مالکیت فکری

همه چیز در مورد قرارداد انتقال علامت تجاری

همه چیز در باره ی قرارداد انتقال علامت تجاری

تمامی دانستنی های مورد نیاز در باره قرارداد انتقال علامت تجاری

امروزه مساله نقل و انتقال و خرید وفروش برند و علائم تجاری در زمره مسائلی هستند که مورد توجه بسیاری از صاحبان کالا و خدمات قرارگرفته اند .

اشخاصی که در حوزه کسب وکاری خود دارای برند و علائم تجاری هستند ،معمولا این سوال برایشان مطرح است که آیا انتقال یا واگذاری برند امکان پذیر است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هرچند انجام این اقدام نیازمند تمهیدات خاصی است اما به طور کلی شما به عنوان مالک برند می توانید حق مالکیت خود را به شخص دیگری واگذار کنید .

 

قرارداد انتقال علامت تجاری چیست ؟

این نوع قرارداد،قراردادی است که دارنده علامت به موجب آن ،حقوق مربوط به علامت را به صورت کلی یا جزئی منتقل می کند  واین انتقال می تواند در مرحله ثبت اظهارنامه یا پس از ثبت علامت محقق شود .

به طور کلی قوانین ملی کشورها؛مشخص کننده ملزومات شکلی و ماهوی انتقال هستند که از مصداق های شرایط ماهوی می توان به قصد انتقال دهنده اشاره کرد .چنانچه قصد از انتقال ،گمراه کردن مصرف کننده در رابطه با طبیعت ،مبدا،ساخت ،فرآیند وسایر خصوصیات کالا باشد چنین نقل و انتقالی قابلیت ابطال از سوی ثالث را دارد .

از مصادیق شکلی نیز می توان به تشریفات ثبتی اشاره کرد که بدین شرح انتقال باید به صورت مکتوب باشدو انتقال شفاهی قابلیت استناد ندارد .

 

شرایط نقل و انتقال علامت تجاری (برند)  :

  • برای نقل وانتقال ابتدا باید اطمینان حاصل نمایید که برند مورد نظربه طور قانونی به ثبت رسیده باشد .
  • اگر هر دوطرف قرارداد نقل و انتقال شخص حقوقی باشد،باید مدارکی که نشان دهنده هویت و حوزه فعالیت آن ها مشخص شده باشد ارائه دهند
  • در زمان نقل و انتقال باید به اینکه نکته نیز توجه کرد که از اعتبار علامت تجاری نگذشته باشد.
  • یکی دیگر از شرایط مهم نقل و انتقال که مهم است این است که باید طبقه ونوع کالا پس ازنقل و انتقال تغییر نکند و به همان صورت قبل بماند.

 

بیشتر بخوانید: انتقال نام مالک علامت تجاری

 

انواع شیوه های نقل و انتقال علامت تجاری (برند):

نقل و انتقال برندتجاری به یکی زا دوروش زیر انجام می گیرد :

الف) نقل و انتقال علامت تجاری به صورت قراردادی(اختیاری) :

واگذاری قراردادی برند نیز، اختیاری است وصاحب برند در هرزمان می تواند نقل و انتقال علامت تجاری به مالک یا مالکین جدید را به ثبت برساند که این نقل و انتقال می تواند برای مدتی محدود یا برای مدت نامحدود باشد. این نقل و انتقال زمانی معتبر می باشد که اجازه نامه مربوط به آن در اداره مالکیت معنوی به ثبت رسیده باشد.

ب) نقل و انتقال علامت تجاری به صورت جبری (غیرارادی):

واگذاری جبری در واقع به صورت غیرارادی و با فوت مالک برند(علامت تجاری)صورت می گیرد در این صورت وراث فرد فوت شده می توانند با ارائه مدارک مورد نیاز ، برند را به مالک جدید انتقال دهند.

 

مدارک لازم برای نقل و انتقال علامت تجاری:

  • مدارک هویتی مالک قدیمی علامت تجاری
  • مدارک هویتی مالک جدید علامت تجاری
  • مجوز فعالیت مالک جدید در رابطه با برندثبت شده واگذارشده
  • اسنادمربوط به ثبت برند (روزنامه رسمی نوبت اول و دوم -گواهینامه تصدیق ثبت برند)
  • شماره اظهارنامه، شماره ثبت برند و رمزپذیرش اینترنتی
  • سندصلح ثبت شده در دفترخانه اسنادرسمی بعد از اخذنامه های مربوط به استعلام نقل و انتقال برند
  • جهت نقل و انتقال جبری یا قهری ،تمامی مقررات توسط ورثه صورت می گیرد و تمامی مدارک ارائه رونوشت مصدق گواهی انحصار وراثت با تعیین سهم الارث به ثبت رسیده باشد.
  • مندرجات الزامی اظهارنامه نقل و انتقال
  • رسید و فاکتور مربوط به پرداخت تمامی هزینه ها
  • مدارک نماینده قانونی در صورت وجود وکیل یا نماینده

 

برای انجام قرارداد نقل و انتقال علامت تجاری چقدر زمان لازم است ؟

براساس قانون  کارشناس مشخص شده برای این امر باید ظرف ۶۰روز تقاضای انتقال برند را تاییدیا رد کند. بعد از تایید کارشناس و۳۰ روز بعداز درج آگهی انتقال در روزنامه رسمی ،دریافت سند انتقال از اداره مربوطه امکان پذیر خواهد بود.

در نهایت به طور کلی انجام مراحل قرارداد انتقال علامت تجاری بین ۹۰ الی ۱۰۰ روز زمان می برد ، اگر تمایل دارید که این قرارداد را به کار ببرید ،لازم است که به خاطر داشته باشید که باید چنین مراحلی را طی کنید و پیگیری های اداری لازم را نیز انجام دهید .

 

مزایای واگذاری و انتقال علامت تجاری :

یک کسب و کار نوپا در شرایطی ممکن است برای ایجاد و ثبت برند جدید ،متقاضی خرید علامت تجاری دیگری باشد که این موضوع مزایای گوناگونی برای کسب و کارهای این چنینی ایجاد میکند. از جمله این مزایا می توان به این اشاره کرد مثلا یک واحد تولیدی و خدماتی دیگر لازم نیست که وقت و انرژی زیادی برای رونق بخشیدن به تجارت خود و مطرح شدن در بازار صرف نمایند و این راه را برای قبل از این شخص دیگری طی نموده است . همچنین اشخاصی که تمایل به سرمایه گذاری در بازارهای مختلف دارند، بیشتر تمایل به سرمایه گذاری برروی فعالیت واحدها و مجموعه هایی دارند که شناخته شده است و در بازار رقابتی حال حاضر نقش پررنگی دارد.

موضوع دیگر که مطرح است و از مزایای این قرارداد محسوب می شود ،موضوع تبلیغات است که هر کسب و کاری برای دیده شدن و جذب مشتری و جذب دنبال کننده در فضاهای مجازی نیاز به انجام تبلیغات دارد و انجام این تبلیغات برای برند و مارکی که از پیش وجود  داشته و مخاطب ومشتری با آن آشنایی دارد ،مطلوب تر بوده و سریع تر به نتیجه مورد نظر می رسد .

تیم وکلا ،مشاوران و کارشناسان مجرب موسسه وکلای بین المللی بیان امروز با سالها تجربه وکسب موفقیت های بسیار،می توانند شما برای تنظیم قرارداد،راهنمایی کنند و در پروسه مذاکره ،تنظیم پیش نویس و عقد قرارداد انتقال علامت تجاری همراه شما خواهند بود؛آنچه در تخصص ماست جلب رضایت تمام و کمال شما همراهان و عزیزان گرامی با ارائه حرفه ای ترین خدمات است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *