اموال و مالکیت, بلاگ, کیفری

آشنایی با خیانت در امانت

آشنایی با خیانت در امانت-بیان امروز (مقاله)

آشنایی با خیانت در امانت

معانی متفاوتی برای واژه خیانت بیان شده است که یکی از معانی احصا شده برای آن از نظر اندیشمندان پیمان شکنی، نقض عهد و بی وفایی است و برخی از محققان از آن به عدم رعایت امانت تعبیر کرده اند.

یکی از اندیشمندان بزرگ عرصه ی حقوق در رابطه با این جرم چنین بیان داشته است که: خیانت در امانت عبارت است از استعمال ، تصاحب تلف یا مفقود نمودن توآم با سوء نیت مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی سپرده شده و بنابر استرداد یا به مصرف معین رسانیدن آن بوده.

در ابتدا برای آشنایی با خیانت در امانت باید دانست که خیانت در امانت جزو جرایم اموال و مالکیت است که موضوع آن مال است، تسلیم و سپردن مال شرطی است که امکان ارتکاب جرم خیانت در امانت را فراهم می کند، به عنوان مثال شخصی خودروی خود را در بنگاه قرار داده تا بنگاهدار خودروی مذکور را بفروشد و یک خودروی جدید برای صاحب خودروی فروخته شده خریداری نماید، حال بنگاه دار خودروی فرد را به فروش می رساند اما به جای تهیه ی خودروی جدید برای فرد مذکور وجه دریافتی از فروش خودرو را برای خود بر می دارد و یا با آن پوی برای خود معامله ای انجام می دهد.

مراد از مثال مذکور نشان دادن ابعاد گسترده جرم خیانت در امانت است، بدین معنا که درست است پول حاصل از فروش ماشین به بنگاه دار به امانت گذاشته نشده بود اما بنابه اختیار قراردادی که به او اعطا شده است در حکم این است که آن وجوه نیز به وی سپرده است. ماهیت قضایی برخی از جرایم از قبیل جرم خیانت در امانت به نحوی است که ارتکاب آن مستلزم وجود عناصر و اجزای خاصی است. به طوری که در اثر وجود و اجتماع آنها در کنار هم، آن عمل مجرمانه از نظر قانونی، شکل خارجی پیدا می کند.

در این راستا برای درک بهتر ساختار این جرم در ابتدای امر باید به شناسایی ارکان جرم خیانت در امانت پرداخته شود:

در ماده ی ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی خیانت در امانت به وسیله ی انجام یکی از چهار رفتار ذیل محقق می شود که این چهار رفتار که عنصر مادی این جرم محسوب می شوند عبارتند از:

۱.تصاحب مال امانی

۲.تلف کردن مال امانی

۳.استعمال مال امانی

۴.مفقود نمودن مال امانی

هریک از رفتارهای مذکور به تنهایی مصداقی از رفتار خائنانه برای ارتکاب این جرم محسوب می شود، به یادداشته باشید که در کنار عناصر مادی مذکور عنصر سوء نیت نیز باید وجود داشته باشد که این مورد هم سوء نیت عام و هم سوءنیت خاص باید محقق شود،  همچنین قابل ذکر است که جرم خیانت در امانت در دسته ی جرایم مقید طبقه بندی می شود و تحقق کامل آن منوط به پیدایش و حصول نتیجه است.

در کنار عناصر یا ارکان مادی و معنوی که مورد ذکر قرار گرفت، عنصر قانونی نیز وجود دارد که عبارت است از: مواد قانونی که موجب آن ارتکاب جرم خیانت در امانت از طرف قانون گذار صریحا ممنوع و مستحق مجازات معرفی شده است. این نصوص و مواد قانونی عبارتند از: ماده ۶۷۴ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ که بیان می کند:

 ” اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته هایی مانند سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هرکار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و باید اشیای مذکور مسترد شود یا به طور معینی به مصرف برسد و شخصی که فردی که اشیاء نزد او بوده است ، اموال را به ضرر مالک یا متصرف آن ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد “.

نکته ی مهمی که باید به عنوان روش اثبات جرم خیانت در امانت در نظر داشت این است که عنصر اصلی سپردن مال باید برای وقوع جرم خیانت در امانت اثبات گردد و همچنین اثبات شود کسی که مال را سپرده مالک یا متصرف قانونی آن مال بوده است و همچنین اثبات شود امین (کسی که مال را در دست داشته ) از روی عمد و با سوء نیت اموال را تصاحب یا استعمال یا تلف و.. نموده است و از روی اشتباه یا سهل انگاری نبوده است زیرا ید امین ید امانی محسوب می شود و ید ضمانی ندارد پس برای مسئول شناختن او باید تعدی و تفریط در مال به اثبات برسد.

موسسه وکلای بین المللی بیان امروز همه روزه پاسخگوی به پرسش های حقوقی شما عزیزان و همراهان همیشگی موسسه در کلیه زمینه های حقوقی می باشد. شما کاربران محترم می توانید در هر زمان و هرکجا که باشید پرسش ها و چالش های حقوقی خود را با ما به صورت برخط و یا به صورت حضوری مطرح کنید همچنین می توانید از خدمات مشاوره ی رایگان دپارتمان محبوب بیان نیز بهره ببرید.

وکلا و مشاوران حرفه ای، با تجربه و متخصص موسسه وکلای بین المللی بیان امروز در حوزه های حقوقی داخلی و بین المللی و کلیه موضوعات حقوقی آماده ی خدمت رسانی و ارائه ی مشاوره به شما دوستان و همراهان موسسه وکلای بین المللی بیان امروز هستند. برای اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات حقوقی با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: جرم دسترسی غیرمجاز چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *