آموزشی, بلاگ, کیفری

سرقت رایانه ای

سرقت رایانه ای

سرقت پرتکرارترین جرم علیه اموال و مالکیت است و براساس قانون مجازات اسلامی به ربودن مال غیر اطلاق میشود. در سرقت رایانه ای آنچه مورد ربایش واقع میشود عبارت است از داده ها و اطلاعات که که به دو شکل این ربودن متصور است در صورت نخست پس از اینکه داده ها و اطلاعات متعلق به دیگری سرقت میشود دارنده از این اطلاعات محروم میشود یعنی از اطلاعات و داده هایی را که قبلاً در اختیار داشته به طور کلی محروم میشود که طبیعتاً در این حالت جرم در شدیدترین حالت خود روی داده است فلذا از مجازات بیشتری نیز برخوردار است. در صورت دوم سرقت به شکلی روی میدهد که اطلاعات همچنان در اختیار دارنده اصلی است اما نسخه ای از آن داده ها یا اطلاعات در اختیار سارق نیز هست.

شایان توجه است که در جرم سرقت نیز مثل دسترسی غیر مجاز، مالک اطلاعات به اینکه آنها در اختیار فرد دیگر باشند رضایت ندارد؛ با اینحال، در سرقت رایانه ای فرد از داده ها و اطلاعات در همان قالب یک نسخه دارد در حالی که در دسترسی غیر مجاز اطلاعات را مشاهده یا ضبط کرده یا عکس گرفته  ولی از آن کپی تهیه نکرده است.

سرقت ابزارهای الکترونیکی و مخابراتی نظیر تلفن همراه، لپ تاپ و کارت حافظه و … نمیتواند مصداق سرقت اینترنتی باشد بلکه در این حالت سرقت یک شی یا ابزار روی داده است. ضرورتی ندارد که اطلاعات و محتوایی که موضوع جرم سرقت قرار میگیرد نوعاً ارزشمند باشد بنابراین حتی اگر برای بزه دیده دارای ارزش شخصی هم باشد جرم محقق شده است.

مجازات سرقت رایانه ای بر اساس قانون جرائم رایانه ای با توجه به نحوه ارتکاب آن میتواند از جزای نقدی تا حبس یا هر دو مجازات را در بربگیرد.

 

مؤسسه حقوقی بیان امروز، در زمینه جرائم رایانه ای و حقوق شهروندان در فضای مجازی به ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی و ایرانی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به ثبت شکایت در زمینه سرقت رایانه ای و مشاوره در خصوص جرائم سایبری در ایران اشاره کرد. این موسسه حقوقی با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به منظور حفظ حقوق شهروندان در فضای سایبری در ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *