بلاگ, تجارت بین الملل, حقوق کسب و کار

متابعت از قانون

متابعت از قانون

متابعت از قانون چیست؟

قانون به عنوان مهم ترین ابزار برای تنظیم روابط افراد در جامعه شناخته میشود. هرچند در هر قانونی به موضوع ضمانت اجرا و عواقب عدم رعایت آن پرداخته میشود، این موضوع که بتوان نقض قانون را در بهترین زمان تشخیص داد میتواند میزان آسیب ها و خسارت های احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهد که این امر به خصوص در تجارت جاییکه سرعت مهم ترین نقش را در آن ایفا میکند اهمیتی مضاعف می یابد. در فعالیت های تجاری اقدام پیشگیرانه در جهت حفظ اعتبار و سرمایه به قدری حائز اهمیت است که بسیاری از شرکت های تجاری و کسب و کارها در ساختار خود بخشی را به عنوان رکن ارزیابی انطباق تصمیمات، رویه ها و عملکردها با قانون و مقررات حاکم بر زمینه فعالیت خود ایجاد کرده اند، چنین امری تحت عنوان تبعیت از مقررات (Regulation Compliance) شناخته می شود. به عبارت دیگر، انطباق با قانون در کسب و کارها عبارت است از عمل پیروی و تبعیت از قوانین ، مقررات ، استانداردها یا دستورالعملهای مربوط به فعالیت تجارت، صنعتی یا تولیدی خاص.

نمونه بارز چنین قوانینی عبارتند از قوانین حمل و نقل، قوانین بهداشت و سلامت، قوانین حاکم بر تولید محتوا و …  . متابعت از مقررات، رویکردی است که به منظور آگاهی نسبت به  قوانین و مقررات انجام اقدامات لازم جهت رعایت و پیروی از آنها اتخاذ می گردد.این رویکرد به منظور پیشگیری از پیامدهای منفی نقض و تخطی از مقررات بر فعالیت کسب و کار و  حصول این اطمینان که تمام الزامات لازم قانونی را می توان بدون تحمل هزینه های غیر ضروری انجام داد، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اهمیت متابعت از قانون در چیست؟

از آنجا که نقض مقررات اغلب به واکنش های قانونی، خسارت یا جریمه منجر می شود، بسیاری از کسب و کارها و شرکتها با ایجاد بخشی مجزا در سازمان خود جهت انطباق فعالیت و عملکرد کسب و کار و شرکت با قوانین و مقررات حاکم، به دنبال جلوگیری از هرگونه ایجاد خسارت به کسب و کار بخاطر تخطی از قوانین و مقررات هستند. مشاغل و کسب و کارهای کوچکتر یا استارتاپ ها که ممکن است از منابع کافی جهت ایجاد چنین بخشی برخوردار نباشند، میبایست همچنان به مسئله مهم متابعت از قوانین و مقررات در فعالیت و عملکرد خود وافق بوده و از خدمات کارشناسان حقوقی مجرب و آشنا به حوزه کاری استارتاپ و یا کسب و کار استفاده نمایند.

اهمیت این موضوع به این بازمیگردد که بی توجهی به موضوع متابعت از قوانین در فعالیت های استارتاپی می تواند باعث ایجاد هزینه های مادی و معنوی گزاف برای استارتاپ شده، آنان را از مزایایی محروم کند و یا در موقعیتی قرار دهد که به شکل مخاطره آمیزی فعالیت یا حسن شهرت آنان را با آسیب و خدشه مواجه سازد.

متابعت از قانون در استارتاپ یا شرکت ها چگونه است؟

پس از تصمیم گیری در مورد اینکه چه کارهایی ضروری است تا برای کسب و کار انجام شود، میتوان ساختار استارتاپ و رویه های شرکت را به گونه ای ترتیب داد که این اطمینان را ایجاد کند که با الزامات قانونی مطابقت دارد به نحوی که کلیه اعضا و کارکنان در حوزه فعالیت شان، خود را مسئول حفظ این انطباق بدانند. در فعالیت تجاری هیچ هدفی بزرگ تر و مهم تر از اعتماد مشتریان وجود ندارد. کسب اعتماد مشتریان باید محور اصلی فعالیتهای تجاری باشد و وقتی به دلیل عدم انطباق با قانون فعالیت تجاری با محدودیت، مانع یا جریمه های قانونی مواجه میشود مشتریان به سمت گزینه های معتبرتر کشیده میشوند.

در بعضی مواقع جستجو برای یک متخصص در این زمینه در خارج از استارتاپ یا شرکت یک حرکت هوشمندانه تلقی میشود چون میتواند به صورت هم زمان نه تنها نیاز به بررسی متابعت از قانون را ایفا کند بلکه میتواند ابزار صحت سنجی اقدامات افراد در استارتاپ یا شرکت نیز باشد. اغلب مشاوران کسب و کار توصیه میکنند از کارشناسان و متخصصینی که لزوماً عملکرد شرکت را تأیید نمیکنند استفاده شود  چرا که سریع تر از دیگران ممکن است به خطراتی که شرکت یا استارتاپ را تهدید میکند پی میبرند.

کسب و کار باید نسبت به این موضوع آگاه باشد که ارزیابی متابعت از قانون یک فرآیند دائمی، مستمر و روزمره است و نه تنها کسب و کار هیچ گاه از آن بی نیاز نمیشود بلکه نیاز آن دائماً به این فرآیند توسعه پیدا میکند.

خدمت موسسه حقوقی بیان امروز در متابعت از مقررات به استارتاپ و شرکتها

استارتاپ ها، شرکت ها و اشخاص با توجه به زمینه کاری خود میتوانند از خدمات موسسه حقوقی بیان امروز در ارتباط با موضوع متابعت از قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت های خود استفاده نمایند. در این وضعیت، همکاران بیان امروز، شامل وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در زمینه کاری مربوطه، ابتدا با بررسی موضوع فعالیت استارتاپ و کسب و کار و رویه های تجاری آن خواهید کوشید که نسبت به ابعاد و جوانب فعالیت تجاری مربوطه آشنایی کسب نموده و اطلاعات لازم را جمع آوری نماید. براساس این شناخت، در مرحله بعد، قوانین، مقررات، دستورالعمل ها، ضوابط، استانداردها و سایر قواعدی که استارتاپ یا کسب و کار لازم دارد گردآوری می گردد. اصولا، قوانین و مقرراتی که باید بدین منظور مورد بررسی و گردآوری قرار گیرند به دو دسته قابل تقسیم بندی هستند. دسته اول دربردارنده مقررات مصوب مجلس یا دولت است که قواعد عام شمول حاکم بر انواع فعالیت های تجاری، صنعتی و تولیدی را مقرر می نمایند. دسته دوم، شامل مقررات، دستورالعمل ها و ضوابطی است که مقام دارای اختیار و صلاحیت به منظور تنظیم گری یک فعالیت تجاری، صنعتی یا تولیدی خاص تدوین و مقرر کرده و بر نحوه اجرا و رعایت آنها نظارت دارد. نکته حائز اهمیت در این خصوص، شناخت مقام دارای اختیار جهت تنظیم گیری حوزه فعالیت استارتاپ یا شرکت و گردآوری مقررات اعلام شده توسط آن جهت انطباق فعالیت استارتاپ یا شرکت با آنها است؛ امری که کسب راهنمایی از یک مشاور حقوقی آشنا با زمینه فعالیت استارتاپ یا شرکت را ضروری می سازد.

در مرحله بعدی، همکاران بیان امروز به منظور پیروی استارتاپ یا شرکت از قوانین و مقررات حاکم بر زمینه فعالیت وی و جلوگیری از مخاطرات حقوقی محتمل،  ایجاد،اصلاح یا تغییر فرایندهای مورد نیاز را پیشنهاد خواهند داد. در پایان ارائه این خدمت توسط موسسه حقوقی بیان امروز، گزارشی در خصوص میزان ریسک کاهش یافته در نتیجه اقدام در خصوص متابعت از قوانین و مقررات و میزان موفقیت در تطبیق فعالیت های استارتاپ یا شرکت ارائه می گردد.

البته همانطور که اشاره شد، متابعت کسب و کار از قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت خود، موضوعی مستمر است که جهت جلوگیری از  هر گونه پیامد حقوقی در آینده، میبایست به تصویب و اعلام قوانین و مقررات جدید حاکم بر فعالیت کسب و کار توجه و مقررات گردآوری شده قبلی به روز رسانی شده تا که فعالیت استارتاپ یا شرکت همواره منطبق با قوانین و مقررات در حال اجرا باشد.

علاوه بر  این، از دیگرخدمات ارائه شده توسط  موسسه حقوقی بیان امروز معرفی، تدوین و تنظیم استانداردها و ضوابطی است که کسب و کار مذکور به لحاظ قانونی باید از آن برخوردار باشد. همچنین، تهیه استراتژی متابعت از قانون برای استارتاپ یا شرکت نیز توسط همکاران بیان امروز ارائه می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *