آموزشی, بلاگ, تجارت بین الملل, حقوق تجارت, حقوق کسب و کار

تفاوت مالیات مناطق آزاد و سایر مناطق در کسب و کارها

مالیات مناطق آزاد

در سال‌های اخیر بحث مربوط به مناطق آزاد و نحوه اداره آن‌ها رشد چشمگیری داشته است. یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با این مطلب، بحث مالیات مناطق آزاد است. باتوجه‌به اینکه مناطق آزاد باید نقش بسیار مهمی را در پیشرفت اقتصاد کشور اجرا کنند، به‌طبع تعیین میزان صحیح مالیات نیز از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار خواهد بود.

مقالات مرتبط:

مدارک جهت ثبت شرکت در مناطق آزاد ایران

فرصت ها و مزایا در مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران

 

در این مقاله قصد داریم شما را با موضوع تفاوت مالیات کسب‌وکارها در سرزمین اصلی و مناطق آزاد در ایران آشنا کرده و به این پرسش پاسخ دهیم که معافیت مالیاتی منطقه آزاد باید به چه نحوی صورت بگیرد تا شاهد پیشرفت در اقتصاد کشور باشیم.

چرا مناطق آزاد معاف از مالیات هستند؟

یکی از اولین پرسش‌هایی که در این زمینه ممکن است به ذهن شما خطور کند، این خواهد بود که چرا باید مناطق آزاد از مالیات معاف باشند‌؟ درواقع قانون مالیات منطقه آزاد چه ضرورتی دارد؟ در پاسخ به این سؤالات باید به ماده سیزده قانون اداره منطقه‌های آزاد تجاری اشاره کنیم.

بر طبق این قانون، کلیه افرادی که در مناطق آزاد نسبت به آغاز هر نوع فعالیت اقتصادی اقدام کنند، می‌توانند تا پانزده سال به‌صورت کامل از پرداخت مالیات‌بردرآمد و دارایی مربوط به مالیات‌های مستقیم معاف شوند. به‌طبع بعد از پایان این دوره پانزده ساله، پرداخت مالیات توسط شرکت باید بر طبق سایر قوانینی باشد که توسط مجلس تصویب شده است. امروزه این دوره معافیت از پرداخت مالیات منطقه آزاد، تبدیل به یک دوره بیست ساله شده است.

شرایط لازم جهت برخورداری از معافیت مالیاتی در این مناطق

نکته مهمی که باید پیش از هر چیز به آن اشاره کنیم، این است که در قانون ماده سیزده مناطق آزاد تجاری گفته‌شده که کلیه اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) می‌توانند از پرداخت مالیات معاف شوند. درواقع تفاوتی ندارد که مبحث مالیات مربوط به یک شخص باشد یا شرکت حقوقی تجاری، کلیه افراد در مناطق آزاد تجاری به‌صورت کامل معاف از پرداخت مالیات هستند.

همین امر موجب شده تا بسیاری از افراد به کلاهبرداری در این زمینه روی بیاورند؛ برای مثال برخی از این مؤسسه‌های کلاهبردار اعلام می‌کنند که تنها با ثبت یک شرکت می‌توان از معافیت مربوط به مناطق آزاد تجاری استفاده کرد، درحالی‌که یک چنین امری به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.

اصلی‌ترین دلیل ایجاد این قانون، توسعه میزان تجارت است. اگر شرکتی تنها به‌صورت رسمی در منطقه آزاد تجاری ثبت شود و هیچ‌گونه فعالیتی در آن منطقه نداشته باشد، قاعدتاً از قانون معافیت از پرداخت مالیات در منطقه آزاد تجاری بهره‌مند نخواهد شد. علاوه بر این، کلیه شرکت‌های موجود در مناطق آزاد تجاری باید نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود در زمان مناسب اقدام کنند.

درصورتی‌که این دو شرط رعایت نشود، به‌طبع شرکت مذکور به‌هیچ‌وجه از قوانین مربوط به کاهش یا عدم پرداخت مالیات برخوردار نخواهد شد. بنابراین بهترین راهکار جهت استفاده از قانون معافیت از پرداخت مالیات، ثبت شرکت، فعالیت تجاری و ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان مناسب است.

آیا برای برخورداری از معافیت مالیاتی باید در منطقه آزاد تجاری ساکن بود؟

در بخش قبل به اصلی‌ترین شرایط مربوط به برخورداری از معافیت مالیاتی در این مناطق پرداختیم. در این بین پرسش‌هایی برای بسیاری از افراد ایجاد خواهد شد. از جمله این پرسش‌ها: آیا پس از ثبت شرکت، باید اشخاص حقیقی و حقوقی در منطقه آزاد تجاری مدنظر ساکن شوند؟

در پاسخ به این پرسش رایج باید قانون مربوطه را بررسی کنیم. بر اساس بخشنامه ۳۷۷۵۶ دهه هفتاد شمسی، کلیه افرادی که نسبت به ایجاد شرکت یا یک مؤسسه تجاری در مناطق آزاد مبادرت ورزند، می‌توانند از قوانین مربوط به معافیت مالی بهره‌مند شود. درواقع لزومی ندارد که شخص حقیقی یا حقوقی ثبت‌کننده شرکت به‌صورت دائم در منطقه آزاد تجاری حضور داشته باشد تا شرکت مدنظر نیز از قانون معافیت مالیات منطقه آزاد استفاده کند.

امروزه بسیاری از افراد علاوه بر فعالیت در منطقه آزاد تجاری، در خارج این مناطق نیز به فعالیت تجاری مشغول هستند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که بحث معافیت از مالیات تنها مختص شرکت‌های منطقه آزاد است. سایر شرکت‌های فرد مشمول این قانون نخواهند شد.

آیا این قانون به ارث می‌رسد؟

یکی دیگر از پرسش‌های رایج درزمینه معافیت از مالیات شرکت‌های مناطق آزاد تجاری، این است که آیا پس از فوت شخص ثبت‌کننده شرکت، وارثان وی نیز از قانون معافیت مالیاتی بهره‌مند خواهند شد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خیر، درصورتی‌که فرد فوت کند، وراث نمی‌توانند به‌هیچ‌وجه از قانون معافیت مالیاتی متوفی استفاده کنند؛ چراکه سرمایه‌گذاری اصلی توسط متوفی انجام شده است و ربطی به وراث ندارد.

مالیات بر حقوق در منطقه آزاد تجاری

در بخش‌های قبل در مورد معافیت مالیاتی شرکت‌های مستقر در مناطق آزاد تجاری صبحت کردیم؛ اما آیا حقوق‌بگیران نیز مشمول معافیت از مالیات خواهد شد؟ در راستای پاسخ به این پرسش باید به رأی هیئت عالی مالیاتی درزمینه مالیات منطقه آزاد اشاره کنیم.

بر اساس این رأی حقوق‌بگیران مستقر در مناطق آزاد مالیاتی نیز از پرداخت مالیات معاف بودند. اما این رأی با مخالفت‌های جدی روبه‌رو شد و بنابراین به‌صورت کامل ابطال گشت. امروزه هر فرد حقوق‌بگیری که در مناطق آزاد تجاری فعالیت می‌کند، باید طبق قانون میزان مالیات تعیین‌شده را بپردازد.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با مبحث تفاوت مالیات کسب‌وکارها در سرزمین اصلی و مناطق آزاد در ایران آشنا کنیم. همان‌طور که گفته شد، شرکت‌های تجاری و کسب‌وکارها در مناطق آزاد تجاری می‌توانند پس از رعایت شروط بسیار ساده‌، از قانون مربوط به معافیت مالی مناطق آزاد استفاده کنند.

عدم آشنایی با قوانین مربوط به مالیات موجب شده تا شرکت‌های مختلفی حتی پس از رعایت شروط موجود، ازنظر پرداخت مالیات دچار مشکل شوند. در چنین مواقعی بهترین راهکار استفاده از خدمات مشاوره‌ای یک مؤسسه حقوقی است. موسسه حقوقی بیان امروز مفتخر است کلیه خدمات موردنیاز شما را درزمینه کسب معافیت مالیاتی در مناطق آزاد با بهترین کیفیت ممکن ارائه دهد.

جهت اطلاع بیشتر از مزایای تجارت در منطقه آزاد مقاله فرصت ها و مزایا در مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران را مطالعه کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *