بلاگ, حقوق کسب و کار

کسب و کارهای کوچک و پرسود

کسب و کارهای کوچک و پرسود

امروزه آمار شکل گیری کسب و کارهای کوچک در کشور رو به افزایش است.که بخشی از آنها با ایده های جدید و نوآورانه ایجاد می شوند.شروع یک کسب و کار جدید می تواند یک تجربه هیجان انگیز باشد.کسب و کارهای کوچک می توانند چرخه ی اقتصاد را به حرکت دراورند و فرصت های شغلی ایجاد کنند و نواوری را پیش ببرند.ایجاد یک برند و کسب و کار قوی  به چیزی بیش از یک رویا نیاز دارد. شما به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک قدرت تغییر زندگی و ایجاد محصولاتی را دارید که برای جامعه و افراد مفید باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا کسب و کارکوچک را از جهات گوناگون بررسی کنیم.

کسب و کار کوچک چیست؟

اگر بپرسند که کسب و کار کوچک چیست  افراد به این سوال پاسخ های متفاوتی خواهند داد.اما می توان به طور کلی به معیارهایی اشاره کرد.در تعریف کسب و کار کوچک می توان گفت کسب و کاری خصوصی است که تعداد افرادی که در آن مشغول به کار هستند نسبت به شرکت هایی با اندازه معمولی و متوسط کمتر است و درامد و گردش مالی سالیانه آن هم طبیعتا از این شرکت ها پایین تر می باشد. البته به این معنی نیست که کسب و کارهای کوچک درامد کمی دارند بلکه بعضی از آنها به شکوفایی اقتصادی بسیار خوبی می رسند.

علاوه بر این تنوع محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسب و کار های کوچک هم نسبت به این شرکت ها کمتر است و تعداد مشتریان آن نیز محدودتر می باشد.از دیگر نکاتی که درباره کسب و کار کوچک می توان گفت این است که ارتباطات داخلی در اینگونه کسب و کارها ساده تر است.

مانند آموزش مجازی-آرایشگاه-بسته بندی موادغذایی-سازنده عروسک چوبی-کلیدساز سیار و…

مزایای کسب و کار کوچک:

۱-سود مالی:کارافرینی سود بیشتری نسبت به کار برای اشخاص دیگر دارد و این از دلایل عمده کارافرینان به ایجاد کسب و کار کوچک است.

۲-ایجاد فرصت های شغلی:کارافرینان با ایجاد کسب و کارهای کوچک باعث ایجاد موقعیت های مختلف شغلی می شوند.این نکته در بهبود وضعیت بیکاری در کشورها بسیار موثر است.

۳-ایجاد زمینه برای اشتغال خانوادگی:افراد خانواده می توانند در پیشبرد کسب  وکار مشارکت داشته باشند و مشغول به کار شوند.

۴-استقلال:کارآفرینان روسای خودشان هستند.یعنی خودشان تصمیم می گیرند که ساعت و روزهای کاری به چه صورتی باشد یا با چه کسانی تجارت کنند و بطور کلی رویه کاری را خودشان مشخص می کنند.

۵-امنیت شغلی:به این معنی که صاحبان کسب و کار کوچک از ثبات شغلی برخوردار می شوند و دیگر نگران اینکه اخراج شوند و کار خود را از دست بدهند نیستند و می توانند با آسودگی خاطر فعالیت های خود را انجام دهند.

۶-سفارشی سازی محصولات:شرکت های بزرگ اصولا محصولاتی مشابه در تعداد بالا تولید می کنند.حال شما در یک کسب و کار کوچک می توانید محصولاتی که مشتری سفارش می دهد را بر اساس نیاز و سلیقه آنها شخصی سازی کنید و از این موقعیت برای کسب سود بیشتر استفاده کنید.

۷- رقابت کمتر در بازارهای کوچک:بازارهای کوچک ممکن است رقابت کمتری داشته باشند و در نتیجه سود بیشتری به دست آورند.به این صورت که می توانند آزادانه تر قیمت گذاری کرده و با وجود حجم پایین و تنوع کمتر محصولات سودآور باشند.

۸-رضایت شخصی:ایجاد یک کسب و کار جدید که با موفقیت همراه شود می تواندرضایت شخصی بی نظیری را برای صاحبان آن فراهم کند.در موازات بهبود مهارت های رهبری وتجاری احساس رضایت و رشد شخصیتی بیشتر می شود.

۹-خدمات اجتماعی:گاهی اوقات فرد کارآفرین متوجه می شود که کالا یا خدمت خاصی در  جامعه وجود ندارد بنابراین اقدام به فعالیت در آن زمینه می نماید.

۱۰-تصمیم گیری سریع:در کسب و کارهای کوچک تعداد کم کارمندان امکان تصمیم گیری سریع در هرزمانی را ایجاد می کند.

 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری خارجی در ایران

 

معایب کسب و کار کوچک:

۱-کسب و کار های کوچک ممکن است نتوانند به مراکز تامین و خرده فروشی ها دسترسی داشته باشند.

۲-کمبود کارمند:به خصوص در ابتدای راه کسب و کارهای کوچک منابع انسانی محدود است و این فشار کاری مالکین را زیاد می کند چرا که آنها مجبورند بسیاری از فعالیت را خودشان انجام دهند.

۳-ریسک:در ایجاد کسب و کار خودتان باید در ابتدا این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است کسب و کار تحت تاثیر رکود اقتصادی یا ورود رقبای تازه به بازار یا تغییر در تقاضا دچار شکست شود.

۴-تعهد مالی در نتیجه گرفتن وام:روشن است که برای را اندازی یک کسب و کار به منابع مالی اولیه نیاز است بسیاری از کارافرینان مجبور می شوند برای پوشش این هزینه ها اقدام به دریافت وام نمایند.

۵-شما به عنوان یک کارافرین در کسب و کار کوچک از حقوق و مزایا برخوردار نیستید.

چالش های کسب و کار کوچک:

شروع کسب و کار کوچک:

۱-انگیزه ی خود را از ایجاد یک کسب و کار مشخص کنید.در ابتدای کار باید به طور مشخص و دقیق بدانید که هدفتان  از ایجاد کسب و کار چیست.این کار ممکن است بدیهی یا حتی بیهوده به نظر برسد اما در پیشبرد کسب و کار بسیار موثر است.کشف و درک این موضوع که چه چیزی شما را به راه اندازی یک کسب و کار سوق می دهد عامل اصلی در تعیین نوع کسب و کاری است که قصد ایجاد آن را دارید.

۲-بررسی ایده ها: بهتر است که به دنبال ایده های تازه و نوآورانه باشید.به این فکر کنید که چه ایده ای می تواند در صورت عملی شدن به عنوان یک راه حل مشکلات مردم را حل کند.بعد ایده ها را از جهت عملی بودن و منبع دسترسی به آن و بازار هدف بررسی کنید.

۳-برنامه ریزی داشته باشید.در این مرحله به جزئیات کسب و کار خود می پردازید.برنامه ریزی عالی در ابتدای راه می تواند تفاوت یک کسب و کار موفق و یک کسب و کار شکست خورده باشد.برنامه ریزی با ساده و واضح باشد و حاوی عناصر کلیدی باشد.

۴-پیش بینی امور مالی:مسائل مالی را به نحو واقع بینانه بررسی کنید.شما در راه اندازی یک کسب و کار به سرمایه اولیه نیاز دارید.هزینه هایی مانند گواهی و مجوز ها، تجهیزات،تبلیغات و علامت تجاری و حقوق کارمندان و… است.

برای تعیین این هزینه ها می توانید از منابع زیر استفاده کنید:

۱-وام

۲-کمک مالی از دوستان و آشنایان

۲-سرمایه گذاری جمعی

۳-سرمایه گذارهای فرشته

۴- یک ساختار برای کسب و کارخود ایجاد کنید. نمی توان به طور دقیق گفت که چه ساختاری بهتر است این بستگی به نوع کسب و کار شما دارد.موسسان می توانند بنا بر نوع فعالیتی که انجام می دهد برای مثال یکی از انواع شرکت های مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص را انتخاب کنند. ساختاری که برای کسب و کارتان انتخاب میکنید بر فاکتورهایی مانند نام کسب و کار و روش پرداخت کردن مالیات و مسئولیت ها اثر می گذارد.

۵- انتخاب نام و ثبت آن:هنگام انتخاب نام برای کسب و کار خود باید ملاحظات قانونی را در نظر بگیرید.حتما معنی نام انتخابی را بررسی کرده و توجه کنید که قبل از شما کسب و کاری با این نام وجود نداشته باشد.سعی کنید نامی را انتخاب کنید که در بیان و نوشتار ساده باشد.در ضمن علاوه بر ثبت نام کسب و کار خود دامنه سایت خود را هم ثبت نمایید.

۶-اقدام به دریافت مجوزها:در ایجاد یک کسب و کار روند اداری از تشریفاتی است که باید طی شود.روند مشخص این فرایند اداری بسته به نوع کسب و کار و محل استقرار آن دارد.مجوز های لازم را در اسرع وقت اخذ کنید.

۷-راه اندازی سیستم مالی و حسابداری:بعد از اینکه ساختار قانونی کسب و کار خود را تنظیم کردید باید سیستم مالی و حسابداری خود را ایجاد کنید.این بخش اقداماتی از قبیل انجام و ثبت تراکنش های مالی و فعالیت ها مالیاتی و مدیریت بودجه و … را انجام می دهد.

۸-مشخص کردن محل کسب و کار:در ابتدای ایجاد کسب و کار باید محل فعالیت را مشخص کنید.مثلا اینکه در خانه به فعالیت می پردازید یا یک شرکت یا موسسه ی مشترک یا خصوصی.ضمن اینکه اطمینان حاصل کنید فضای انتخابی برای فعالیت کسب و کارتان مناسب است یا خیر.

۹-یک تیم برای کسب و کار خود تشکیل دهید.بیشتر کسب و کارهای کوچک با یک تیم کوچک شروع کرده و بعد گسترش می یابند.انتخاب و مدیریت منابع انسانی عاملی بسیار مهم برای کسب و کار شماست.توجه کنید که هر فرد را با توجه به توانمندی ها و تحصیلاتش در یک موقصیت مناسب قرار دهید.برای عملکرد بهتر و ایجاد فضای رقابتی مثبت بین کارمندان می توانید از ارائه پاداش ها و مزایا استفاده کنید.

۱۰-تبلیغات برای معرفی کسب و کار:تبلیغات می تواند یک روش موثر برای معرفی محصول یا خدمت شما به بازار هدف باشد.در تبلیغات می توانید ویژگی ها و برتری محصول شما را نسبت به رقبا برجسته سازد.در دنیای امروز تبلیغات رکن اصلی در فروش کالا یا خدمات شماست.پس از آن غافل نشوید.

بررسی نکات مهم حقوقی در کسب و کارهای کوچک:

ثبت علامت تجاری: بهتر است که هر کسب و کاری اقدام به ثبت یک علامت تجاری بر اساس قانون ثبت اختراعات, طرح های صنعتی و علائم تجاری نماید. این به این معنی نیست که بدون ثبت برند نمی تواند فعالیت کند اما در دنیای امروز بهتر است که علامت تجاری ثبت شود.

ثبت علامت تجاری یک حق انحصاری برای مالک یا مالکین ایجاد می کند و باعث تمایز محصول یا خدمت از سایر محصولات یا خدمات مشابه می شود و از سواستفاده و جعل نسبت به آن جلوگیری می کند.

کارت بازرگانی: اگر در کسب و کار خود به دنبال صادرات و واردات هستید می توانید طبق قوانین صادرات و واردات  اقدام به اخذ کارت بازرگانی نمایید.

پلپ دفاتر:احتمالا تاکنون این نام را جایی دیده یا شنیده اید.بر اساس قانون تجارت پلپ دفاتر از مهم ترین مسائل مالیاتی مربوط به شرکت است که باید انجام شود.اشخاص حقیقی یا حقوقی دفاتر پلپ را از سازمان امور مالیاتی دریافت می کنند.

دریافت کد اقتصادی ،گواهی ارزش افزوده و پلمپ دفاتر مالیاتی سالانه از فعالیت هایی است که باید انجام شود.

ثبت سایت یا نرم افزار:اگر به دنبال ایجاد یک کسب و کار هستید یا کسب و کاری را قبلا ایجاد کرده اید احتمالا شما هم به دنبال راه هایی برای جذب بیشتر مشتری و معرفی کالا یا خدمات خود دارید.ثبت سایت یا نرم افزار این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به طور موثر بازاریابی کنید و بازار مصرف محصول خود را گسترش دهید.در این زمینه توجه کنید که فعالیتتان در این فضا بر اساس قوانین بوده و حتما نماد اعتماد الکترونیک را اخذ کنید.

ثبت شرکت در خارج از کشور:

ممکن است بعد از مدتی از شروع کسب و کارتان به فکر گسترش آن در خارج از مرز های ایران باشید.لازم به ذکر است که قوانین ثبت شرکت در هر کشوری متفاوت است و برای اینکه به طور دقیق از شرایط ثبت شرکت در کشور مورد نظرتان آگاه شوید باید به طور اختصاصی جستجو کنید. اما به طور کلی می توان گفت که باید سرمایه اولیه را تهیه کنید و دامنه ی فعالیت شرکت رامشخص کنید ضمن اینکه باید پرداخت های مالیاتی را در نظر داشته باشید.

اتباع خارجی چگونه می توانند در ایران کسب و کار ایجاد کنند؟

اگر از اتباع خارجی هستید که قصد فعالیت اقتصادی در ایران را دارید می توانید با ارائه مدارک کد فراگیر یا فیدا کد دریافت کنید و بعدازآن اقدام به ایجاد کسب و کارتان نمایید.

بیشتر بخوانید: ثبت اختراع در کشور آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *