بلاگ

بیمه بازرگانی بین المللی چیست؟

بیمه بازرگانی بین المللی چیست؟
اساس بازرگانی بر ریسک تجاری و اقتصادی بنا شده است و این امر مسئله ای است که مداوم مورد توجه بازرگانان و صنعتگران است. به طور مثال صادرکنندگان کالا یا خدمات و همچنین واردکنندگان ممکن است با مسائلی همچون تلف یا عیب کالا در مسیر حمل و نقل، قصوری که باعث طرح دعوای وارد کننده یا اشخاص دیگر بر علیه صادرکننده شود، عدم پرداخت به موقع بها، کوتاهی در ارسال کالا، تاخیر در حمل کالا، تاخیر در ارائه خدمت، ارائه ناقص کالا یا خدمت، ورود زیان با شخص ثالث یا اموال ثالث، زیان به محیط زیست و … روبه رو شود. دو شیوه متداول برای کنترل این قبیل امور موجود است؛ دریافت ضمانت نامه بانکی (که پیش از این در مقاله “ضمانت نامه بانکی” به صورت کامل توضیح داده شد.) و انعقاد قرارداد بیمه.

 

ماهیت بیمه بازرگانی بین الملل:

فرآیند بیمه چنین است که بازرگانان و تجار به منظور کنترل مخاطرات، ریسک ضرر و خسارت را به شخص دیگری منتقل می شود. فی الواقع از این مجرا، تجار در مقابل پرداخت حق بیمه، ضررها و خسارات احتمالی ناشی از اجرای قراردادی تجاری را به شرکتها یا موسسات بیمه منتقل می کنند. از مشهورترین بیمه های تجاری بین المللی می توان به بیمه حمل کالا، بیمه پیمانکاری و بیمه صادرات اشاره نمود. البته باید توجه داشت که وفق موافقتنامه عمومی راجع به تجارت خدمات (گاتز)، یک سری ویژگی برای بین المللی شدن این فرآیند لازم است:

  • ارائه خدمت توسط شرکت بیمه به اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور دیگر، بدون وجود شعبه یا نمایندگی و یا از طریق شعبه و نمایندگی
  • ارائه خدمت توسط شرکت بیمه به اشخاص حقیقی و حقوقی تابع کشوری دیگر در کشور شرکت بیمه
  • ارائه خدمت توسط شرکت بیمه به اشخاص حقیقی و حقوقی تابع کشور دیگر از طریق اعزام افراد به آن کشور

 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد قرارداد برگزاری همایش و رویداد

 

متداول ترین نوع بیمه:

همچنین باید در نظرداشت که بیمه حمل یکی از متداول ترین شیوه ‎های بیمه در تجارت بین الملل است که از طریق آن بیمه گذار تلاش دارد کالای خود را در مقابل زیان های وارده در مسیر حمل مصون نگاه دارد. البته این نکته نیز قابل توجه است که به دلیل پیشینه طولانی بیمه در حمل و نقل دریایی، اصول و رویه های آن در سایر بیمه های حمل و نقل نیز جاری است. علاوه بر آن، غیر از اصول کلی حاکم بر قراردادها، قراردادهای بیمه قواعد اساسی خاصی دارند. از این موارد می توان به وجود منافع قابل بیمه، تکلیف به افشای اطلاعات لازم، رعایت حداکثر حسن نیت و … اشاره داشت.

 

ذی نغع:

در واقع کسی می تواند طبق بیمه نامه تقاضای جبران خسارت کند که در زمان انعقاد عقد قرارداد بیمه و همچنین، در زمان ورود خسارت، ذی نفع اصلی موضوع عقد بیمه باشد. علی ای حال، باید در نظر داشت که در بیمه حمل ضرورتی ندارد که ذی نفع بودن هم در زمان انعقاد بیمه و هم در زمان ورود خسارت باشد. به طور مثال ممکن است مالک در حین حمل، کالا را به دیگری بفروشد و هنگام ورود خسارت ذی نفع تغییر کند.

 

موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز، با چندین سال سابقه در زمینه تجارت بین الملل، به ارائه خدمات حقوقی به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی می پردازد. این موسسه حقوقی  با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی در ایران و آلمان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *