قرارداد

 همه چیز در مورد قرارداد واگذاری حق اختراع

 همه چیز در مورد قرارداد واگذاری حق اختراع

تمامی دانستنی های مورد نیاز در باره قرارداد واگذاری حق اختراع

امروزه با توجه به تحولات صورت گرفته در تعاملات تجاری و اقتصادی ،صاحبان سرمایه به دنبال ایده های ناب ،جدید و کارآمد هستند .

در نتیجه این موضوع توجه بسیاری از اشخاص را به سوی اختراعات و کسب امتیاز بهره برداری از آن ها جلب می کند .

قرارداد واگذاری حق اختراع یکی از روش هایی است که به جهت بهره برداری از حق انحصاری ناشی از اختراع ثبت شده وجود دارد .چنانچه  مالک به صورت شخصی نتواند اختراع ابداعی خود را به مرحله تولید رسانده و یا امکانات بازاریابی را به دست  آورد ، می تواند حقوق مالکانه خود را به دیگری انتقال دهد،به همین دلیل است که معمولا مخترعینی که از سرمایه و امکانات محروم هستند ،قرارداد واگذاری را جهت بهره برداری تجاری از اختراع خویش انتخاب می نمایند .

 

قرارداد واگذاری حق اختراع چیست ؟

قرارداد واگذاری حق اختراع ،قراردادی است که به موجب آن دارنده حق اختراع کلیه حقوق انحصاری خویش را به طور کامل به شخص دیگری انتقال میدهد و بدین ترتیب رابطه ی وی با اختراع انتقال داده شده خویش قطع می گردد و انتقال گیرنده جانشین وی در حقوق وتکالیف ناشی از اختراع خواهد گردید .

در واگذاری مالکیت ،مالک را انتقال دهنده یا واگذارنده و طرف مقابل را انتقال گیرنده می نامند .

واگذاری مالکیت بر اختراع ممکن است جزئی یا کلی باشد ،که در واگذاری کلی تمام حقوق مالکانه بدون هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی ویا حقوقی قانونی منتقل گردیده است ؛ به گونه ای که هیچ گونه حقی در اختراع موضوع انتقال برای مالک باقی نمی ماند. اما در واگذاری جزئی ،قر ارداد محدود به مکان و زمان مشخص گردیده است و یا واگذاری بعضی از حقوق قانونی ناشی از اختراع انجام می گیرد .

 

منظور اصلی حق اختراع در قرارداد واگذاری حق اختراع چیست ؟

به صورت کلی اختراع در این قرارداد،اشاره به فرآیند  ارائه یک ایده جدید یا کالا در زمینه های صنعتی ،تجاری یا کشاورزی قرار دارد .

بر اساس قانون ارائه شده سال ۱۳۸۶ در این حوزه هر شخصی می تواند طرح های صنعتی ،اختراعات  و علائم تجاری که نتیجه فکر فرد یا یک تیم است ،به سازمان و یا شخص دیگری منتقل کند .

 

قرارداد واگذاری حق اختراع به چه منظور فی مابین اشخاص تنظیم و امضا می شوند؟

باتوجه به موضوع این قرارداد،موافقت نامه مورد نظر در این قرارداد برای واگذاری و انتقال حقوق مالی ناشی از حق اختراع به سایر اشخاص تنظیم و منعقد می شود . به طور کلی می توان گفت که این موافقتنامه میان مخترع به عنوان اعطا کننده مجوز وشخص متقاضی بهره برداری از اختراع به عنوان دارنده مجوز شکل می گیرد .یک نکته ای که در خصوص این قرارداد اهمیت دارد این است که  به موجب این قرارداد،تنها حقوق مالی مخترع به دارنده مجوز واگذار می شود به عبارت دیگر حق معنوی ناشی از اختراع موضوع قرارداد الی ابد متعلق به مخترع خواهد بود و چنین حقی ابدا قابل انتقال به غیر نخواهد شد .

 

آیا ممکن است قرارداد واگذاری حق اختراع را نوعی از قراردادهای لایسنس دانست ؟

در ابتدا قرارداد لایسنس را لازم است بدانیم و با مفهوم آن آشنا بشویم . قرارداد لایسنس موافقتنامه ای است که به منظور اعطای مجوزهای لازم در زمینه هایی همچون استفاده از نام و علامت تجاری ،فناوری های ثبت شده یا توانایی تولید وفروش کالاها منعقد می شود. در این موافقت نامه ، غایت نهایی حول محور حقوق مادی یا همان حقوق مالی خواهد بود . به دنبال این امر می توان قایل به این بود که قرارداد واگذاری حق اختراع به عنوان یکی از قرارداد های لایسنس قابل ذکر است و در این دسته قرارخواهد گرفت ،چرا که قرارداد واگذاری حق اختراع نیز سبب می شود که مجوز استفاده از حقوق ناشی از اختراع به طرف دیگر واگذار گردد.

مساله دیگری که حائز اهمیت است و میتوان به آن اشاره کرد حق امتیاز یا رویالتی خواهد بودکه دارنده مجوز در ازای استفاده و بهره برداری مستمر از حق اختراع به مخترع پرداخت می کند ،پس در نتیجه واگذاری چنین حقی به اشخاص دیگر جنبه معوض دارد که این خود اصلی ترین دلیلی است که قراداد واگذاری را از نوع قرارداد لایسنس می توان به شمار آورد .

تیم وکلا،مشاوران و کارشناسان مجرب موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز با سالها تجربه وکسب موفقیت های بسیار ،می توانند شما برای تنظیم قراداد، راهنمایی کنند و در پروسه مذاکره ،تنظیم پیش نویس و عقد قرارداد واگذاری حق اختراع همراه شما خواهند بود ،آنچه در تخصص ماست جلب رضایت تمام وکمال شما همراهان و عزیزان گرامی با ارائه حرفه ای ترین خدمات مشاوره حقوقی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *