قرارداد

همه چیز در مورد قرارداد اسپانسرشیپ

همه چیز در مورد قرارداد اسپانسرشیپ
اسپانسرشیپ قرارداد بین دو مجموعه است. مجموعه ای که تبلیغ می دهد و مجموعه ای که تبلیغ را نمایش می دهد.

 

تعریف حامی مالی یا اسپانسر

اسپانسر یا حامی مالی، گروه، مجموعه، سازمان، کسب وکار – و حتی یک شخص- است که به منظور معرفی و تبلیغ یک محصول، کالا، خدمت -و حتی خود شخص- تفاهم نامه ای را با یک مجموعه یا کسب وکار دیگر امضا می کند.

هدف اسپانسر، نمایش دادن تبلیغ است. اسپانسر به دنبال این است که محصول و خدماتش را نشان دهد و دیده شود یا به دنبال برندسازی است و می خواهد صرفا اسپانسر با این اهداف با یک شرکت و مجموعه، وارد قرارداد اسپانسرشیپ می شود.

قرار نیست روی کسب وکار شما سرمایه گذاری کند، به شما سود برساند، به رشد کسب وکار شما کمک کند.

 

تفاوت سرمایه گذار با اسپانسر چیست؟

سرمایه گذار کسی است که به دنبال دیده شدن نیست و به شما چیزی نمی دهد که بخواهد آن را برایش تبلیغ کنید یا نمایش دهید. سرمایه گذار به شما سرمایه می دهد و در ازای آن می خواهد که سرمایه را به آن با سود بازگردانید. در واقع سرمایه گذار، سرمایه خود را روی کسب وکار شما سرمایه گذاری میکند و کاملا در انتظار بازگشت سرمایه خود است.

می توان گفت که کسب وکار وقتی شناخته شده باشد، اسپانسر خود به صورت طبیعی پیدا می شود.  مثلا خود شرکتها یا سایت های اینترنتی دیگر شما را به  عنوان یک کسب وکار آنلاین موفق می شناسند و برای درخواست اسپانسرشیپ اقدام می-کنند.

هر شرکتی با توجه به کاری که می تواند انجام دهد، هزینه آن را می دهد و اسپانسر همان کار می شود. برای مثال برای حمل ونقل و جابه جایی بازیکنان یک شرکت سازنده اتوبوس، اتوبوس های حرفه ای خود را برای یک تیم خاص آماده می کند.

شرکتی دیگر می تواند تیشرت ها و پوشاک ورزشی برای یک تیم آماده کند و در اختیار آنها قرار دهد. این شرکت تولیدی نیز با تقبل هزینه پوشاک تیم، اسپانسر آن تیم می شود.

هنگام برگزاری بازی، چندین شرکت و کسب وکار هزینه های عمومی برگزاری بازی را به ورزشگاه پرداخت می کنند و تبلیغاتشان را در گوشه  وکنار محیط ورزشگاه می توانید ببینید.

اسپانسر هزینه یک چیز را می دهد و اسپانسر همان چیز می شود.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد قرارداد مشارکت مدنی

 

اسپانسرشیپ در کسب وکارهای آنلاین

جذب اسپانسر مختص کسب وکارهای شناخته شده نیست و کسب وکارهای در حال رشد هم پتانسیل بالایی در جذب حامی مالی دارند. از آنجایی که رشد در کسب وکارهای اینترنتی بسیار سریع است، حامیان مالی می توانند خیلی هوشمندانه دست روی سایت ها و کسب وکارهایی بزنند که در حال رشد هستند. با این کار می توانند با قیمت و هزینه کمتر، به عنوان حامی مالی و اسپانسر معرفی شوند.

سایت چه هزینه هایی دارد؟ اولین و محسوس ترین آن مربوط به هزینه های هاست و سرور است.

هاست و سرور در اختیار شما قرار دهد و هزینه ای بابت آن دریافت نکند. در عوض شما در سایت خود به هر شیوه ای که مورد توافق باشد

(برای مثال یک بنر تبلیغاتی یا یک متن تبلیغاتی در فوتر سایت) آن شرکت هاستیگ را معرفی می کنید. همین مورد را در خصوص قالب سایت نیز اجرا کرد.

محتوا حمایت شده؛

محتوا حمایت شده  یک نمونه بسیار مرسوم و در عین حال هوشمندانه از قراردادهای اسپانسرشیپ است.

اسپانسری که هزینه تولید یک مطلب یا مقاله در سایت را می دهد و در همان مطلب و مقاله، نامش به عنوان حامی ذکر می شود. در پادکست ها مثال های فراوانی در همین خصوص می توان یافت.

 

بیشتر بخوانید: سفیر برند کیست؟

قرارداد اسپانسرشیپ

از مهم ترین مواردی که در قرارداد های اسپانسرشیپ ذکر می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ۱. تعهدات طرفین: همانطور که پیش تر گفتیم باید توجه کرد که اسپانسر در چه حوزه ای قرار است تا فعالیت کند. ممکن است تعهد به خدمات و کالا را برعهده بگیرد یا که بیشتر جنبه ی مالی خواهد داشت.

همین مطلب در خصوص طرف دیگر هم صدق می کند. باید مفصلا مشخص کرد که چه تعهداتی نسبت به اسپانسر باید ایفا شود.

  1. ۲. نحوه انجام تبلیغات: باید مشخص و شرط کرد که تبلیغ به چه شکل، به چه مقدار و به چه کیفیتی باید به نمایش گذاشته شود. مثلا لوگو و علامت اسپانسر در کجا و ب چه صورت به نمایش گذاشته شود.
  2. ۳. منع واگذاری و انتقال: برقراری رابطه انحصاری بین طرفین ضروری است. باید به نحوی قرارداد را نگارش کرد تا تعهدات قائم به طرفین باشد. ممکن است شرکت مادر بخواهد تا شرکت فرعی خود را وارد قرارداد بنماید و از مزایای قرارداد استفاده نماید و باید در تنظیم قرارداد دقت لازم را مبذور داشت.
  3. ۴. عدم رقابت: از باید های تنظیم قرارداد اسپانسرشیپ خوب، پرداختن به این نکته است که طرفین نمی توانند با شرکت ها و طرف هایی همکاری کنند که از منظر طرف مقابل، نامطلوب و مخل محسوب شود. مثلا وقتی با «آدیداس» همکاری شود نباید به هیچ عنوان با «نایکی» نیز بتوان همکاری داشت.

موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز با سال ها تجربه در امور حقوقی داخلی و بین المللی آماده ی ارائه ی خدمات حقوقی و مشاوره های حقوقی تخصصی و حرفه ای به شماست . برای دریافت اطلاعات بیشتر و برقراری ارتباط با مشاوران و وکلای ما،از طریق سایت ،لینکدین ،اینستاگرام و توییتر و یا حتی به صورت حضوری و یا تلفنی درارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *