آموزشی, بلاگ, کیفری

هتک حیثیت رایانه ای

هتک حیثیت رایانه ای

جرائم رایانه ای یا جرائم سایبری به چه جرائمی گفته میشود؟

به آن دسته از جرائم رایانه ای که در فضای سایبر روی میدهند جرائم سایبری گفته میشود. بین جرائم رایانه ای و جرائم سایبری یا جرائم اینترنتی تفاوت چشم گیری وجود ندارد. جرائم سایبری و اینترنتی یک مفهومند و منظور کلیه جرائمی است که در فضای وب (اینترنت) قابلیت تحقق دارند ولی جرائم رایانه ای شامل گروه دیگری از جرائم نیز میشود مثل تولید یک نرم افزار که صرفاً کاربرد مجرمانه دارد. جرائم سایبری را میتوان در چندین حوزه طبقه بندی کرد جرائمی که با حقوق مالکیت فکری در ارتباطی تنگاتنگ است، جرائمی که با جرائم مالی دارای هم پوشانی است و جرائمی که اخلاق و روان یا امنیت داخلی و خارجی را تحت تأثیر قرار میدهد.

هتک حیثیت رایانه ای

بر اساس قانون جرائم رایانه ای هرکس عالماً و عامداً با انتشار فیلم یا عکس یا صدای دیگری (چه خصوصی باشند چه نباشند) که به نحوی از انحا تغییر کرده یا تحریف شده به حیثیت و اعتبار دیگری خدشه وارد سازد به حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم میشود. اگر فیلم، عکس یا صوت دیگری به شکل مستهجن تغییر و تحریف گردد حداکثر هر دو مجازات بر وی اعمال خواهد شد.

شرط تحقق بزه هتک حیثیت این است که از منظر عرفی این اقدام هتک حیثیت اشخاص محسوب شود ولی چنانچه بدون رضایت شخص موضوعی خانوادگی و خصوصی یا اسرار دیگری منتشر شود یا در دسترس دیگران قرار بگیرد حتی اگر عرفاً هتک حیثیت نباشد اما شاکی ثابت نماید که ضرری به او وارد شده است جرم محسوب و به مجازاتی که ذکر شد محکوم میشود. مورد اخیر انشار و افشای اسرار و اطلاعات و تصاویر خصوصی اشخاص است.

هتک حیثیت به لحاظ حقوقی به مفهوم تنزل ارزش واقعی یک شخص در جامعه است که به نحوی به اعتبار، آبرو یا حیثیت وی خدشه وارد سازد. یکی از قواعد اخلاقی پذیرفته در جهان حفظ حرمت و حیثیت معنوی اشخاص است. به همین جهت این قبیل اقدامات در تمام قوانین دنیا جرم محسوب میشود.

افشای چت ها یا تصاویر خصوصی میتواند به عنوان یک مصداق برای هتک حیثیت شناخته شود که نه تنها مسئولیت مدنی بلکه مسئولیت کیفری نیز به همراه دارد.

مؤسسه حقوقی بیان امروز، در زمینه جرائم رایانه ای و حقوق شهروندان در فضای مجازی به ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی و ایرانی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به ثبت شکایت در زمینه هتک حیثیت رایانه ای و مشاوره در خصوص جرائم سایبری در ایران اشاره کرد. این موسسه حقوقی با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به منظور حفظ حقوق شهروندان در فضای مجازی در ایران است.

بیشتر بخوانید :

مجازات فیلمبرداری غیرمجاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *