آموزشی, احوال شخصیه, بلاگ

شرایط طلاق توافقی در ایران

شرایط طلاق توافقی در ایران

شرایط طلاق توافقی در ایران

در طلاق توافقی زن و مرد برای تحقق طلاق به توافق دست می یابند. این طلاق زمانی میتواند روی دهد که زن و مرد در خصوص کلیه موضوعات مرتبط با طلاق که در تحقق آن موثر است یا شرط جاری شدن صیغه طلاق است به توافق و تفاهم دست پیدا کنند.

از جمله این موارد میتوان به موضوع مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و نحوه و ترتیب ملاقات فرزندان، اجرت المثل ایام زوجیت، جهیزیه و اموال مشترک و … اشاره کرد. طلاق توافقی یکی از اقسام طلاق بائن است و این بدان معنا است که در مدت عده یعنی مدتی که زن نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند، زوج از حق رجوع برخوردار نیست.

دادگاه موضوعات مورد توافق طرفین را در گواهی عدم امکان سازش درج میکند و با صدور این گواهی طرفین میتوانند برای ثبت طلاق به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه نمایند. در صورتی که طرفین برای امر طلاق توافقی به وکیل دادگستری وکالت دهند از حضور در دادگاه و دفترخانه نیز معاف میشوند و تمامی اقدامات از سوی وکیل دادگستری انجام خواهد شد. موسسه حقوقی بیان امروز از وکیل آشنا به طلاق توافقی برخوردار است و در این زمینه میتواند خدمات مشاوره حقوقی یا وکالت را ارائه دهد.

براساس ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ « مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای است .چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفتر خانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند ،گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است.

تبصره-هر گاه گواهی عدم امکان سازش صادر شده براساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور برمبنای آن صادر شده است ملغی می گردد.»

اگر به درخواست طلاق توافقی ایرانیانی که مقیم کشور دیگر هستند در دادگاههای کشور دیگر رسیدگی و در این خصوص حکمی صادر شود این حکم تنها زمانی در ایران قابل اجرا است که براساس مقررات قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده، حکم صادره از دادگاه خارجی در محاکم داخلی تنفیذ و تأیید گردد. این امر نه تنها در مورد طلاق توافقی بلکه در مورد سایر احکام دادگاه خارجی در امور خانوادگی ایرانیان نیز صادق است. ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج در محل کنسول گری و با قوانینی که در این خصوص لازم الاجرا است به عمل می آید و اگر ثبت طلاق به درخواست زوج انجام شود اما زوجه در خصوص حقوق قانونی خود ادعایی داشته باشد، حقوق و ادعاهای خود را تنها از طریق دادگاه های ایران میتواند پیگیری کند.

مراحل طلاق توافقی چیست؟

  • ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق؛ براساس توافقی که بین سازمان بهزیستی و وزارت دادگستری شکل گرفته است ثبت درخواست طلاق در این سامانه برای طلاق توافقی الزامی است. مدت مشاوره تنها به درخواست زوجین میتواند بیش از سه ماه باشد و این مرکز حق ندارد اتخاذ تصمیم را بیش از سه ماه رأساً به تأخیر بیندازد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵روزه و در ۱ یا ۵ جلسه خواهد بود؛
  • صدور گواهی عدم انصراف طلاق از سوی مرکز مشاوره در صورت عدم سازش و مصالحه بین زوجین؛
  • مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ثبت دادخواست طلاق توافقی؛
  • مراجعه به دادگاه خانواده که براساس قانون دادگاه خانواده محل اقامت زوجین یا محل سکونت موقت ایشان و در صورتی که زوجین مقیم و ساکن ایران نباشند دادگاه خانواده محل وقوع مال غیر منقول زوجین و در غیر این موارد دادگاه خانواده تهران صلاحیت رسیدگی دارد مگر اینکه طرفین بر صلاحیت دادگاه شهر دیگری توافق داشته باشند. هم چنین اگر تنها یکی از طرفین مقیم خارج ازکشور باشند دادگاه خانواده محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد صالح به رسیدگی است؛
  • شرکت در جلسه رسیدگی در زمان و شعبه ای که از طریق سامانه ثنا به اطلاع طرفین رسیده است؛
  • صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه خانواده؛
  • تسلیم گواهی عدم امکان سازش در مهلت مقرر قانونی به دفترخانه و تعیین وقت و نوبت برای اجرای صیغه طلاق؛
  • اجرای صیغه طلاق شرعی در دفترخانه و ثبت واقعه طلاق.

 

مدارک لازم برای طلاق توافقی

  • اصل سند ازدواج و کپی برابر اصل آن ( عقدنامه و رونوشت)؛ هرگاه طرفین اصل سند ازدواج خود را گم کرده باشند یا به هر دلیل موجه قانونی به آن دسترسی نداشته باشند باید رونوشت آن را از دفترخانه ازدواج شان دریافت و ارائه نمایند.
  • شناسنامه زوجین و کپی برابر اصل آن؛
  • اصل کارت ملی زوجین و کپی برابر اصل آن؛
  • توافقنامه زوجین در طلاق توافقی که به صورت مکتوب و با امضای طرفین و شهود ایشان. لازم است در این توافقنامه در خصوص کلیه مسائل موثر در طلاق من جمله حضانت فرزندان، نحوه و ترتیب و زمان ملاقات طفل، نفقه زوجه، مهریه، اجرت المثل و … به توافق جامع و نهایی دست یافته باشند؛
  • گواهی عدم بارداری زوجه که از سوی پزشکی قانونی و پزشک معتمد صادر و تأیید شده باشد؛
  • نظر واحد مشاوره در خصوص عدم حصول سازش بین طرفین؛
  • گواهی بکارت زوجه صادره از پزشکی قانونی، چنانچه طلاق در دوران عقد و نامزدی صورت پذیرد؛
  • اگر زوجه از وکالت در طلاق برخوردار است وکالت نامه محضری را در این خصوص ضمیمه کند؛ حسن این وکالت رسمی که از سوی زوج به زوجه اعطا میشود این است که عدم حضور زوج در دفترخانه مانع اجرای صیغه طلاق نیست و زن میتواند به تنهایی در محل دفترخانه حاضر و طلاق را ثبت نماید.

 

هزینه های طلاق توافقی

زوجین در طلاق توافقی باید هزینه های مربوط به هزینه دادرسی، هزینه آزمایشگاه یا همان پزشکی قانونی، هزینه ثبت طلاق توافقی و چنانچه از خدمات وکلا دادگستری برخوردار شوند حق الوکاله وکیل در طلاق توافقی را بپردازند.

بیشتر بخوانید:

فریب در ازدواج

آیا نفقه حق مسلم زن است

بررسی شروط ضمن عقد نکاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *