و نکات مرتبط به آن را در قرارداد مشخص نمایید. برای مثال شرایط قرارداد لیسانس شما بر حسب اینکه شما صرفاً قصد توزیع فناوری را داشته باشید و یا قصد اصلاح و بازتولید آن متفاوت خواهد بود. لذا باید مشخص نمایید چه کسی مالک اصلاحات انجام شده خواهد بود؟ شخص لیسانس‌دهنده حق استفاده از اصلاحات را داراست؟

محدوده جغرافیایی قرارداد کجاست؟ داخل کشور یا بین‌المللی؟ یا صرفاً چند کشور خاص؟

آیا امکان لیسانس فرعی وجود دارد؟ اگر وجود دارد، باید نکات مهم و جزئیات مرتبط با لیسانس فرعی را به طور شفاف مشخص شود.

 

مشخص نمودن ارزش و نحوه پرداخت قرارداد لیسانس

احتمالاً بخش مالی قرارداد اولین موضوعی است که ذهن شما را به خود درگیر می‌سازد ولی برابر آنچه تاکنون مطرح نمودیم، میزان ارزشگذاری مالی و نحوه پرداخت آن بستگی به اهداف شما از تنظیم نمونه قرارداد لیسانس و امتیازاتی که دریافت نموده‌اید و موارد دیگر دارد.

ممکن است مبلغ رویالتی، مقطوع در نظر گرفته شود و یا مطابق درصدی از سود و فروش.

نکات مربوط به ارزشگذاری و مسائل مالی این قرارداد، بسیار حائز اهمیت و تخصصی است و پیشنهاد ما به شما مشاوره قبل از تنظیم قرارداد است.

فراموش نکنید؛ بندهای مربوط به کسب امتیازات آینده و یا دریافت خدمات و پشتیبانی را نیز در قرارداد لیسانس خود لحاظ نمایید.

 

تیم وکلا، مشاوران و کارشناسان مجرب موسسه حقوقی وکلای بین‌المللی بیان امروز با سالها تجربه و کسب موفقیت‌های بسیار، می‌توانند شما را برای تنظیم هرگونه قرارداد، راهنمایی کنند و در پروسه مذاکره، تنظیم قرارداد و پیش‌نویس و عقد قرارداد لیسانس همراه شما خواهند بود، آنچه در تخصص ماست جلب رضایت تمام و کمال شما همراهان و عزیزان گرامی با ارائه حرفه‌ای‌ترین خدمات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *