آموزشی, بلاگ, حقوق تجارت

آشنایی مقدماتی با بیت کوین

آشنایی مقدماتی با بیت کوین

با پیشرفت تکنولوژی این فرصت ایجاد شده است تا استانداردهای پولی جدیدی تعریف شود، این امر می تواند محرک و توسعه دهنده ای باشد تا اقتصاد کشورها حرکاتی رو به جلو داشته باشد. از جمله ارزهایی که به تازگی پا به بازار گذاشته اند میتوان به بیت کوین اشاره کرد  که می توانیم به واسطه ی آن استاندارد های جدیدی را در کشورها جلو ببریم .

بیت کوین ها دریچه ی جدیدی را به روی ما باز کرده است، بیت کوین ها با ایجاد فضای رقابتی بین پول های مختلف می تواند حرکتی رو به جلو برای پیشرفت اقتصادی کشورها ایجاد کند. حال باید برای درک بهتر این موضوع به آشنایی مقدماتی با این مفهوم میپردازیم.

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در ژانویه ۲۰۰۹ ایجاد شد. ایده ی ایجاد این ارز دیجیتال توسط ساتوشی ناکاموتو داده شده است. هویت فرد یا افرادی که این فناوری را ایجاد کرده‌اند هنوز یک راز است. در تراکنش های مالی استفاده از بیت‌کوین نسبت به مکانیزم‌های پرداخت آنلاین سنتی کارمز کمتری دارد و برخلاف ارزهای دولتی، توسط یک مرجع غیر متمرکز اداره می‌شود.

بیت کوین به عنوان یک نوع ارز دیجیتال شناخته می شود زیرا از رمزنگاری برای حفظ امنیت آن استفاده می کند. هیچ بیت کوین فیزیکی وجود ندارد و تمام تراکنش‌های بیت‌کوین توسط حجم عظیمی از قدرت محاسباتی از طریق فرآیندی به نام «ماینینگ» تأیید می‌شوند. بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی صادر یا پشتیبانی نمی شود.

اگرچه بیت کوین در اکثر نقاط جهان غیرقانونی است اما این ارز دیجیتال به عنوان ارز بسیار محبوبی شناخته میشود به طوری که این محبوبیت سبب شده است صدها ارز دیجیتال دیگر که به آن آلت کوین گفته میشود راه اندازی و وارد بازار شوند.

مفهوم بیت کوین

سیستم بیت کوین مجموعه ای از رایانه ها است (که به آنها «گره ها» یا «ماینرها» نیز گفته می شود) که همگی کد بیت کوین را اجرا می کنند و زنجیره بلوکی آن را ذخیره می کنند. به طور تصویری، بلاک چین را می توان مجموعه ای از بلوک ها در نظر گرفت. در هر بلوک مجموعه ای از تراکنش ها وجود دارد. از آنجایی که همه رایانه‌هایی که بلاک چین را اجرا می‌کنند، فهرست بلوک‌ها و تراکنش‌های یکسانی دارند و می‌توانند این بلوک‌های جدید را در حالی که با تراکنش‌های جدید بیت‌کوین پر شده‌اند، به‌طور شفاف ببینند، و از همین رو میزان تقلب در این ارز دیجیتالی به طور چشم گیری کاهش یافته است.

چند نکته درباره بیت کوین

بیت کوین به عنوان روش پرداخت

اگرچه امروزه به بیت کویت به عنوان روشی برای سرمایه گذاری نگاه میشود اما باید به این نکته توجه کرد که با رشد و گسترش روزافزون بیت کویت به زودی شاهد این موضوع خواهیم بود که بیت کویت همانند اسکناس و کارت های بانکی و…به عنوان روش پرداخت شناخته میشود و با کیف پول های الکترونیکی بیت کوین رسیدن به این هدف آسان شده است.

فرصت های شغلی بیت کوین

کسانی که به خوداشتغالی مشغول هستند یا موسسات سرمایه گذاری و فناوری اطلاعات میتوانند به بیت کوین به عنوان یک فرصت شغلی نگاه کنند. از جمله فعالیت هایی که در این زمینه نوظهور میتوان انجام داد عبارت است از ایجاد سرویس های اینترنتی و افزودن آدرس کیف پول الکترونیکی بیت کوین به سایت ها به عنوان یک روش پرداخت.

سرمایه گذاری در بیت کوین

بسیاری از طرفداران بیت کوین معتقدند که ارزهای دیجیتال در آینده دنیا در تسخیر خواهند کرد و از این رو حامیان بیت کوین این روش پرداخت را بسیار سریع تر، ایمن تر و کم هزینه تر برای تراکنش های مالی در سطح داخلی و بین المللی میداند. اگرچه تاکنون بیت کوین توسط هیچ یک از دولت ها یا بانک های مرکزی پشتیبانی نشده است اما مبادله ی بیت کوین با ارزهای سنتی در مدت بسیار کوتاهی در سرتاسر جهان گسترش یافته است.

ارزش نرخ مبادله ی بیت کوین در برابر دلار و شناخته شدن این ارز دیجیتال به عنوان جایگزینی برای پول ملی یا کالاهای باارزشی مانند طلا، سرمایه گذاران بالقوه و علاقه مندان به معاملات ارزی را برای سرمایه گذاری در این حوزه جذب کرده است.

خطرات مرتبط با سرمایه گذاری بیت کوین

پس از افزایش سریع قیمت بیت کوین در سال های اخیر، سرمایه گذاران بسیاری به سمت بیت کوین جذب شده اند. بیت کوین در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ قیمتی معادل ۷۱۶۷.۵۲۱۳ دلار داشت و یک سال بعد بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافت و به ۲۸۹۸۴.۹۸ دلار رسید. در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به روند صعودی خود ادامه داد و در اکتبر ۲۰۲۱ با رکورد بیش از ۶۶۰۰۰ دلار معامله شد.

بنابراین، بسیاری از مردم بیت کوین را به دلیل ارزش سرمایه گذاری آن به جای توانایی آن برای عمل به عنوان یک وسیله مبادله خریداری می کنند. با این حال، فقدان ارزش تضمین شده و ماهیت دیجیتالی آن به این معنی است که خرید و استفاده از آن دارای خطرات و ریسک های بسیاری است و که این خطرات به دلیل نوپا بودن این ارز دیجیتال و عدم پشتیبانی دولت ها و بانک های مرکزی از آن دوچندان میشود. از جمله خطراتی که سرمایه گذاران بیت کوین به آن باید توجه داشته باشند عبارت است از:

عدم وجود قوا ناظر در سرمایه گذاری های بیت کوین

از آن جهت که بیت کوین رقیب ارزهای دولتی محسوب میشود و ممکن است افراد سودجو از این ارز به برای معاملات بازارهای زیرزمینی، پولشویی، فعالیت های غیرقانونی و فرار های مالیاتی استفاده کنند. از همین رو دولت ها به دنبال قانون گذاری در این زمینه و تنظیم، ایجاد محدودیت یا ممنوع کردن استفاده و معامله بیت کوین هستند و همین امر سبب میشود که سرمایه گذاری در بیت کوین ریسک بالایی داشته باشد.

خطرات امنیتی

اکثر افرادی که وارد معاملات بیت کوین شده  اند خرید و فروش بیت کوین را از طریق صرافی های ارزهای دیجیتال انجام میدهد. صرافی های بیت کوین همانند سایر سیستم های مجازی و دیجتال در معرض حمله های سایبری توسط هکرها و بدافزار ها و اشکالات عملیاتی هستند و همین موضوع سبب میشود که استفاده از بیت کوین از این دسته از خطرات مصون نباشد و باتوجه به اینکه تمام تراکنش های مالی که به وسیله بیت کوین انجام میشود دائمی و غیرقابل بازگشت است درصورت هرحمله ی سایبری یا مشکلات انفورماتیک هیچ منبع محافظتی و تجدیدنظری وجود ندارد و ممکن است سرمایه گذاران ضرهای مالی غیرقابل جبرانی کنند.

خطرات کلاهبرداری

اگرچه بیت کوین از رمزگذارهای امنی برای تأیید مالکان و ثبت تراکنش های مالی استفاده می کند، اما همچنان کلاهبرداران اقدام به فروش بیت کوین های تقلبی و غیرواقعی کنند. همچنین از سایر روش های رایج کلاهبرداری در زمینه معاملات بیت کوین، دستکاری در ارزش واقعی بیت کوین می باشد.

نوسانات بازار

مانند هر سرمایه گذاری، ارزش بیت کوین می تواند نوسان داشته باشد. در واقع، ارزش این ارز دیجیتال در طول عمر کوتاه خود شاهد نوسانات شدید قیمتی بوده است. با تو۲۰۱۳ در یک روز ۶۱ درصد کاهش یافت، در حالی که رکورد کاهش قیمت یک روزه در سال ۲۰۱۴ به ۸۰ درصد رسید.

اگرچه در حال حاضر رقابت زیادی در زمیه ارزهای دیجیتال وجود دارد اما کماکان بیت کوین برتری زیادی نسبت به صدها ارز دیجیتالی دیگر دارد اما همچنان نوسانات بازار در معاملات بیت کوین به شدت دیده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *