آموزشی, بلاگ, حقوق تجارت

تنظیم انواع قراردادهای حقوقی

تنظیم انواع قراردادهای حقوقی

تنظیم انواع قراردادهای حقوقی

تنظیم قرارداد در یک فعالیت تجاری و رونق کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. در باور حقوقی حتی داشتن قرارداد بد از نداشتن قرارداد بهتر است. مهم ترین دلیل آن این است که در بدترین قرارداد نیز اشخاص در خصوص حوزه ای با یکدیگر به توافق رسیده اند و به عبارت دیگر نشان دهنده ی این است که حداقل یک توافق وجود دارد.

قرارداد به توافقی گفته میشود که بین دو شخص و یا تعداد بیشتری از اشخاص منعقد میشود و براساس آن طرفین با پذیرش تعهدات و مسئولیت هایی در قبال یکدیگر تمایل خود را برای ایجاد یک اثر حقوقی اعلام و ابراز میکنند. در قانون مدنی ایران در ماده ۱۸۳ قرارداد یا عقد عبارت است از اینکه دو یا چند نفر در مقابل دو یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد.

اهمیت تنظیم قرارداد در روابط حقوقی

  • نشان دهنده ی اثر و نتیجه حقوقی موردنظر طرفین است؛
  • حدود مسئولیت ها و حقوق طرفین را در رابطه فیمابین تعیین می کند؛
  • در مواقع اختلاف یا ابهام مبنایی برای تفسیر خواست و اراده آنهاست؛
  • در صورت عدم انجام تعهدات قراردادی براساس اصول کلی حقوقی و ضمانت اجراهایی که طرفین در قرارداد مشخص میکنند امکان مطالبه خسارت وجود دارد؛
  • با امضای قرارداد، طرفین در حمایت و پشتیبانی قانون قرار می گیرند؛
  • دلیل رسمی و کافی برای طرفین در اثبات ادعاهای قراردادی شان است.

تنظیم قراردادهای حقوقی

مهم ترین و پرکاربردترین قراردادها امروزه در حوزه های کار و استخدام، خرید و فروش، سرمایه گذاری، تأسیس شرکت و راه اندازی کسب و کارها، مشارکت در ساخت یا ایجاد شرکت مدنی، اجاره، رهن، هبه، استقراض و … به کار میروند و هر یک در تنظیم و نگارش مستلزم رعایت چهارچوب ها و قواعدی هستند. مهترین اصول و قواعدی که در تنظیم قرارداد باید مورد توجه قرار بگیرد عبارت است از:

  • مشخصات طرفین یک رابطه قراردادی؛ در این خصوص علاوه بر اطلاعات هویتی لازم است تنظیم کننده قرارداد هویت آنها را نیز احراز کند.
  • مشخص کردن مدت قرارداد؛ در این بند لازم است نه تنها مدت اعتبار قرارداد ذکر شود بلکه اشاره به تاریخ اثرگذاری یا شروع رابطه قراردادی نیز مشخصاً درج شود؛
  • مشخص کردن عوضین در قراردادها مشروط به اینکه قرارداد به صورت غیرمعوض نباشد. مثلا در قراردادهای مشارکت لازم است سرمایه و دارایی های نقد و غیرنقد، ایده ها و … به صراحت درج شود؛
  • مشخص کردن شرایط خاتمه قرارداد به صورت ارادی؛ در قراردادهایی که فسخ مستلزم پیش بینی قانونی یا قراردادی است لازم است طرفین شرایط فسخ قرارداد، نحوه اعمال حق فسخ، مدت اعتبار حق فسخ و آثار آن را درج نمایند.
  • تعیین مرجع حل و فصل اختلافات ناشی از قرارداد؛ طرفین میتوانند به جای مراجعه به محاکم دادگستری از روش های جایگزین حل و فصل مثل داوری استفاده کنند. موسسه حقوقی بیان امروز با بهره مندی از داوران مجرب یکی از مراکزی است که به عنوان مرجع حل و فصل اختلاف میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • شرایط خاص هر قرارداد؛ هر قرارداد باتوجه به ماهیت حود باید در قالب اصول و قواعد به خصوصی نیز تنظیم شود که این موضوع نیازمند استفاده از خدمات مشاوران حقوقی است. عدم رعایت این اصول در تنظیم قرارداد میتواند مشکلاتی را در اجرای قرارداد متوجه طرفین قرارداد کند که گاه نیاز به توافق های الحاقی را به وجود می آورد.
  • پیش بینی ضمانت اجراهای قراردادی در موارد نقض قرارداد، تأخیر در اجرای تعهد و حتی اجرای نامناسب تعهدات قراردادی.

شرط داوری در قرارداد

انعقاد قرارداد به نمایندگی

قراردادها را اراده اشخاص به وجود می آورد و قانون هرگز نمیتواند قراردادی را به طرفین تحمیل کند. آنچه که در قانون در حوزه قراردادها به چشم میخورد مسأله آثار، الزامات و مبانی قراردادهاست. در واقع قانون ماهیت حقوقی قراردادها را ترسیم میکند اما نمیتواند هرگز به وجودآورنده یک قرارداد باشد.

عقود و قراردادها میتوانند توسط نمایندگان طرفین منعقد شوند. این نمایندگی یا به صورت نمایندگی قراردادی است که در قالب عقد وکالت است و به موجب قانون مدنی شخصی دیگری را برای انجام امری نایب خود قرار میدهد یا به صورت قانونی که شخصی به موجب قانون نماینده دیگری محسوب میشود و میتواند در حدود قوانین قراردادها و اعمال حقوقی را به نیابت منعقد سازد کثل نمایندگی ولی قهری از فرزند یا نمایندگی قیم یا وصی.

برای آنکه قراردادی که توسط نماینده منعقد میشود معتبر باشد لازم است نماینده دارای شرایط زیر باشد:

  • اختیارات قراردادی و قانونی لازم را داشته باشد؛
  • شرایطی که برای صحت انعقاد قرارداد ضروری است را رعایت کند و از آنها برخوردار باشد؛
  • اهلیت قانونی داشته باشد یعنی مثلا دیوانه و سفیه نباشد. به عنوان مثال اگر وکیل دیوانه شود عقد وکالت منفسخ میگردد.
  • به نماینده بودن خود در قرارداد تصریح کند وگرنه عقد برای خود او منظور میشود.

قرارداد تجارت متقابل

بیشتر بخوانید:

تهیه و تنظیم قراردادهای تجاری

حل اختلاف در قراردادها

اهمیت انعقاد قرارداد محرمانگی در شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌‌

قرارداد جوینت ونچر و سرمایه گذاری مشترک در حقوق ایران

سرمایه گذاری خارجی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *