بلاگ, حقوق تجارت, حقوق کسب و کار

وکیل استارتاپ و خدمات حقوقی به استارتاپ ها

خدمات حقوقی به استارتاپ ها

استارت آپ ها یا همان شرکت های نوپا، کسب و کارهایی هستند که اغلب حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارند. اغلب این شرکت ها در جهت تولید راه حلی نوآورانه، خلاقانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته ‌اند. استارتاپ ها سعی در حل چالش های اساسی پیرامون زندگی بشر را دارند. می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند. استارتاپ ها هدفی مشخص و یا چند هدف مشخص را در دستور کار خود دارند. این دسته از شرکت ها نیزدر جهت رشد و حل چالش های حقوقی پیش رو به مشاوره های حقوقی مقتضی نیازمند اند. نیاز به مشاوره و وکیل استارتاپ در ابتدای کار کمک بزرگی به رشد استارتاپ خواهد بود. در بلاگ پیش رو به همین موضوع پرداخته شده است پس در ادامه با ما همراه باشید.

نیازهای حقوقی استارتاپ ها در طول دوره فعالیت آنان میتواند در دسته های مختلفی قرار بگیرد. در واقع این نیازها شامل طیف وسیعی از خدمات حقوقی است. حتی با توجه به زمینه تخصصی فعالیت یک استارتاپ میتواند دامنه گسترده تری نیز بیابد. اما اگر فهرستی از مهمترین نیازهای حقوقی یک استارتاپ تهیه شود میتواند شامل موارد زیر باشد.

جهت مشاهده در حوزه سرمایه گذاری استارتاپ دو مقاله  چگونگی تامین سرمایه و سرمایه گذاری استارتاپ را مشاهده کنید.

همچنین میتوانید برای سرمایه گذاری در استارتاپ مقاله سرمایه گذاری در استارتاپ را بخوانید.

 

ثبت شرکت استارتاپی

لازم است استارتاپ فعالیت خود در را قالب یک شرکت یا شخصیت حقوقی مستقل از اعضاء شکل دهد. پس باید خود را به صورت یکی از شرکت هایی که در قانون تجارت معرفی و شناخته شده است به ثبت برساند. ثبت شرکت در این خصوص به مقدماتی نیاز دارد. ابتدا باید از میان انواع شرکتهای تجاری، شرکتی که به بهترین شکل منافع استارتاپ را تامین می کند و سازگار با کسب و کار وی است انتخاب شود. بیشترین شرکتی که از سوی استارتاپ به ثبت میرسد شرکت های سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود است. حسن ثبت شرکت در این است که اموال شرکت مستقل از موسسان آن است. فلذا اگر به هر دلیلی حیات حقوقی شرکت خاتمه یابد اموال شخصی شرکا از عوارض تصفیه و انحلال مصون است.

وکیل استارتاپ ها

خدمات حقوقی قابل ارائه توسط وکیل استارتاپ ها موسسه حقوقی بیان امروز به استارتاپ ها در این زمینه شامل مشاوره در خصوص مناسب ترین نوع شرکت برای تاسیس، تنظیم اساسنامه و شرکت نامه و سایر اسناد مورد نیاز برای ثبت شرکت در مراجع قانونی من جمله اداره ثبت شرکت ها، اخذ مجوز­های مورد نیاز ثبت شرکت با توجه به موضوع فعالیت آن از مراجع ذیصلاح، تنظیم و ثبت صورتجلسات تغییرات شرکت، مشاوره در خصوص حقوق و مسئولیت های سهامداران و مدیران شرکت و ….. می باشد.

وکیل پایه یک دادگستری

اخد مجوزهای مورد نیاز فعالیت استارتاپ

استارتاپ ها برای شروع فعالیت خود به مجوزها و تأییدیه هایی نیاز دارند تا صلاحیت های عمومی و اختصاصی آنها به لحاظ قانونی احراز شود. اخذ مجوز برای استارتاپ به دو دلیل اهمیت زیادی دارد. اول استارتاپ میتواند از تسهیلات  که از سوی دولت برای حمایت از استارتاپ ها در نظر گرفته میشود استفاده کند. دوم برای مخاطبان و مشتریان استارتاپ راه مطمئنی است تا به استارتاپ اعتماد کنند. به نوعی میتوان گفت اعتبار یک استارتاپ منوط به برخورداری از مجوزهای لازم است.

مجوزهایی که استارتاپ ها به آن نیاز دارند در چندین طبقه قرار دارند بخشی از آنها مجوزهای عمومی هستند که استارتاپ ها صرف نظر از نوع فعالیت به آن نیاز دارند و از جمله آنها میتوان به مجوزهای صنفی یا پروانه کسب، نماد اعتماد الکترونیک، مجوز ساماندهی و … اشاره کرد. طبقه دیگر مجوزها، مجوزهایی هستند که اختصاصاً در یک فعالیت خاص لازم هستند. فلذا استارتاپ ها با توجه به موضوع تخصصی خود که در زمان تشکیل آن را شناسایی کرده اند باید نسبت به اخذ آن اقدام نمایند. در صورتی که برای فعالیت استارتاپ سرمایه گذاری خارجی ضرورت داشته باشد مجوز سرمایه گذاری خارجی نیز باید دریافت شود.

مشاوره

مشاوره در خصوص تعیین نهاد ذیصلاح صادرکننده مجوز فعالیت، مراجعه و اخذ مجوزهای ضروری فعالیت در زمینه مورد نظر یکی دیگر از خدمات حقوقی است که توسط وکیل استارتاپی موسسه حقوقی بیان امروز ارائه می گردد.

خدمات حقوقی بیان امروز

ثبت سایت، ثبت نرم افزار و ثبت اختراع

رشد و گسترش تجارت الکترونیک اقتضاء دارد که استارتاپ ها برای کاهش هزینه ها و افزایش سرعت دسترسی به خدماتشان در اینترنت فعال باشند. همچنین برخورداری استارتاپ از سایت و نرم افزاری با هدف فروش محصولات در کوتاه ترین زمان حائز اهمیت است. ثبت نرم افزار مستلزم آگاهی نسبت به الزامات کسب و کار مبتنی بر اپلیکیشن است.

باتوجه به اینکه بسیاری از استارتاپ ها به دنبال یک ایده و خلاقیتی شکل میگیرند که قبلا سابقه ای نسبت به آنها وجود نداشته و در بسیاری از موارد تمامی خصوصیت های لازم به عنوان یک اختراع را دارا میباشند لازم است به همین شکل به ثبت برسند تا بتوانند از حمایت های قانونی نسبت به اختراعات برخوردار شده و امکان ارزش آفرینی برای صاحبان را داشته باشند.

ثبت نرم افزار و ثبت اختراع یکی از امور تخصصی است که کمک شایانی به حفظ حقوق مالکیت فکری استارتاپ میکند. وکیل استارتاپی موسسه حقوقی بیان امروز به دلیل آگاهی و اشراف کامل بر قوانین در این حوزه میتواند در سریع ترین زمان ممکن یک نرم افزار یا اختراع را به نام استارتاپ به ثبت داخلی و یا بین المللی برسانند.

تنظیم قراردادهای مورد نیاز استارتاپ ها با کمک وکیل استارتاپ

استارتاپ ها برای شروع، تداوم و ثمر بخشی کسب و کار خود به انواع مختلفی از قرارداد نیاز دارند. تنظیم قراردادهایی که یک استارت‌‌آپ برای فعالیت به آن نیاز دارد و به دلیل اهمیتی که دارد و میتواند در مسیر حرفه ای یک استارتاپ نقش مهمی ایفا کند نباید مورد غفلت یا ساده انگاری قرار بگیرد. چه بسا یک قرارداد خوب بتواند از حقوق استارتاپ به نحوه مطلوب محافظت نماید.  استارتاپ ها به انعقاد قراردادهای متنوع با اشخاص حقیقی و حقوقی برای تحقق ایده ها و رونق و توسعه کسب و کار خود نیاز دارند، مثلا لازم است با استفاده از قراردادهای استخدام منابع انسانی مورد نیاز خود را تأمین کنند یا با استفاده از قرارداهای پیمانکاری بخشی از کار را در یک پروژه بپذیرند یا واگذار نمایند.

تنظیم قرارداد سرمایه گذاری، تنظیم قرارداد محرمانگی، تنظیم قرارداد عدم رقابت و تنظیم قرارداد واگذاری سهام، تنظیم قرارداد تیم سازی، تنظیم قراردادهای استخدامی، تنظیم قرارداد شتاب دهی، تنظیم قرارداد شرایط استفاده از خدمات، تنظیم قرارداد مدیران و … از خدماتی است که استارتاپ ها در این حوزه میتوانند از ارائه آن توسط وکیل استارتاپی بیان امروز برخوردار باشند.

تنظیم قرارداد

ثبت علامت تجاری/ برند

ممکن است استارتاپ ها به دلیل ناشناخته بودن در ابتدای فعالیت از ثبت برند خود غافل باشند ولی در ادامه و وقتی به صورت حرفه ای به فعالیت پرداختند ضرورت ثبت علامت و برند خود را احساس نمایند. هرچند توصیه این است که از همان ابتدا با استفاده از وکیل یا مشاور حقوقی زبده نسبت به ثبت برند و ثبت علامت اقدام نمایند اما اگر نسبت به این موضوع اقدامی صورت ندادند لازم است با توجه به شرایط قانونی برند و علامت خود را به ثبت برسانند.

از جمله خدمات حقوقی قابل ارائه توسط وکیل استارتاپی موسسه حقوقی بیان امروز به استارتاپ ها در این زمینه می توان به ارائه مشاوره در خصوص ثبت داخلی یا بین المللی علامت تجاری، تنظیم اظهارنامه ثبت علامت، مشاوره و اقدام حقوقی در کمیسیون مربوطه در صورت رد علامت و یا اعتراض نسبت به ثبت آن، انتقال علامت تجاری، اعطای مجوز بهره برداری از علامت تجاری و تغییرات علامت تجاری اشاره داشت.

اخذ درجه دانش بنیان برای کسب و کار

یکی از مهم ترین مجوزهایی که یک استارتاپ ممکن است بتواند اخذ کند کسب درجه دانش بنیان است. به دلیل شرایط اختصاصی این مجوز آن را میتوان نه یک مجوز عمومی و نه یک مجوز اختصاصی قلمداد کرد بلکه باید آن را مهم و مستقل محسوب کرد. اخذ درجه دانش بنیان مشروط به ارائه کالا یا خدمات دانش بنیان است.

مجوز دانش بنیانی به یک استارتاپ کمک میکند تا بتواند معرفی بهتری از خود در عرصه داخلی و خارجی ارائه دهد چرا که بر اساس یک ایده و دانشی که نسبت به آن مادر شناخته میشود ارائه میگردد. یکی از مهم ترین مزیت های اخذ درجه دانش بنیانی معافیت این نوع شرکت ها از پرداخت مالیات است که البته استثنائاتی نیز دارد. علاوه بر این، تسهیلات و مزایای قابل توجه ای برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است که بهره مندی از آنها مشروط به کسب درجه دانش بنیان توسط استارتاپ است.

دعاوی استارتاپی

استارتاپ ها نیز همچون سایر کسب و کارها در طول  فعالیت خود ممکن است با دعاوی حقوقی و یا کیفری سر و کار داشته باشند. چه بسا، استارتاپ ها با توجه به شیوه متمایز کسب و کار خود بیشتر در مخاطره دعاوی حقوقی یا کیفری قرار دارند. پس نیاز است که در مقابل ادعاهای مطرح شده به دفاع از خود بپردازند. همچنین به منظور حفاظت از حقوق و دارایی های خود به طرح دعاوی حقوقی و یا کیفری اقدام نمایند. در کنار قوانین و مقررات عام حاکم بر انواع کسب و کار، قوانین و مقررات ویژه ای بر نحوه فعالیت استارتاپ ها حاکم می باشد. بهره مندی از وکیل استارتاپی زبده و آگاه از مقررات و شرایط مربوط به فعالیت استارتاپ ها در حفظ حقوق آنان در مراجع قضایی و شبه قضایی حائز اهمیت است.

به‌علاوه، مراجع و کمیسیون های اداری متنوعی نیز بر فعالیت استارتاپ ها نظارت دارند. حفاظت از حقوق استارتاپ ها و جلوگیری از ایجاد تداخل در فعالیت مستمر آنان، نیازمند تعامل و هماهنگی با چنین نهادهایی است. از جمله خدمات حقوقی قابل ارائه توسط وکیل استارتاپی موسسه حقوقی بیان امروز به استارتاپ ها در این زمینه می توان به وکالت از استارتاپ ها در دعاوی حقوقی و یا کیفری له یا علیه آنان در مراجع قضایی و شبه قضایی و حمایت از حقوق استارتاپ ها در مراجع اداری اشاره داشت.

 


مؤسسه وکلای بین المللی بیان امروز، در زمینه حقوق استارت‌آپ به ارائه خدمات به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به ثبت شرکت، اخذ مجوزهای مورد نیاز استارتاپ، ثبت علامت تجاری/ برند، تنظیم قرارداهای مورد نیاز استارتاپ ها ، ثبت سایت ، ثبت نرم افزار و ثبت اختراع و اخذ درجه دانش بنیان برای کسب و کار در ایران اشاره کرد. این موسسه با بهره مندی از وکلای استارتاپی و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص در زمینه حقوق استارتاپ ها، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به منظور تشکیل و فعالیت استارتاپ در ایران است.

وکیل تهران

 

جهت اخذ مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید و یا در واتساپ برای ما پیام بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *