بلاگ, حقوق تجارت, حقوق کسب و کار

پرداخت و وصول مالیات در ایران

پرداخت و وصول مالیات

عدم آگاهی مؤدیان از فرآیند وصول مالیات، در بسیاری از موارد موجب محرومیت آنان از تسهیلات قانونی و معافیت ‌های مالیاتی میشود و جریمه ‌های متعدد را به دنبال دارد. بر این اساس، ارتقای آگاهی مؤدیان از فرآیند وصول مالیات می‌تواند کمک شایانی برای عمل به تکالیف قانونی ‌نماید. البته باید توجه شود همانطور که قبلا اشاره گردید، کسر و پرداخت مالیات بر حقوق کارمندان بر عهده کارفرمایان می باشد و کارمندان در این خصوص مسئولیتی نخواهند داشت.

وصول مالیات با صدور و ابلاغ برگ قطعی مالیات به مؤدی آغاز شده و در ادامه مؤدی با مراجعه به واحد مالیاتی مربوطه در حوزه فعالیت خود نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی خود اقدام می‌کند. دراین شرایط چنانچه بدهی‌ های مالیاتی مؤدی تسویه شود، عملیات وصول مالیات پایان می‌پذیرد. اما در غیر این صورت مطالبه مالیات به اداره وصول و اجرا مالیات محول خواهد شد. براساس مقررات اگر مؤدی مالیات قطعی شده خود را در مهلت مقرر ۱۰ روزه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی پرداخت ننماید، دریافت مالیات به مرحله عملیات اجرایی وارد می‌شود. این مرحله با صدور برگ اجرایی آغاز شده و این برگ که حاوی اطلاعاتی از قبیل نوع و مبلغ مالیات، مدارک تشخیص قطعی بدهی، سال عملکرد، مبالغ پرداخت شده قبلی و جرائم متعلق است به مؤدی  ابلاغ می‌شود.

در این مرحله از سوی اداره وصول و اجرا فرصتی یک ماهه برای پرداخت مالیات تعیین می شود و اگر مالیات در مهلت مقرر پرداخت شود، بدهی مالیاتی مؤدی تسویه و عملیات اخذ مالیات خاتمه می‌یابد. در غیر این صورت عملیات اجرایی وارد مرحله جدید می‌شود. در این مرحله اموال مؤدی به میزان بدهی وی که شامل اصل و جرائم متعلق پس از کسر پرداخت های  قبلی به اضافه ۱۰ درصد بدهی، با اولویت اموال نقد، توقیف می شود. در ابتدا اموال نقدی و منقول مؤدی توقیف شده و اگر اموال منقول وی کمتر از بدهی او باشد و یا به اموال منقول وی دسترسی نباشد اموال غیر منقول و مطالبات مؤدی توقیف شده و با فروش اموال توقیفی از طریق مزایده و انتشار آگهی توسط مسئول اجرائیات اداره امول مالیاتی، بدهی مؤدی و هزینه‌های مربوط تسویه می‌گردد.

البته، درصورت توقیف اموال مؤدی اگر وی تا ده روز از تاریخ توقیف اموال نسبت به پرداخت و یا تقسیط تمام بدهی به اضافه ۱۰ درصد آن و هزینه های متعلقه اقدام نماید، می تواند از اموال خود رفع توقیف کند. همچنین، اگر سازمان امور مالیاتی قصد فروش اموال توقیفی را داشته باشد و مؤدی درخواست نماید، در شرایط مساوی، اولویت خرید اموال توقیفی با مؤدی می باشد.

علاوه بر این، مؤدی مالیاتی در صورت عدم پرداخت بدهی ها و جرایم مالیاتی ممکن است که توسط مقامات ممنوع الخروج از کشور اعلام گردد. بر این اساس، خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آنها برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره برداری از بیست درصد سرمایه ثبت شده و یا مبلغ پنج میلیارد ریال، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از ده درصد سرمایه ثبت شده و یا دو میلیارد ریال و سایر اشخاص حقیقی از یک صد میلیون ریال بیشتر شود از کشور جلوگیری خواهد شد. باید توجه شود که این ممنوعیت در مورد مدیر یا مدیران مسئول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی قطعی مالیاتی شخص حقوقی اعم از ‌مالیات بر درآمد شخص حقوقی یا مالیات ‌هایی که به موجب مقررات شخص حقوقی مکلف به کسر و ایصال آن می‌باشد و مربوط به دوران ‌مدیریت آنان بوده نیز جاری است.

در پایان باید اشاره شود در صورتی که در مراحل عملیات اجرایی، مؤدی نسبت به آن اعتراضی داشته باشد، مرجع رسیدگی به این گونه شکایات که ناشی از اقدامات اجرایی است، هیئت حل اختلاف مالیاتی می‌باشد و این هیئت موظف است به شکایات مزبور به فوریت و خارج از نوبت رسیدگی و رأی صادر نماید. رأی صادره از طرف هیئت مذکور قطعی و لازم الاجرا است.

جلوگیری از مالیات مضاعف:

از جمله دغدغه های تجار و سرمایه گذار عدم پرداخت مالیات به نحو مضاعف هم در کشور محل سرمایه گذاری یا تجارت خود و هم در کشور مبدا خود است ، بدین جهت کشورها برای گسترش و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری مابین خود مبادرت به انعقاد معاهدات اجتناب از مالیات مضاعف نموده و طبق شرایط پیش بین شده مقرر میکنند که تاجر یا سرمایه گذاری که مشمول معاهده قرار بگیرد ، صرفا در یکی از آن کشورها مالیات بپردازد و نه بیشتر. به همین منظور دولت ایران در راستای گسترش تجارت و مبادلات اقتصادی با کشورهای خارجی، معاهدات بین المللی در خصوص جلوگیری از مالیات مضاعف با کشورهای زیر منعقد کرده است:

ترکمنستان الجزیره اذربایجان فرانسه
قرقیزستان ترکیه اندونزی افریقای جنوبی
قزاقستان تونس اوکراین آلمان
قطر چین بحرین اتریش
گرجستان روسیه بلاروس اردن
لبنان سری لانکا بلغارستان ارمنستان
لهستان سوئیس ونزوئلا ازبکستان
کویت سوریه پاکستان اسپانیا
صربستان سودان رومانی تاجیکستان
مالزی کرواسی کره جنوبی عمان
اسلوونی مقدونیه

مؤسسه وکلای بین المللی بیان امروز، در زمینه محاسبه مالیات و اقدام در خصوص مالیات در ایران به ارائه خدمات به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به مشاوره حقوقی در زمینه پرداخت مالیات و تنظیم قراردادهای  مشمول مالیات اشاره کرد. این موسسه با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به منظور تنظیم انواع قرارداد ها در ایران است.

بیشتر بخوانید:

مالیات در نظام حقوقی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *