بلاگ, حقوق تجارت

احراز هویت غیر حضوری بانکها

احراز هویت غیر حضوری بانکها

احراز هویت غیر حضوری بانکها

در عصر اطلاعات و ارتباطات اینترنتی به خصوص پیشرفت تکنولوژی ها و فناوری های هوشمند ، بسیاری از کلیشه های ارتباطاتی سنتی دستخوش تغییرات گسترده شده است ، به عنوان مثال استفاده از وجوه نقدی جای خود را به کارت های اعتباری داده و یا با یک کلیک ساده می توان کارها و فعالیت های بانکی خود را بع راحتی در هر کجا که بخواهید انجام داد .

این موارد نشان از پیشرفت تکنولوژیکی بشر در عصر حاضر دارد. در حقیقت زندگی امروزی گرایش عمومی به عدم مراجعه حضوری و انجام کارها از راه دور را بیش از پیش افزایش داده است.

حال این سوال مطرح است که با وجود خدمات غیر حضوری بانکی می توان به احراز هویت غیر حضوری به خصوص احراز هویت غیر حضوری بانک ها دست یافت و این خدمات را به صورت غیر حضوری و بدون مراجعه به شعب بانک ها انجام داد؟ سوال دیگری که ممکن است مطرح شود این است که آیا با پیشرفت تکنولوژی در کنار شیوع ویروس کرونا بهتر نیست که احراز هویت در بانک ها به صورت غیر حضوری باشد؟ برای بسط این مبحث در ابتدای امر باید با شناسایی الکترونیکی یا همان احراز هویت غیر حضوری بانک ها آشنا شد.

شناسایی الکترونیکی یا احراز هویت غیر حضوری ، یک راه حل دیجیتالی برای شناسایی هویت شهروندان یا کاربران در فرآیند اثبات هویت است. فرآیند تصدیق هویتی هم بدین معناست که بدون نیاز به حضور فیزیکی متقاضی در نزد موجودیت تصدیق هویت کننده یا ( ارائه دهنده هویت ) و از راه دور انجام میپذیرد. به عنوان مثال در سامانه ی سجام که مخفف عبارت « سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان » است، و برای ارائه بهتر و سریع تر خدمات توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه فعالیت دارد، هدف خود را ایجاد یک سامانه مادر برای جمع آوری اطلاعات مشتریان قرار داده است.

 در این سامانه ثبت نام اولیه تمامی سرمایه گذاران حقیقی، حقوقی ، ایرانی و خارجی در بازار صورت می گیرد. همانظور که ذکر شد احراز هویت در سامانه ی سجام به صورت غیر حضوری است و این عمل به تسهیل کارایی و خدمت رسانی بهتر به متقاضیان بسیار موثر واقع شده است. در واقع افرادی که در سامانه سجام ثبت نام می کنند اگر تنها یکبار فرم هایی که از سوی سازمان بورس تعریف شده را پر کنند کفایت می کند و نیاز به انجام فرآیندی مضاعف نیست.

 اما در سیستم بانکداری بر خلاف بورس ، با توجه به موارد مذکور و در کنار ایجاد دستورالعمل شناسایی الکترونیکی و تصدیق هویت غیرحضوری مشتریان در نظام بانکی توسط معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد سیستم احراز هویت دیجیتال و غیر حضوری بانک ها در جهت تسهیل انجام گیری خدمات مشتریان مانند ماده ی ۴۴ این دستور العمل که بیان می دارد :

” موسسات اعتباری با رعایت الزامات عنوان شده در مبحث نهم این سند، مجاز هستند خدمات شناسایی و تصدیق هویت غیرحضوری ( از راه دور ) برای آن دسته از مشتریان فعلی خود که مشتری بانک محسوب میشوند را به سایر کسبوکارهای مجاز مورد تایید بانک مرکزی ج. ا .ا ارائه دهند” ، موانعی بر سر راه صورت گرفتن خدمت مذکور است.  مطابق با ماده ۹۱ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی- مصوبه ۱۳۹۸/۰۷/۲۱ هیئت وزیران بر پیشنهاد شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تأیید رئیس قوه قضائیه بیان شده است که ارائه خدمات پایه به ارباب رجوع توسط اشخاص مشمول به صورت غیرحضوری ممنوع است ( تبصره ی ۳ ).

در این راستا به نظر می رسد قانون گذار راه حل مقابله با چالش های مرتبط با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را شناسایی حضوری بیان می کند و احراز هویت را به عنوان یکی از خدمات پایه ، در نظام بانکداری حضوری شناسایی می کند. این در حالیست که نتیجه مؤثر برای شناسایی قوی و کارآمد اشخاص است که حتی لزوما با حضور اشخاص در محل اشخاص مشمول اشاره شده در قانون، نظیر شعب بانک ها حاصل نمی شود و نیاز به سیستم شناسایی بسیار گسترده دارد.

به نظر می رسد در عصر حاضر با توجه به امکانات فناوری و الکترونیکی هوشمند و برای جلوگیری و مقابله با وضعیت موجود یعنی همان بیماری کرونا، احراز هویت دیجیتال و غیر حضوری بانک ها مانند سیستم شناسایی غیر حضوری در بازار بورس هم می تواند به تسریع روند خدمات بانکی کمک وافر نماید و هم در شرایط موجود به قطع زنجیره ی انتقال کرونا و جلوگیری از ازدحام در بانک ها برای طی کردن پروسه ی احراز هویت بسیار موثر واقع شود. درهرصورت با استفاده از زیرساخت پایگاه های اطلاعات هویتی ایجاد شده در کشور ، ضروری است مطالعه در مورد پروژه شناسایی الکترونیکی شروع و زمان بندی فازهای اجرایی تدوین و شود.

به نظر می رسد حال که زیر ساخت احراز هویت برخط توسط قوه قضائیه راه اندازی شده است و مزیت های استفاده از احراز هویت غیر حضوری مانند سرعت عمل در خدمت رسانی به متقاضیان و حفظ سلامتشان در این برحه ی بیماری بر کسی پوشیده نیست، بانک ها هم مانند قوه ی قضاییه و سازمان بورس و اوراق بهادار بهتر است تا بتوانند از احراز هویت غیر حضوری بهره ببرند زیرا به نظر می رسد هم زیر ساخت ها برای انجام این فرآیند فراهم است هم با به کارگیری احراز هویت غیر حضوری توسط بانک ها می توان خدمات بانکی را با سهولت و سرعت بیشتر به متقاضیان ارائه نمود.
به کارگیری احراز هویت غیر حضوری توسط بانک ها می تواند به پیشبر فعالیت های بانکی و برآورده کردن نیازهای بانکی متقاضیان سرعت بخشیده و به جلب خاطر آنان کمک بسیار زیادی نماید.

در راستای پاسخگویی به ابهامات و پرسش های حقوقی شما همراهان عزیز موسسه وکلای بین المللی بیان امروز دپارتمان محبوب بیان همه روزه آماده ی پاسخگویی و ارائه ی خدمات و مشاوره های حقوقی به صورت رایگان و بر خط در حوزه های مختلف حقوقی داخلی و بین المللی به شما عزیزان و بزرگواران است.

 وکلا و مشاوران متخصص و حرفه ای موسسه وکلای بین المللی بیان امروز همه روزه پاسخگوی سولات شما عزیزان و ارائه ی مشاوره های تخصصی در زمینه های مختلف حقوقی داخلی و بین المللی هستند، برای اطلاعات بیشتر، در داخل سایت با ورود به دپارتمان محبوب بیان از خدمات رایگان موسسه وکلای بین المللی بیان امروز اطلاع پیدا کنید و آن ها بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:

احراز هویت غیرحضوری دیجیتال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *